Hlavní obsah
Finance

Airbnb pokračuje v silném růstu příjmů díky zájmu spotřebitelů o cestování

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

Airbnb generuje spoustu volných peněžních toků díky svému modelu s malým objemem aktiv.

Článek

V prvním čtvrtletí roku 2023, které skončilo 31. března, společnost Airbnb (ABNB) vykázala tržby ve výši 1,8 miliardy USD a zředěný zisk na akcii ve výši 0,18 USD, čímž překonala očekávání analytiků z Wall Street. To však investory nepotěšilo, neboť akcie bezprostředně po zveřejnění této zprávy klesly o více než 10 % kvůli neuspokojivým výhledům na aktuální čtvrtletí. Vedení společnosti uvedlo, že srovnání s loňským rokem bude obtížné.

Po přiblížení vidíme, že akcie této cestovní společnosti klesly o 40 % oproti svému historickému maximu, přestože v roce 2023 zaznamenaly impozantní vzestup. Podle mého názoru to znamená, že Airbnb vypadá jako poražená růstová akcie, kterou by investoři měli nyní koupit. Zde je důvod.

Airbnb těží ze silné poptávky po cestování

Odhlédneme-li od skutečnosti, že společnost Airbnb zklamala odhady analytiků, zaznamenává silnou poptávku po své cestovní platformě. Hrubá hodnota rezervací se ve čtvrtletí zvýšila o 19 % na více než 20 miliard USD. Počet rezervovaných nocí a zážitků se meziročně rovněž zvýšil o 19 %.

Pro akcionáře je skvělé vidět, že se Airbnb veze na vlně silné poptávky po cestování po omezeních souvisejících s pandemií a dosahuje dobrých finančních výsledků. A tato dynamika se přenesla i do posledního tříměsíčního období. Mnozí finanční experti však předpovídají, že v blízké budoucnosti dojde k recesi. Pokud tomu tak bude, pak výdaje na diskreční produkty a služby, do jejichž kategorie cestování rozhodně patří, budou omezeny, protože spotřebitelé se budou snažit napnout své rozpočty a pokusí se zaměřit na to nejnutnější. Toto riziko je třeba mít v blízké budoucnosti na paměti.

Tvůrce disruptivní kategorie

Stejně jako Uber v taxislužbě i Airbnb zcela převrátila trh s krátkodobým a dlouhodobým ubytováním. A to společnost ještě neexistuje ani celých 15 let.

Členové vedení však neusínají na vavřínech. Domnívají se, že Airbnb je na mnoha trzích nedostatečně rozšířené, přestože je dnes ve více než 220 zemích a regionech. A co víc, zaváděním nových funkcí, jako jsou vylepšené ceny a transparentní odhlašování, Airbnb neustále hledá způsoby, jak se zlepšovat. Vedení společnosti odhaduje celkový oslovitelný trh na 3,4 bilionu dolarů.

Airbnb lze považovat za společnost, která vytvořila novou kategorii a zahájila zcela nové odvětví, které se nyní snaží napodobit. Na obrovském rozsahu, výhodě prvního hráče a síťových efektech však skutečně záleží a je těžké si představit, že by menší konkurent, jako je Vrbo, dokázal na trhu alternativního ubytování Airbnb dominovat.

Působivý finanční profil

Airbnb je na vysoké úrovni tržiště nebo platforma, která jednoduše spojuje hosty s hostiteli. Není to tradiční hotelový řetězec, jako je Marriott nebo Hilton. Klíčový rozdíl spočívá v tom, že Airbnb sama nevlastní žádné nemovitosti, takže funguje na bázi modelu „asset-light“.

To má své výhody. Airbnb se ukázalo jako velmi lukrativní z hlediska ziskovosti. V roce 2022 činil volný peněžní tok 3,4 miliardy dolarů, což znamená vynikající 40% marži v poměru k tržbám. Navíc každý další pobyt, který je na platformě rezervován, by měl přinést vysoké marže, protože základní technologie a datová infrastruktura jsou většinou vybudovány.

Tuto situaci zjevně oceňuje i investiční komunita. K 15. červnu byla tržní kapitalizace Airbnb ve výši 81 miliard dolarů přibližně o 53 % vyšší než tržní kapitalizace Marriottu.

Analýza ocenění

Od doby, kdy Federální rezervní systém začal agresivně zvyšovat úrokové sazby, se investoři obecně k akciím růstových technologií stavěli odmítavě. A vzhledem k tomu, že akcie Airbnb jsou stále daleko od svého vrcholu, je jejich současný poměr ceny k zisku 42 výrazně pod jejich historickým průměrem.

Přesto stojí za zmínku, že investoři musí sledovat makroekonomické podmínky a jejich dopad na cestovní ruch jako důležitý rizikový faktor. Přesto se zdá, že by Airbnb mohla být vzhledem ke svému růstovému potenciálu chytrou volbou pro vaše portfolio.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz