Hlavní obsah
Finance

Pět důvodů, proč koupit akcie společnosti Instacart po jejich IPO

Foto: Unsplash.com

Minulý týden se na trhu objevila přední služba na doručování potravin. Je to lepší investice, než si pravděpodobně myslíte.

Článek

Minulý týden jsem chtěl nenávidět nabídku společnosti Instacart (CART). Nesporný lídr v oblasti doručování potravin třetí stranou vstoupil na trh se vší pompézností a sebejistotou nakupujícího, který se snaží propašovat tucet položek přes pokladní pás s 10 nebo méně položkami. Říkal jsem si, že Instacart se v žádném případě nemůže stát dlouhodobou investicí.

Jsem aktivním uživatelem platformy? Jistě. Je to pohodlné a existuje spousta příležitostí, jak koupit dárkové karty Instacart online se slevou. Existuje také několik kreditních karet, které poskytují měsíční kredity na využívání služby. Mé pochybnosti o obchodním modelu Instacart však tvoří dlouhý nákupní seznam. Smíří se spotřebitelé s cenovými přirážkami produktů této platformy? Dokáže motivovat svou flotilu dodavatelů na poslední míli v rámci gig ekonomiky méně pracnými alternativami? Dokáže si Instacart udržet svou dominantní pozici ve výklenku, když do jeho teritoria zasahují společnosti DoorDash a Uber Technologies?

Pak jsem udělal to, co by měl udělat každý správný investor. Otevřel jsem nabídkový prospekt a hledal důvody, které by ospravedlnily můj počáteční medvědí postoj. Při procházení metrik jsem zjistil, že Instacart chutná jinak - lépe jinak -, než jsem očekával. Červené vlajky tam byly. Zelené výhonky mě překvapily. Projděme si několik důvodů, proč by Instacart mohl být vítězem pro růstové investory, kteří jsou tolerantní k riziku.

1. Je to skvělá příležitost

Koncem minulého týdne společnost Instacart ocenila 22 milionů akcií na 30 dolarů za kus. Nebylo překvapením, že akcie v první den obchodování minulé úterý prudce vzrostly. Koneckonců jde o vysoce postaveného debutanta. Akcie otevíraly na 42 dolarech, ale humbuk se srazil s gravitací. Instacart uzavřel týden přesně na 30 dolarech.

Minulý týden to byla cesta do nikam. Dnešní kupující se mohou dostat na cenu prvotní veřejné nabídky (IPO), a ne na zvýšený pop, který někteří nešťastní individuální investoři vyhnali z brány. Lze argumentovat, že Instacart je drahý i za cenu IPO. Vstup do přízemí není výhodná koupě, pokud pak výtah sjede do suterénu. Instacart může, ale nemusí být v příštích měsících neúspěšným IPO, ale prozatím bylo správným krokem počkat několik dní, než se akcie vrátí na svou IPO cenu 30 USD.

2. Příjmy stále rostou

Společnost Instacart ve svém prospektu uvádí, že hrubá hodnota transakcí rostla v letech 2018 až 2022 složenou roční mírou růstu 80 %, ale k největšímu nárůstu došlo na počátku tohoto pětiletého období, kdy byla společnost Instacart mnohem menší. To neznamená, že společnost Instacart stále nevykazuje dvouciferné procentní přírůstky v horní linii.

Tržby společnosti Instacart se v loňském roce zvýšily o 39 %, což představuje zrychlení oproti 24% nárůstu v roce 2021. Za prvních šest měsíců letošního roku se příjmy zvýšily o 31 %. Navzdory tomu, že společnosti DoorDash a Uber expandují mimo oblast doručování do restaurací a řetězec supermarketů Kroger prosazuje svůj vlastní model přímého doručování, Instacart nachází způsoby, jak své podnikání rozvíjet.

3. Instacart je překvapivě ziskový

Jedním z největších překvapení je, že společnost Instacart již generuje kladný čistý příjem. Instacart byl v loňském roce ziskový i po odečtení příznivého daňového zvýhodnění. Na svých výsledcích staví až v roce 2023.

Provozní zisk společnosti Instacart za celý rok 2022 činil 62 milionů dolarů. Za prvních šest měsíců letošního roku je na úrovni 269 milionů dolarů.

4. Právě začíná

Instacart je lepčí, než si myslíte. Za poslední čtyři čtvrtletí zprostředkoval 263 milionů objednávek v hrubé hodnotě transakcí 29,4 miliardy dolarů. Za pohodlí, které Instacart nabízí, protože vám ušetří cestu do obchodu, sice platíte vyšší cenu, ale lidé platí. 7,7 milionu aktivních objednatelů Instacartu utratí na platformě v průměru 317 dolarů měsíčně.

Podíl online nakupování potravin v USA vzrostl z 3 % v roce 2019 na 12 % v loňském roce. Strop není 100%, ale je mnohem vyšší než 12 %.

5. Reklama

Jednou ze zajímavých informací o modelu Instacart je, že významnou část příjmů tvoří reklama. V loňském roce společnost Instacart vygenerovala příjmy z reklamy ve výši 740 milionů dolarů, což je 29 % jejích vykázaných příjmů. V první polovině letošního roku je to podobný 28% podíl na mixu nejvyššího příjmu.

Možná si Instacart nepředstavujete jako reklamní společnost, ale dává to smysl. Instacart nabízí rozvoz do domu pro řetězce, které tvoří 85 % amerického trhu s potravinami. Vzhledem k tomu, že se o pozornost uchází 5 500 značek, proč by nezaplatily společnosti Instacart za to, aby vynikly v okamžiku nákupu, potenciálně několik minut před doručením a případnou konzumací? Stejné značky platí fyzickým obchodům s potravinami za nejlepší místo v regálech a zařazení do týdenních oběžníků. Instacart zde hoduje jako technologická platforma bez břemene nízkých marží, které trápí provozovatele supermarketů.

Instacart nepatří do nákupního košíku každého investora. Je riskantní. Podívejte se však na ni blíže a možná budete překvapeni, že si ji odnesete domů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz