Článek
Kde se vzalo železniční modelářství?
Železniční modelářství v České republice a předtím v Československu má hluboké kořeny, které sahají až do období první republiky a možná ještě hlouběji. Ačkoli se v začátcích jednalo o výsadu těch zámožnějších vrstev, postupně se modelová železnice stala oblíbenou zálibou napříč celou společností. Československo se v této oblasti brzy zařadilo mezi evropské lídry – jak z hlediska produkce modelů, tak co do počtu nadšených modelářů a klubů.
Tato tradice přetrvala všechna úskalí, která před nás 20. století postavilo: válku, totalitu a změny režimů. Dalo by se říct, že železniční modelářství dodnes zůstává nezanedbatelnou součástí české kultury a odráží se v něm česká jedinečnost v podobě technického kutilství i hobby činnostech všeho druhu.
Železniční modelářství bylo za první republiky exkluzivní záležitostí spojenou s dovozem drahých modelů ze zahraničí, zejména z Německa a Rakouska, ale i z Velké Británie. Objevily se ale logicky i první domácí pokusy o výrobu modelů železnic. Zpočátku šlo o jednoduché modely zhotovované ručně ze dřeva či plechu a byly spíše statické. Teprve s rozvojem malých elektromotorků a napájecích systémů se začaly objevovat funkční kolejiště s jezdícími lokomotivami a vagóny. V masovějším měřítku šlo až o poválečné období.
Zajímavé je, že modelářství, to železniční nevyjímaje, bylo po roce 1948 komunistickým režimem propagováno a považováno za způsob, jak mládeži nenásilnou formou poskytnout technické vzdělání. Začaly proto vznikat modelářské kluby pod patronací pionýrských organizací nebo třeba Svazarmu. Kluby pořádaly výstavy, soutěže a burzy, které byly vždy významnou událostí pro sběratele i kutily.
V 60. a 70. letech přišel velký rozmach spojený s nástupem sériové výroby modelů, např. v podniku Kovodružstvo Náchod. Došlo též k definitivnímu sjednocení velikostí, což zpočátku nebylo. Dominovat začaly velikosti TT a H0.
Po revoluci se samozřejmě mnohonásobně rozšířily možnosti modelářů a staly se jim dostupné modely a vybavení z celého světa. Protože jsme ale v Čechách, mezi modeláři stále přetrvává i kus onoho typicky českého kutilství.
Nejzajímavější modelové železnice v Česku
V Česku můžete navštívit řadu zajímavých modelových železnic. Začít můžete samozřejmě v Království železnic v Praze na Smíchově. Největší modelová železnice v ČR opravdu bere dech nejen malým, ale i velkým. Má několik unikátních vlastností. Střídá se zde den a noc, jsou zde modely významných staveb a míst z celé země a mají tady i řadu doplňkových expozic, třeba v podobě modelů Prahy.
Velmi zajímavá je historická modelová železnice umístěná ve výtopně Nepomuk, tedy ve více než stylovém prostředí. Soustředí se zde ve velkém na modely historických vlaků a určitě to stojí za vidění. Za zmínku stojí i bohumínská modelová železnice nebo ta v Třeboni. Možností je prostě hodně a vláčky má přece rád každý.
Zdroje informací: