Článek
Významná americká letecká společnost Delta Air Lines Inc. překonala ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 očekávání v oblasti tržeb a zisku. V páteční předobchodní seanci však akcie společnosti klesly o více než 5 %, a to především proto, že investoři postupně přesouvají svou pozornost na budoucí vyhlídky.
V roce 2023 dosáhla společnost Delta několika milníků, včetně rekordních ročních tržeb a historického prosincového čtvrtletí, které bylo z velké části způsobeno sváteční poptávkou. Prognóza letecké společnosti na rok 2024 však vyvolala počáteční skepsi, zejména v souvislosti s celoročním odhadem zisku na akcii (EPS) v rozmezí 6 až 7 USD, což snižuje její předchozí dlouhodobý cíl pro rok 2024, který činil více než 7 USD. V roce 2023 vykázala společnost Delta zisk ve výši 6,25 USD, což ke zklamání investorů podtrhuje stagnující růst.
Navzdory klesající důvěře investorů zastává generální ředitel společnosti Delta Ed Bastian optimistický výhled a tvrdí, že poptávka po letecké dopravě bude i v roce 2024 šipkou vzhůru. Bastian očekává rekordní tržby za březnové čtvrtletí díky oživení domácího prostředí a rostoucí mezinárodní poptávce.
Pokud jde o jednotkové tržby, společnost Delta očekává, že v tomto čtvrtletí zůstanou na stejné úrovni nebo poklesnou o 3 %. Tato prognóza kontrastuje se stejným obdobím loňského roku, kdy Delta vydělala na prázdninovém krachu cestovního ruchu společnosti Southwest. Podle odhadů společnosti Delta se předpokládá, že provozní výnosy vzrostou o 3 až 6 %, což se zhruba shoduje s očekáváním analytiků, kteří očekávají přibližně 5 %.
Ve čtvrtém čtvrtletí zaznamenala společnost Delta upravený zisk na akcii ve výši 1,28 USD při tržbách 13,7 miliardy USD, čímž překonala odhady analytiků, kteří předpokládali upravený zisk na akcii ve výši 1,16 USD při tržbách 13,6 miliardy USD. To přispělo k působivému ročnímu výsledku společnosti Delta, který přinesl tržby ve výši 54,7 miliardy USD, což znamená 20% nárůst oproti roku 2022. Kromě toho se zisk společnosti před zdaněním zdvojnásobil na 5,2 miliardy dolarů.
Rok 2023 však vykreslil pro akcie leteckých společností smíšený osud, neboť ziskové marže se u mnoha z nich snížily v důsledku rostoucích nákladů a vlažné domácí poptávky. K prohloubení těchto nákladových tlaků přispělo několik faktorů, včetně nových dohod o platech pilotů, vyšších cen paliva, narušení dodavatelského řetězce vedoucího k pozastavení dodávek letadel a problémů s údržbou motorů. Jak vyplývá z výhledu společnosti Delta, tyto obavy přetrvávají i v roce 2024, přičemž negativní nálada v odvětví přetrvává kvůli rostoucím cenám ropy v důsledku úderů vedených Spojenými státy na místa húthijských povstalců v Jemenu.
V odrazu tohoto klesajícího trendu zaznamenaly společnosti United Airlines a American Airlines 4% pokles akcií, zatímco u Southwest Airlines došlo k poklesu o 2,5 %. Naopak společnost Delta, která těží ze své značné expozice vůči rostoucímu mezinárodnímu cestovnímu ruchu, zazářila, neboť její akcie v roce 2023 vzrostly o 22 %, zatímco index NYSE Arca Global Airline Index vzrostl o 14 %.
V roce 2024 může Delta i nadále dosahovat lepších výsledků, především díky své robustní mezinárodní nabídce a odolnosti vůči nákladovým tlakům ve srovnání s diskontními leteckými společnostmi. Delta se může vyhnout důsledkům dočasného uzemnění problémových letadel Boeing 737 MAX 9, protože žádné z těchto letadel neprovozuje. Tento problém si získá další pozornost později v průběhu výsledkové sezóny, kdy 23. ledna zveřejní své výsledky United Airlines a 25. ledna Alaska Air, vzhledem k tomu, že tyto letecké společnosti ve svých flotilách letouny MAX 9 hojně využívají.
Navzdory opatrnému postoji k výsledkům společnosti Delta za první čtvrtletí a krátkodobým trendům vývoje akcií, společnost Seaport Research označuje Deltu za jeden z nejlepších tipů pro rok 2024. Daniel McKenzie ze společnosti Seaport však předpokládá, že na cestě k oživení zisku čeká sektor leteckých společností „neklidná jízda“. Upozorňuje, že ačkoli letecké společnosti dělají jasné kroky ke zlepšení marží, nákladové šoky vyvolané historickým obnovením mezd a omezením dodavatelského řetězce mohou být kompenzovány pouze výrazným přispěním firemního cestování, které se podle něj zotaví až v roce 2025 nebo 2026.
Závěrem lze říci, že zatímco letecký průmysl vplouvá do roku 2024, společnost Delta Air Lines se zřejmě připravuje na bouřlivé počasí. Odolnost a přizpůsobivost tohoto odvětví bude testována při překonávání výzev, které představují pokračující nákladové tlaky, měnící se struktura poptávky a širší ekonomické trendy.