Hlavní obsah
Hobby, chovatelství a volný čas

Kam za deště? Zkuste nějakou modelovou železnici. Kde se ale železniční modelářství vlastně vzalo?

Foto: Pixabay

Mašinky má rád každý!

Co dělat, když počasí nepřeje výletům do přírody? Možností je naštěstí dost. Co třeba navštívit expozici železničních modelů? Česko v nich patří k velmocem. Znáte historii železničního modelářství?

Článek

Kde se vzalo železniční modelářství?

Železniční modelářství v České republice a předtím v Československu má hluboké kořeny, které sahají až do období první republiky a možná ještě hlouběji. Ačkoli se v začátcích jednalo o výsadu těch zámožnějších vrstev, postupně se modelová železnice stala oblíbenou zálibou napříč celou společností. Československo se v této oblasti brzy zařadilo mezi evropské lídry – jak z hlediska produkce modelů, tak co do počtu nadšených modelářů a klubů.

Tato tradice přetrvala všechna úskalí, která před nás 20. století postavilo: válku, totalitu a změny režimů. Dalo by se říct, že železniční modelářství dodnes zůstává nezanedbatelnou součástí české kultury a odráží se v něm česká jedinečnost v podobě technického kutilství i hobby činnostech všeho druhu.

Železniční modelářství bylo za první republiky exkluzivní záležitostí spojenou s dovozem drahých modelů ze zahraničí, zejména z Německa a Rakouska, ale i z Velké Británie. Objevily se ale logicky i první domácí pokusy o výrobu modelů železnic. Zpočátku šlo o jednoduché modely zhotovované ručně ze dřeva či plechu a byly spíše statické. Teprve s rozvojem malých elektromotorků a napájecích systémů se začaly objevovat funkční kolejiště s jezdícími lokomotivami a vagóny. V masovějším měřítku šlo až o poválečné období.

Zajímavé je, že modelářství, to železniční nevyjímaje, bylo po roce 1948 komunistickým režimem propagováno a považováno za způsob, jak mládeži nenásilnou formou poskytnout technické vzdělání. Začaly proto vznikat modelářské kluby pod patronací pionýrských organizací nebo třeba Svazarmu. Kluby pořádaly výstavy, soutěže a burzy, které byly vždy významnou událostí pro sběratele i kutily.

V 60. a 70. letech přišel velký rozmach spojený s nástupem sériové výroby modelů, např. v podniku Kovodružstvo Náchod. Došlo též k definitivnímu sjednocení velikostí, což zpočátku nebylo. Dominovat začaly velikosti TT a H0.

Po revoluci se samozřejmě mnohonásobně rozšířily možnosti modelářů a staly se jim dostupné modely a vybavení z celého světa. Protože jsme ale v Čechách, mezi modeláři stále přetrvává i kus onoho typicky českého kutilství.

Nejzajímavější modelové železnice v Česku

V Česku můžete navštívit řadu zajímavých modelových železnic. Začít můžete samozřejmě v Království železnic v Praze na Smíchově. Největší modelová železnice v ČR opravdu bere dech nejen malým, ale i velkým. Má několik unikátních vlastností. Střídá se zde den a noc, jsou zde modely významných staveb a míst z celé země a mají tady i řadu doplňkových expozic, třeba v podobě modelů Prahy.

Velmi zajímavá je historická modelová železnice umístěná ve výtopně Nepomuk, tedy ve více než stylovém prostředí. Soustředí se zde ve velkém na modely historických vlaků a určitě to stojí za vidění. Za zmínku stojí i bohumínská modelová železnice nebo ta v Třeboni. Možností je prostě hodně a vláčky má přece rád každý.

Zdroje informací:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz