Článek
Společnost Apple (AAPL) je v posledních letech skvělou investicí, která za posledních pět let (k 21. srpnu) vzrostla o 226 %, čímž překonala 72% nárůst indexu Nasdaq Composite za stejnou dobu. Z tohoto výnosu těží Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, protože konglomerát má v technologické firmě podíl 5,9 %.
Mezi oblíbené produkty společnosti Apple patří iPhone - pravděpodobně nejlepší kus hardwaru, jaký byl kdy vynalezen - který se na tržbách společnosti v minulém čtvrtletí stále podílel 49 %. Společnost však zaznamenává úspěchy i v dalších oblastech, které jsou hnacím motorem finančních výsledků a ceny akcií. Menší divize by mohla definovat podnikání v příštích dvou desetiletích.
Podívejme se blíže na rozvíjející se segment služeb společnosti
Za posledních zhruba 20 let se Apple proslavil především představováním hardwarových produktů, které mění pravidla hry, jako jsou iPod, iPhone, MacBook, iPad, hodinky Watch a sluchátka AirPods. Všechny zaznamenaly obrovský úspěch, o čemž svědčí i to, že se Apple stal nejhodnotnější firmou na světě s nejsilnější značkou. Na celém světě jsou aktivní více než 2 miliardy zařízení Apple, což svědčí o tom, jak všudypřítomnými se tyto produkty staly. A v posledním čtvrtletí (třetí fiskální čtvrtletí roku 2023, které skončilo 1. července) tyto položky generovaly 74 % celkových příjmů.
Zbytek příjmů pocházel ze segmentu služeb, který zahrnuje služby Pay, Card, iCloud, TV+, News, Music, AppleCare a App Store. „Naše příjmy ze služeb dosáhly historického rekordu ve výši 21,2 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 8 %,“ zdůraznil finanční ředitel Luca Maestri v rámci hovoru k výsledkům. Důležitější je, že nadále představují větší část celkových tržeb společnosti Apple, protože segment produktů zaznamenává pomalejší růst. Tržby z prodeje hardwaru se ve třetím čtvrtletí meziročně snížily o 4 %.
Vzhledem k tomu, jak se situace vyvíjí, by nebylo překvapivé, kdyby v příštích dvou desetiletích skladba příjmů společnosti Apple méně závisela na jejích oblíbených hardwarových produktech a více se přikláněla k nabídce softwaru. A akcionáři by s tím měli být naprosto spokojeni. Ve fiskálním roce 2022 vykázaly služby hvězdnou hrubou marži 72 % oproti 36 % u produktů. Když bude více příjmů pocházet ze služeb, může to pomoci zvýšit ukazatele ziskovosti společnosti Apple.
Služby hrají pro společnost Apple zásadní roli
Služby také poskytují opakující se zdroj příjmů. Společnost Apple dosáhla velkého úspěchu tím, že přiměla zákazníky, aby si její produkty kupovali při každé nové aktualizaci. Ale vzhledem k tomu, že vylepšení novějších verzí jsou stále méně převratná, mohou mít zákazníci větší tendenci nákup upgradů odkládat, pokud je nepotřebují. Proto je nyní pro Apple rozhodující nabízet služby, které generují opakované příjmy.
Další výhodou pro společnost je, že Apple má nyní pod kontrolou vznikající ekosystém, který kombinuje jeho krásně navržené hardwarové produkty se snadno použitelnými softwarovými službami. Například vlastnictví iPhonu nebo MacBooku se stává ještě cennějším díky přidaným službám, ke kterým mají uživatelé přístup pouze jako zákazníci společnosti Apple. To přispívá k většímu přilnutí spotřebitelů, kteří nyní mohou být zakořeněni v celém ekosystému.
„V uplynulém čtvrtletí jsme dosáhli významného milníku a překročili jsme hranici 1 miliardy placených předplatných všech služeb na naší platformě, což je o 150 milionů více než za posledních 12 měsíců a téměř dvojnásobek počtu placených předplatných, které jsme měli před třemi lety,“ uvedl Maestri během hovoru. To je působivý růst, který by měl povzbudit investory.
Tuto příznivou situaci oceňuje i Buffett. V jednom z rozhovorů na začátku letošního roku věštec z Omahy řekl, že kdybyste někomu nabídli 10 000 dolarů, ale musel by přestat používat svůj iPhone a do konce života by si nemohl koupit jiný, téměř jistě by takovou nabídku odmítl. Tato neuvěřitelná loajalita ke značce bude ještě výraznější, protože služby společnosti Apple nabývají na významu.