Hlavní obsah
Cestování

Na skok do Pyrenejí - Z malebné vesnice Queralbs rychlým tempem do horského střediska Vall de Núria

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Břetislav Mazoch

Výhled na horské středisko Vall de Núria, které leží v ledovcové údolí a je celoročně dostupné pro lyžování, turistiku nebo jen tak relax u jezera.

Někdy je lék na zahlcenou hlavu přesun do přírody. Tenhle den byl ten případ. A co by proto mohlo být lepší než vypadnout do nedalekých Pyrenejí? „Na otočku“ z Barcelony. Pročistit si myšlenky… (Hory Španělska 10, datum 07. 10. 2023)

Článek

Ráno v sedm hodin nasedám na nádraží v Barceloně do vlaku. A těším se jako malý capart!

Zrovna tenhle spoj mám hodně rád. Je to totiž pohodový přímý vlak do východní oblasti Pyrenejí. Dokonalá spojnice mezi městským ruchem a vysokohorským klidem.

Vyjíždím tentokrát úplně sám, abych nachodil o trochu víc kilometrů než dáváme, když chodíme s partou kamarádů z Barcelony. Za přibližně dvě a půl hodiny mi vlak zastavuje v městečku Ribes de Freser, které už dobře znám z několika předchozích výprav.

Pod horami mě vítá azurová obloha. Bude to zase krásný den!

...

Ve hlavní stanici města Ribes de Freser přesedám na horskou zubačku do malebné vesnice Queralbs. Tato vesnička s kamennými domy a úzkými uličkami, je jako brána do jiného světa. Pak už začínám stoupat po svých.

Obklopen zelení a přírodou.

Obklopen skalnatými horami.

Obklopen krásnými výhledy.

Stoupám v dobrém tempu a s radostí ve tváři, protože vím, že někde tam nahoře na mě čeká nádherné místo, no a taky samozřejmě vychlazené pivo (jak jinak, „vrcholové“ to musí být).

...

Cílem bylo horské středisko Vall de Núria.

Tam když dojdeš, začne ti být jasné, proč je to místo mezi místními tak oblíbené. Ve výšce přibližně 2000 metrů nad mořem je toto vysokohorské údolí oázou klidu a krásy.

Nachází se tam taky katolický kostel a jedna zajímavá památka - Svatyně La Virgen de Núria, která je důležitým duchovním místem ve Španělsku.

Toto údolí je přístupné buď pěšky tou trasou, kterou jsem šel já, nebo taky horskou zubačkou, kterou jsem už zmínil na začátku, když jsem psal o vesnici Queralbs.

...

Po chvíli odpočívání a zaslouženém pivu jsem se zahleděl na dlouhý hřeben. Viděl jsem, že se táhne až k vrcholu Puigmal, který je se svou výškou 2909 metrů nejvyšší horou v oblasti.

Přestože pokušení vyšlápnout si vrchol bylo velké, rozhodl jsem se, že si jej nechám na někdy jindy. Už bych to totiž časově nezvládal s návratem zpátky pod hory na poslední vlak do Barcelony.

Místo toho jsem tak začal plánovat, kudy půjdu zpět.

Po krátkém rozhodování nad mapou na mobilu jsem zvolil zpáteční trasu přes kopec Fontalba, protože jsem věděl, že tak dorazím do vesnice Planoles, odkud už můžu nastoupit na zpáteční vlak.

...

Plán vypadal na mapě dobře, teď už to jenom chtělo přidat „do pedálů“ protože když bych se ještě víc zdržoval, hrozilo že nestihnu poslední vlak.

Začal proto trochu závod s časem.

V poklusu jsem tak sbíhal jeden travers za druhým, klesání za klesáním. Na cestě mi společnost dělaly zvony krav.

...

Necelých 5 km před vlakovou stanici jsem už věděl, že čas odjezdu stíhám s dobrou rezervou, a tak jsem si dopřál ještě jednu zastávku. Sešup do údolí jsem si zpestřil bagetou a dalším pivem na horské chatě Refugi de Corral Blanc, umístěné přibližně 1800 metrů nad mořem a právě nad vesnicí Planoles.

Perfektně jsem tak na chatě nabral síly pro poslední úsek seběhu a vlastně taky na cestu do Barcelony.

Na vlak jsem dorazil včas a zakončil skvělý dlouhý den.

Jak jsme se tam dostali?

Kudy jsme šli?

Koukni na videa

Může se hodit

1️⃣ Z Barcelony jede přímý vlakový spoj do městečka Ribes de Freser. Tam je potom přípoj na horskou zubačku, která tě může dovézt až do horského střediska Vall de Núria. Po cestě je zastávka i ve vesničce Queralbs, kde je možné vystoupit a pak si vystoupat do střediska po svých, tak jak jsem to udělal já. V hlavní sezóně navštěvuje toto místo hodně lidí, tak ti doporučuju koupit si lístek předem. Časy odjezdů, koupě lístků online a detailní informace o oblasti najdeš na stránkách https://www.valldenuria.cat/en/summer/rack-railway/timetable-and-prices/

2️⃣ Jak už jsem psal, v oblasti se nachází krásná horská vesnice Queralbs, kterou ti doporučuju navštívit. Vesnice není velká a projdeš si jí během půl hodinky, takže ji klidně můžeš naplánovat jako součást výšlapu. Není tam ale hodně restaurací ani kaváren, tak si je radši vyhledej přes Google maps a zkontroluj si taky na otevírací dobu pokud se chceš v nějaké z nich občerstvit.

3️⃣ Vall de Núria je horský resort, který může posloužit jako dobrý výchozí bod pro trasy ve vyšších polohách. Středisko má k dispozici webovou kameru a na jejich stránkách najdeš mnohem víc informací o lokalitě: https://www.valldenuria.cat/en/summer/. V zimě se tam dá i lyžovat: https://www.valldenuria.cat/en/winter/resort/slopes-map/.

4️⃣ Po cestě zpátky na vlak jsem narazil na pěknou horskou chatu Refugi Corral Blanc (1816 m). Nachází se nad vesnicí Planoles, kde je taky vlaková stanice. Protože rád v podobných horských chatách zastavuju, tak přidávám odkaz kde se o chatě můžeš dozvědět víc jestli chceš.

5️⃣ Vesnice Planoles kde jsem trasu ukončil a město Ribes de Freser, kde jsem začal, má dobrou pozici pro různé horské výlety po okolí. Jednak mají obě vlakové stanice, takže se do obou můžeš dostat pohodlně vlakem, a za druhé jsem si všiml, že v obou jsou různé horské kempy a penziony. Takže pokud tě tato oblast Pyrenejí láká, můžeš se mrknout přes Google maps na možnosti ubytování v těchto místech.

Fotky s popisky

TIP: Klikni na fotku, otevře se ti velký náhled a popis nebo příběh fotky.

Foto: Břetislav Mazoch

Tohle je stanice zubačky vesnice Queralbs. Zubačka odtud pokračuje dál nahoru až do toho horského střediska Vall de Núria. Vesnice Queralbs je ale tak krásná, že by byla chyba se v ní aspoň na chvíli nezastavit.

Foto: Břetislav Mazoch

Vesnice Queralbs byla jedno z prvních míst v Pyrenejích, do kterých jsem po přestěhování do Barcelony zavítal. Při této výpravě jsem tam nebyl poprvé. Zdá se mi, že to bylo už potřetí nebo tak nějak. A můžu upřímně říct, že mě tato vesnice chytla za srdce a rád se tam vracím. Jsou tam totiž krásné kamenné domy a úzké uličky, mezi kterými vykukují okolní hory. No prostě perfektní! Na následujících fotkách můžeš vidět pár dalších záběrů z této vesničky.

Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch

Tady se mi už otevíraly krásné výhledy při postupu směrem nahoru do horského střediska Vall de Núria. Naproti, v tom skalnatém kopci nalevo, se nachází další zajímavá horská trasa - stezka inženýrů. Ta byla vytvořena původně pro stavbu přehrady a elektrárny, přehrada ale nakonec nebyla postavena a stezku nyní využívají turisti.

Foto: Břetislav Mazoch

Moje výstupová trasa vede skalnatým údolí. Sem tam je při ní potřeba, abys překročil horský potok. Naštěstí ti k tomu ale pomáhají tyto pěkné kamenné mostky.

Foto: Břetislav Mazoch

Stezka do horského střediska Vall de Núria je celkem frekventovaná a oblíbená mezi místními turisty. Tomu odpovídalo i počet lidí, které jsem na ní potkal.

Foto: Břetislav Mazoch

x

Foto: Břetislav Mazoch

Tady jde vidět ta horská zubačka, o které jsem už mluvil a která mě vyvezla do vesnice Queralbs. Fotka taky ukazuje krásné malebné údolí, kterým jsem stoupal přibližně 8 km s převýšením okolo 850 m.

Foto: Břetislav Mazoch

Během stoupání jsem zahlédl, že místní horská služba prováděla nějakou záchranu. Když jsem se vracel stejnou stezkou zpátky a viděl vrtulník znovu tentokrát už na zemi, zjistil jsem smutnou informaci - někdo během výstupu zemřel (domnívám se, že to byl asi infarkt) a horská služba se už jen snažila dostat zemřelého zpátky dolů.

Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch

Toto je už horské středisko Vall de Núria, které leží v ledovcové údolí a je celoročně dostupné pro lyžování, turistiku nebo jen tak relax u jezera. Tam na mě čekalo vychlazené pivo a odpočinek.

Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch

Tady se očividně už těším, až si otevřu to pivo!

Foto: Břetislav Mazoch

Horské středisko Vall de Núria je zajímavé i tím, že se v něm nachází tento krásný kostel. Jestli jsem si to správně vyhledal, tak kostel se celým jménem nazývá „Basílica Santuari de la Mare de Déu de Núria“. Uvnitř kostele se nachází taky soška a dekorace s motivy Panny Marie z Nurie, která je uctívána v obci Queralbs. Slovo „Nuria“ prý znamená „narodila se v údolí mezi horami.“

Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch

No a tady už dál pokračují záběry při mém sestupu zpátky na vlak. Na této fotce jde vidět horská chata Alberg Núria Xanascat. U ní jsem ještě nebyl, tak si musím naplánovat nějakou další trasu v této lokalitě tak, abych se tam šel na ní podívat z blízka.

Foto: Břetislav Mazoch

Na tomto místě jsem si dal „kochací“ zastávku. Byla to neskutečná nádhera! Do krásných výhledů hrály zvony krav a já si vychutnával tyhle hory plnými doušky.

Foto: Břetislav Mazoch

Tohle je fotka s výhledem směrem na město Ribes de Freser, do kterého vždycky přijíždím vlakem z Barcelony. Na další fotce uvidíš přiblížený detail.

Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch

Krávy při mojem sestupu byly všude okolo mě!

Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch

Na tomhle místě jsem měl už většinu trasy za sebou a čekalo mě už jen jedno zhruba pětikilometrové klesání. Takže tohle byla poslední vyhlídka na ty velké kopce a pak už mě jen čekaly lesy a výhledy do údolí kudy vede železnice.

Foto: Břetislav Mazoch

Před úplným sestupem jsem se ale potřeboval nejdříve posilnit, abych vydržel cestu vlakem do Barcelony. Naštěstí na mojí trase byla tato pěkná kamenná horská chata Refugio Corral Blanc…

Foto: Břetislav Mazoch

Na téhle terásce jsem poprosil o jedno pivečko a taky bagetu s plátky místní jitrnice. Vychutnal jsem si poslední zvonky krav a po půl hodince znovu valil na vlak ve vesnici Planoles, abych ho stihl včas.

Foto: Břetislav Mazoch

A tady jsem už dorazil do finální destinace - vesnice Planoles. Ta je taky docela pěkná a stylem podobná té vesnici Queralbs z druhé strany kopce. Výhodou pro mě bylo, že ve vesnici Planoles se nachází klasická vlaková stanice, narozdíl od vesnice Queralbs, kde se musí člověk musí nejprve dostat zubačkou.

Foto: Břetislav Mazoch

Slunce pomalu taky zapadá, já se kochám místní architekturou a brzo taky nasedám na vlak.

Kdo jsem?

Horal z Beskyd, který se vydal žít a objevovat Španělsko. Jezdí do hor, běhá po nich, skialpuje a poznává kouty této země. Píšu pro moje milované rodiče, rodinu a kamarády, a rád přivítám ve čtení i tebe.

👉 Klikni na „Líbí se“ jestli se ti foto report a moje zápisky hodí. Klikni na „Sledovat“ a přihlas se k odběru mých dalších výprav.

📸 Hory Španělska na Seznamu (foto reporty) https://tinyurl.com/horyspanelska

🎬 Hory Španělska na YouTube (videa) https://www.youtube.com/@horyspanelska

Foto: Břetislav Mazoch

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz