Článek
Zdá se, že investoři se nemohou rozhodnout, co si myslet o Airbnb (ABNB). Když tato platforma pro pronájem domů vstoupila na burzu v době pandemické bubliny, panoval ohledně akcií silný optimismus a její tržní kapitalizace dosáhla více než 125 miliard USD. V roce 2022 se akcie zhroutily a do prosince loňského roku klesla její tržní hodnota na přibližně 50 miliard dolarů.
Letos se pak tyto poklesy obrátily, když se její tržní hodnota letos v létě přiblížila 100 miliardám dolarů. V posledních týdnech investoři své podíly v Airbnb opět prodávají a současná tržní kapitalizace akcií se pohybuje kolem 80 miliard dolarů. To je během několika krátkých let docela divoká volatilita.
Dlouhodobě orientovaní investoři vědí, že volatilita může být vaším přítelem, protože vám může dát šanci koupit kvalitní podnik za nízkou cenu. Děje se to právě teď s akciemi Airbnb? Podívejme se na to hlouběji.
Silné druhé čtvrtletí
Obchodní činnost Airbnb rostla i ve druhém čtvrtletí, a to i poté, co v roce 2022 překonala bonanzu znovuotevření. Tržby za toto období meziročně vzrostly o 18 % na 2,5 miliardy dolarů, což je navrch 58% nárůst ve 2. čtvrtletí 2022.
A to nejlepší? Airbnb se daří zvyšovat své příjmy dvouciferným tempem a s vysokou efektivitou. Ve druhém čtvrtletí letošního roku dosáhl čistý zisk rekordních 650 milionů dolarů, což představuje marži 26 %. Jen velmi málo společností se může pochlubit 18% růstem příjmů a současně dosahovat ziskové marže na úrovni 25 %, což svědčí o síle značky Airbnb po celém světě.
I přes tyto dobré výsledky však investoři v posledních týdnech akcie Airbnb vyprodávali, což vedlo k poklesu hodnoty akcií ze 150 USD na přibližně 125 USD. Proč? Je těžké to přesně určit, ale někteří investoři se obávají klesajících průměrných denních sazeb (ADR) na platformě, což je průměrná cena za pokoj na Airbnb. ADR během pandemie prudce vzrostly a pomohly zvýšit příjmy společnosti. Zvrat ve vývoji ADR by mohl představovat nepříznivý faktor pro příjmy.
Někteří investoři nechápou, že se Airbnb snaží záměrně snížit své ADR, zejména na drahých trzích, jako je Severní Amerika. Záměrně se snaží dostat na platformu více cenově výhodných ubytování, aby zlepšila svou nabídku pro zákazníky z širokého spektra příjmových demografických skupin, což bude z dlouhodobého hlediska přínosné pro růst příjmů.
Ačkoli jsou ADR pro investory klíčovým ukazatelem, který je třeba sledovat, nejsou pro podnikání Airbnb rozhodující. Dokud příjmy i zisky rostou, bude podnikání v pořádku.
Nastavení pro dlouhodobý růst
Když už mluvíme o klíčových ukazatelích, pro Airbnb je asi nejdůležitější nabídka na její platformě. Hostitelé jsou počátkem jejího síťového efektu a setrvačníku. Čím více hostitelů nabízí pobyty na Airbnb po celém světě, tím větší hodnotu může platforma Airbnb svým zákazníkům poskytnout. To následně zvyšuje útraty zákazníků (a tedy i příjmy Airbnb) a láká ještě více hostitelů, aby se k Airbnb připojili a vydělávali peníze, čímž se vytváří příznivý cyklus zapojení.
Pro akcionáře máme dobrou zprávu - vedení se intenzivně zaměřuje na růst nabídky hostingu. Počet aktivních nabídek dosáhl ve 2. čtvrtletí 2023 7 milionů, což je meziroční nárůst o 19 %, přičemž růst nabídky se od primární veřejné nabídky (IPO) zrychluje každé čtvrtletí. Pokud se nabídce podaří nadále růst dvouciferným tempem, měly by růst i příjmy Airbnb. A pokud se budou ziskové marže zvyšovat, poroste zisk ještě rychleji.
V ještě delším časovém horizontu Airbnb investuje do nových produktů, aby se rozšířila nad rámec své hlavní hostitelské služby. O tom, jaké produkty to budou, máme jen kusé informace, ale pravděpodobně půjde o přepracování produktu Experiences, který po pandemických poruchách zřejmě stagnoval. Generální ředitel Brian Chesky se také několikrát zmínil o vybudování reklamní služby pro tuto platformu.
Jsou akcie levné?
Akcie, jako je Airbnb, je těžké ocenit. Ano, dnes generuje určitou úroveň zisku, ale není jasné, jak rychle její příjmy a zisky porostou v příštích několika letech. Poroste o 5 %, 10 % nebo 15 % ročně? Váš odhad je stejně dobrý jako můj.
Víme jen, že za posledních 12 měsíců vygenerovala společnost Airbnb čistý zisk ve výši 2,3 miliardy dolarů. V porovnání s tržní kapitalizací ve výši 80 miliard dolarů má akcie poměr ceny k zisku (P/E) 32. To by bylo zjevně drahé, kdyby podnikání Airbnb bylo málo růstové.
Vzhledem k tomu, že tržby meziročně vzrostly o 18 % a marže se zvyšují, má Airbnb šanci zvyšovat svůj zisk na akcii (EPS) vysokým tempem po mnoho let. Pokud se čistý příjem v příštích pěti letech zdvojnásobí, klesne P/E Airbnb na 16, což je v porovnání s její současnou tržní kapitalizací mnohem méně, než je současný průměr indexu S&P 500.
Zkrátka a dobře, akcie Airbnb vypadají levně, pokud věříte, že příběh růstu zůstane zachován.