Článek
Bez námořní dopravy by svět nemohl fungovat
Ačkoliv křižují lodě s nejrůznějším nákladem světové oceány mimo zraky většiny lidí, tím spíše pokud žijí stejně jako my v zemi bez přístupu k moři, jsou pro světovou ekonomiku nepostradatelné. Více než 80 procent veškerého světového obchodu závisí na námořní dopravě.
Lodě přitom nejsou na oceánech rozesety náhodně, ale plují po několika základních námořních trasách. Pokud dojde k přerušení některé z nich, důsledky pocítí okamžitě celý svět. Ve skutečnosti existuje šest míst označovaných jako úzká hrdla. Jedná se o průplavy a průlivy, jejichž ucpání by mělo drastické následky. Do určité míry jsme si to koneckonců v poslední době několikrát ověřili.
Suezský průplav
Prvním úzkým hrdlem je 193 km dlouhý Suezský průplav, který od roku 1869 propojuje Středozemní moře s Rudým mořem. Tato vodní cesta umožňuje lodím významným způsobem zkrátit cestu, která by jinak musela vést kolem mysu Dobré naděje a celé Afriky. Suezem proplouvá zhruba deset procent veškerého světového obchodu a ještě máme v živé paměti co se stalo, když se v něm před několika málo lety zaklínila obří nákladní loď. I když šlo o krátkodobé uzavření průplavu, najednou jsme pocítili nedostatek některých druhů zboží, zpoždění z objednávek e-shopů apod. Také útoky húsijských separatistů dokázali narušit dodavatelské řetězce. V obou případech musela řada lodí vyrazit kolem Afriky, což je časově i finančně náročnější.
Panamský průplav
Kanál vedoucí skrze Panamskou šíji ve střední Americe byl dokončen v roce 1914 a dnes propojuje Atlantský a Tichý oceán. Přes Panamu míří asi pět procent světového námořního obchodu a slouží především pro propojení Asie a východního pobřeží Spojených států. Pro USA má Panamský průplav navíc zcela zásadní strategicko-vojenský význam, neboť umožňuje přesuny námořnictva mezi Atlantikem a Pacifikem. V případě Panamy není hlavním rizikem ozbrojený konflikt, ale spíše klimatická změna, kvůli níž se zvyšuje počet dnů v roce, kdy klesá hladina vody.

Panamský průplav umožňuje lodím proplouvat z Atlantského oceánu do Pacifiku.
Malacký průliv
Úzký pás moře mezi Malajsií a Indonésií má zcela zásadní význam pro námořní obchod mezi Evropou a Asií. I zde hrozí riziko přerušení, nebo omezení lodní dopravy z důvodu havárie, a navíc je Malacký průliv známý pro vysokou aktivitu pirátů. Alternativní cesty sice existují, ale jsou o dost náročnější, delší a samozřejmě i dražší.
Hormuzský průliv
Pokud bychom měli vybrat jedno místo, kde je riziko problémů vůbec největší, Hormuz by byl žhavým kandidátem. Průliv vedoucí mezi Perským a Ománským zálivem představuje jedinou cestu pro plavidla plující z Perského zálivu dále do světa. V současné době prochází Hormuzským průlivem asi dvacet procent veškeré vytěžené ropy. Současně se jedná o místo, které je silně ovlivňováno aktuální geopolitickou situací. Jednou ze zemí, které mohou provoz silně ovlivňovat je Írán. Ten má v současné době velmi napjaté vztahy jak se Spojenými státy, tak s dalšími regionálními hráči jako je Izrael nebo Saúdská Arábie. Írán již několikrát hrozil, že Hormuz zablokuje, zatím k tomu nedošlo ale co není, může být.
Báb al-Mandab
Báb al-Mandab je vstupní branou do Rudého moře a úzce souvisí se Suezským průplavem, k němuž se lodě dostávají právě přes toto místo. I to je nicméně geograficky natolik úzké, že i zde hrozí zablokování a tím vyřazení Suezu na druhé straně Rudého moře. Bez volného Báb al-Mandab by opět musely lodě plout kolem celé Afriky.
Bospor
Také Evropa má svůj významný průplav. Jedná se o cestu mezi Černým a Středozemním mořem. Na provoz zde dohlíží Metropole Istanbul ležící na březích Bosporu. Touto cestou se pohybují především suroviny jako je obilí, ocel nebo ropa. Omezení provozu v Bosporu potom pocítí celý globální trh s uvedenými surovinami. Do jisté míry máme možnost pociťovat důsledky omezení lodní dopravy v černomořské námořní cestě kvůli pokračující rusko-ukrajinské válce. Problém se zdražováním potravin na začátku války měl původ právě zde.
Závěr
Uvedený výčet tedy představil šest míst na naší planetě, která jsou současně extrémně důležitá i značně zranitelná. Pokud ve zpravodajství zaslechnete jméno některého z nich, je na místě zbystřit. Ať již se tam stalo cokoliv, dopady to bude mít vždy velmi vážné.





