Článek
Ve středu společnost Delta Air Lines (DAL%) oznámila působivou dynamiku tržeb a zisku za první čtvrtletí, přestože se potýkala s obtížným meziročním srovnáním. Ještě povzbudivější je, že vedení společnosti vyjádřilo optimismus ohledně vývoje poptávky v létě.
Silná poptávka zákazníků vrcholí v období, které Delta očekává jako rekordní jarní a letní cestovní sezónu, a to díky „generačním změnám a vývoji preferencí spotřebitelů“, vysvětlil generální ředitel společnosti Delta Ed Bastian během hovoru k výsledkům hospodaření za čtvrté čtvrtletí. Konkrétně Delta pozoruje posun spotřebitelů směrem ke službám a prémiovým zážitkům a také zrychlující se poptávku po služebních cestách. V kombinaci těchto trendů poptávky se zvýšeným důrazem odvětví na efektivitu vidí Bastian „nejkonstruktivnější pozadí, jaké jsem za svou kariéru v letecké dopravě viděl“.
Působivé výsledky nabízejí silné katalyzátory
Tržby společnosti Delta v prvním čtvrtletí meziročně vzrostly o 8 % na přibližně 13,75 miliardy USD. Upravené provozní tržby vzrostly meziročně o 6 % na 12,6 miliardy dolarů. Kč, což doplňuje mimořádně náročné srovnání s předchozím rokem, kdy provozní výnosy meziročně vzrostly o 45 %, protože společnost pokračovala v zotavování z propadu tržeb během pandemie COVID.
Tyto dobré výsledky v oblasti horní linie a dynamika iniciativ s vysokou marží vedly k lepšímu než očekávanému upravenému zisku na akcii ve výši 0,45 USD, který snadno překonal průměrnou prognózu analytiků ve výši 0,36 USD.
„V březnovém čtvrtletí jsme dosáhli rekordních tržeb díky vynikajícím provozním výsledkům, což umožnilo silný růst zisku,“ komentoval Bastian ve zprávě o výsledcích společnosti za první čtvrtletí.
Při pohledu na celý rok Delta očekává, že tato dynamika bude pokračovat. Vedení společnosti předpokládá, že ve druhém čtvrtletí vzrostou tržby o 5 až 7 %.
Prestižní klientela má velký potenciál i pro Deltu
Opětovné zrychlení služebních cest a pokračující přesun spotřebitelských výdajů od zboží ke službám zachycuje pouze část příběhu, který stojí za působivou dynamikou společnosti Delta. Tajemství letecké společnosti spočívá pravděpodobně v úspěchu u „prémiových“ zákazníků, kteří utrácejí více.
Příjmy společnosti z prémiových služeb, které mají vyšší ziskovou marži než ostatní zdroje příjmů, vzrostly ve čtvrtletí meziročně o 10 %. Klíčem k tomuto růstu byl 12% meziroční nárůst příjmů spojených s věrnostním programem a pokračující přidávání prémiových sedadel do letadel. Růst počtu prémiových sedadel samozřejmě vede k vyšším maloobchodním tržbám za letu.
„Různorodé, vysoce maržové zdroje příjmů generovaly 57 % celkových příjmů,“ vysvětlil Bastian během hovoru k výsledkům společnosti za čtvrté čtvrtletí, „čímž se společnost Delta odlišila a podpořila špičkové finanční výsledky v oboru.“
Společnost Delta naštěstí věří, že má před sebou dlouhou dráhu pro další zlepšování a rozvoj své prémiové nabídky. Vedení společnosti během hovoru uvedlo, že se o tom více podělí na listopadovém Dni pro investory.
Je čas nakupovat?
Delta se obchoduje za pouhý sedminásobek středu managementem očekávaného zisku na akcii v roce 2025, takže se zdá, že trh nedává Deltě dostatečný kredit za její provozní výkon a dynamiku u prémiových zákazníků.
Pokud se trendy spotřebitelských výdajů budou i nadále posouvat od zboží ke službám a pokud budou prémiové zážitky společnosti i nadále nabírat na síle, jak si vedení myslí, může se dnešní cena akcií Delty ukázat jako výhodná z dlouhodobého hlediska.
Investice do leteckých společností samozřejmě s sebou nesou velká rizika. Za prvé, jejich nákladová struktura je velmi závislá na cenách komodit. Kromě toho může produktivita a kontrola kvality výrobců letadel hrát roli jak ve struktuře nákladů, tak v růstu odvětví. V neposlední řadě je toto odvětví úzce spjato se zdravím ekonomiky. Příjmy leteckých společností by proto mohly během recese vážně utrpět. Z těchto důvodů by případná investice do společnosti Delta měla být v poměru k celkovému portfoliu investora malá.