Hlavní obsah

Nejnebezpečnější letiště světa: bez ocelových nervů by zde piloti neměli ani zkoušet přistát

Foto: Ken Fielding, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Letiště Kai Tak v Hong Kongu bývalo považováno za nejnebezpečnější na světě. Dnes již nefunguje, nebezpečných letišť je ale stále hodně.

Cestování letadlem je běžnou záležitostí. Přesto jsou na světě letiště, kde to neplatí. Díky poloze a dalším parametrům je zde přistání výzvou i pro ty nejzkušenější piloty. Tohle jsou některá z nich.

Článek

Letiště Gibraltar

Britské zámořské území na jihu Španělska mělo v historii zásadní strategický význam. Není divu, že zde Britové postavili také letiště. V dnešní době už není Gibraltar tak zásadní z vojenského hlediska, letecký provoz je zde ale poměrně čilý. Letiště je potom netradiční a pro piloty náročné hned z několika důvodů.

Prvním z nich je známé křížení z letové a přistávací dráhy s hlavní silnicí. Čekání aut na vzlet či přistání letadla, stejně jako když čekají na železničním přejezdu, už je od otevření tunelu minulostí, pěší ale dráhu stále přecházejí. I když je dodržování pravidel přísně kontrolováno, představuje to značné riziko.

Hlavním problémem jsou ale silné turbulence a poryvy větru vznikající díky blízkosti oceánů a povaze skalnatého pobřeží. Především v zimním období jsou zde opakovaná přistání na denním pořádku.

Foto: Samson Ng . D201@EAL, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Letiště Gibraltar, kde přistávací dráha kříží silnici.

Mezinárodní letiště princezny Juliany

Letiště na karibském ostrově Saint Maarten patří k těm vůbec nejznámějším na světě. Začátek vzletové a přistávací dráhy je zde totiž přímo u pláže což poskytuje nevšední zážitek všem milovníkům letadel. Pocit z obřích strojů, které vám prolétávají jen kousek nad hlavou je skutečně jedinečný. Sociální sítě jsou koneckonců obrázků ze Saint Maartenu plné.

Pro piloty spočívá velká výzva v tom, že dráha místního letiště má délku jen asi 2300 metrů. Pro nejtěžší dopravní letadla jako je Boeing 747 se jedná prakticky o minimální možnou délku. Piloti proto nemají prostor pro žádnou chybu. Pro srovnání, hlavní dráha pražského letiště Václava Havla měří přes 3700 metrů. Letiště ale není nebezpečné jen pro piloty. Někteří návštěvníci pláže nedbají výstražných upozornění a sledují letadla z příliš velké blízkosti. Udály se již i případy, kdy tito neopatrní zvědavci po zásahu proudem spalin z tryskových motorů zemřeli.

Foto: Timo Breidenstein GFDL 1.2 <http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/fdl-1.2.html>, via Wikimedia Commons

Přistání na dráze u pláže Maho na ostrově Saint Marteen.

Letiště Tenzing-Hillary

Nepál není jakožto země usazená v prostředí Himáláje logicky příliš ideálním prostorem pro budování letišť. Většina z těch cestovatelů, kteří chtějí navštívit Mount Everest, proto musí vydržet poněkud adrenalinové přistání na letišti Tenzing-Hillary v Lukle. Letiště leží v nadmořské výšce 2845 metrů a je celé obklopené horami.

Jeho přistávací dráha měří pouhých 527 metrů a mohou zde proto přistávat jen poměrně malá vrtulová letadla. I pro jejich piloty se ale jedná o skutečnou výzvu. Zajímavostí letiště je, že se zde přistává do kopce a vzlétá z kopce, neboť dráha má sklon 12 procent. Je třeba také počítat s tím, že na letišti nelze provést opakované přistání, neboť za koncem dráhy se zvedá další vysoká skála.

Letiště St Barts

Ostrov St Barts leží v souostroví Francouzské Antily v Karibiku. Ve skutečnosti je prakticky hned vedle zmíněného Saint Maartenu. I sem přijíždějí milovníci luxusních dovolených a krásných karibských pláží. Místní letiště má dráhu dlouhou pouhých 640 metrů a zakončena je přímo na pláži.

Stejně jako na většině dalších letišť z našeho seznamu zde mohou přistávat pouze piloti se speciální certifikací a výcvikem. Nejobtížnější fází přistání je extrémně strmý sestup, neboť letadla musí nejprve přeletět vrchol kopce a hned za ním klesat na dráhu. Startující letadla zase přelétají přímo nad hlavami opalujících se turistů.

Foto: Dale Coleman, GFDL 1.2 <http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/fdl-1.2.html>), via Wikimedia Commons

Přistávací dráha letiště na ostrově St Barts.

Letiště Paro

Ačkoliv je titul nejnebezpečnějšího letiště světa přisuzován hned několika vzdušným přístavům, v poslední době je nejčastěji zmiňováno letiště Paro v Bhútánu. Toto malé království mezi Nepálem, Tibetem a Indií se samozřejmě musí při stavbě letišť také potýkat s problémy v podobě Himáláje.

Není těžké odhadnout proč je přistávání v Bhútánu tak náročné. Letiště Paro leží v údolí obklopeném několika pětitisícovkami, kterým se prohání ostrý vítr. Turisty, kterých do Bhútánu přijíždí mimochodem čím dál tím více, může na letiště Paro dopravovat pouze padesát speciálně vyškolených pilotů. Přistání je pouze za dne a za podmínek, které umožňují vizuální orientaci. Tohle dobrodružství za to ale stojí, pokud budete mít v letadle na té správné straně, budete se moci při přistání pokochat nádherným výhledem na samotný Mount Everest.

Foto: Chuck Moravec, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Letiště Paro v Bhútánu najdete v údolí obklopeném vysokými horami.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz