Článek
Alibaba Group Holding Ltd. (BABA) se v posledních letech potýká s řadou problémů, od tvrdé konkurence přes pokračující regulační opatření čínské vlády až po pomalou ekonomiku. To vyvolalo obavy mezi investory společnosti, kteří netrpělivě očekávali nedávné oznámení výsledků hospodaření v naději na jakékoli známky stability. Zdá se, že jejich přání by mohla být na dobré cestě k naplnění, protože různé pozitivní signály naznačují, že oživení je pro technologického giganta možné.
Jádrem úspěchu společnosti Alibaba je její podnikání v oblasti elektronického obchodu, kterému se daří již od jejího založení. Tento segment její činnosti se však v poslední době ocitl pod mrakem, protože Alibabě začaly konkurovat mladší společnosti, jako jsou PDD Holdings a Douying. Vzhledem k tomu, že čínská ekonomika se stále snaží dosáhnout tempa z doby před pandemií COVID-19, zvýšil se tlak na společnost Alibaba, aby obnovila svůj růstový trend.
Nový manažerský tým společnosti Alibaba na tuto situaci inovativně reagoval a radikálně změnil zaměření společnosti. V minulosti tento gigant v oblasti elektronického obchodování upřednostňoval služby svým obchodníkům, nyní však klade větší důraz na uspokojení svých koncových uživatelů. Společnost se zaměřuje na zlepšování uživatelského komfortu a snižování cen s využitím svých schopností umělé inteligence a rozsáhlých zdrojů dodavatelského řetězce.
První známky ukazují potenciální účinnost této nové strategie. V posledním čtvrtletí Alibaba vykázala dvouciferný růst online objednávek a vysoký jednociferný růst hrubé hodnoty zboží (GMV). Navíc růst počtu prémiových členů Alibaba během čtvrtletí zaznamenal dvouciferný nárůst na 42 milionů. Tyto zlepšující se ukazatele naznačují, že firma začíná stabilizovat svůj podíl na trhu a obnovuje ztracenou pozici mezi čínskými spotřebiteli.
Ke zvýšení spokojenosti zákazníků přispěla řada opatření společnosti, jako jsou konkurenceschopné ceny, lepší zákaznický servis a lákavé členské výhody. Podobně umělá inteligence pomáhá při přiřazování spotřebitelů k produktům, což vede k lepšímu doporučování produktů a vyšší cenové konkurenceschopnosti. Všechny tyto změny společně přispěly ke zvýšení spokojenosti uživatelů.
Z opatrnosti však bude třeba komplexně sledovat výsledky společnosti v několika následujících čtvrtletích, než bude možné definitivně vyhlásit vítězství.
Ačkoli hlavním opěrným bodem příjmů společnosti Alibaba zůstává její čínský elektronický obchod, význam ostatních odvětví pro růst se postupně zvyšuje. Většina těchto novějších podniků naštěstí v posledním čtvrtletí vykázala slibné výsledky.
Například zahraniční e-commerce společnosti Alibaba, v čele s AliExpress, Trendyol a Lazada, vykázala stabilní 32% růst tržeb. To bylo přičítáno posílení místních a přeshraničních prodejů v rámci elektronického obchodování. Současně společnost Cainiao Logistics zaznamenala během čtvrtletí 16% růst, protože dokázala využít rozšíření přeshraničních dodávek v rámci elektronického obchodu.
Oživení růstu zaznamenává také oblast cloud computingu společnosti Alibaba. Přestože celkový růst tržeb činil pouhých 6 %, vynikl zejména odklon od nízkomaržových příjmů z projektů ke kvalitním veřejným cloudovým produktům. Veřejné cloudové produkty expandovaly dvouciferným tempem a očekává se, že v příštích čtvrtletích budou dále růst.
Obnovení trajektorie vysokého růstu společnosti Alibaba bude vyžadovat, aby firma dále rozšířila své expandující podniky a zároveň snížila svou velkou závislost na místním elektronickém obchodování. Podniky, jako je cloud computing, navíc využívají obrovský potenciál, který by jí mohl umožnit předstihnout odvětví elektronického obchodu v celkové velikosti a ziskovosti – což se již podařilo Amazon Cloud, který se významně podílí na zisku společnosti Amazon.
Rozhodnutí společnosti Alibaba pokračovat v posledním čtvrtletí v masivním nákupu svých akcií dále odhaluje proaktivní snahy tohoto technologického giganta. Vynaložením 5,8 miliardy dolarů na zpětný odkup 2,3 % svých celkových akcií, navíc k dividendám vyplaceným v červnu, se Alibaba snaží zlepšit zisk na akcii u zbývajících akcií. Tato akce zvyšuje hodnotu akcií pro investory, kteří si ponechají své investice ve společnosti, a naznačuje závazek společnosti Alibaba k tomuto slibu.
Společnosti Alibaba zbývá 26,1 miliardy USD, které byly schváleny v rámci programu zpětného odkupu akcií, jenž bude trvat až do března 2027. Pokud bude tento program zpětného odkupu realizován, investoři z něj budou pravděpodobně významně profitovat.
Nedávno oznámený 4% čtvrtletní růst tržeb společnosti Alibaba nemusí být při samostatném pohledu nijak působivý. Hlubší analýza čísel však naznačuje, že úsilí společnosti Alibaba o obrat začíná přinášet výsledky. Zdá se, že Alibaba je na správné cestě – potřebuje jen čas, aby sklidila plody své práce.