Hlavní obsah
Finance

Akcie ze světa elektromobilů: Nikola Corporation vs. Rivian Automotive

Foto: Burzovnisvet.cz

Který z těchto neoblíbených výrobců elektromobilů má lepší budoucnost?

Článek

Rivian (RIVN) a Nikola (NKLA) byly kdysi dvě nejžhavější akcie na trhu elektromobilů. Společnost Rivian vstoupila na burzu v listopadu 2021 a o týden později vylétla z ceny při IPO ve výši 78 USD na rekordních 172,01 USD. Společnost Nikola vstoupila na burzu sloučením se společností pro speciální účel (SPAC) v červnu 2020 a akcie sloučené společnosti otevřely v první den obchodování na ceně 37,55 USD a o týden později se více než zdvojnásobily na své historické maximum 79,73 USD.

Dnes se však akcie společnosti Rivian obchodují za přibližně 9 USD a akcie společnosti Nikola mají hodnotu nižší než 1 USD. Společnost Nikola dokonce nedávno navrhla reverzní rozdělení akcií, aby se cena jejích akcií dostala nad hranici 1 USD a vyhnula se tak riziku vyřazení akcií z burzy.

Oběma společnostem vyrábějícím elektromobily došla šťáva poté, co nedosáhly svých původních výrobních cílů, vykázaly vysoké ztráty a utratily spoustu peněz. Mohl by se však některý z těchto neoblíbených výrobců elektromobilů v příštích několika letech zotavit?

Rozdíly mezi společnostmi Rivian a Nikola

Společnost Rivian v současné době prodává pickup R1T, SUV R1S a vlastní elektrickou dodávku pro svého hlavního investora Amazon (NASDAQ: AMZN). Koncem roku 2026 plánuje zahájit sériovou výrobu vozů nižší třídy R2 SUV, koncem roku 2026 nebo začátkem roku 2027 pak začne uvádět na trh sportovnější vozy R3 a R3X SUV. Do roku 2030 musí společnosti Amazon dodat 100 000 elektrických dodávkových vozů.

Společnost Nikola vyrábí elektrické návěsy poháněné bateriemi a vodíkem. Zpočátku prodávala pouze nákladní vozidla na baterie (BEV), ale loni uvedla na trh první nákladní vozidla na vodíkové palivové články (FCEV). Buduje také síť vodíkových dobíjecích stanic prostřednictvím partnerství se společností Voltera, která se zabývá infrastrukturou pro dobíjení elektromobilů.

Společnost Rivian zpočátku přitahovala velkou pozornost, protože ji podporovaly společnosti Amazon a Ford. Ford následně většinu svého podílu ve společnosti Rivian zlikvidoval, ale Amazon zůstává jejím největším podporovatelem.

Společnost Nikola nebyla podporována žádnými srovnatelnými technologickými ani automobilovými giganty a po svém veřejném debutu utrpěla kruté neúspěchy. Její zakladatel a bývalý generální ředitel Trevor Milton byl v říjnu 2022 odsouzen za podvody s cennými papíry a podvody s elektronickými penězi a loni dočasně pozastavila prodej BEV poté, co několik jejích vozů začalo hořet. Aby společnost loni podpořila svou likviditu, rozředila své akcionáře zhruba zdvojnásobením počtu akcií, aby mohla získat více hotovosti prostřednictvím sekundární nabídky akcií. Rivian se potýkal s několika staženími z trhu v souvislosti s bezpečností, ale nečelil tolika existenčním problémům jako Nikola.

Který výrobce elektromobilů vyrábí více vozidel?

Když Rivian vstoupil na burzu, předpovídal, že v roce 2022 vyrobí 50 000 vozidel. Nakonec však tento výhled snížila o polovinu na 25 000 vozidel, protože se potýkala s omezeními v dodavatelském řetězci, a za celý rok vyrobila pouze 24 337 vozidel.

V roce 2023 Rivian překonal problémy s dodavatelským řetězcem a vyrobil 57 232 vozidel. K tomuto zrychlení částečně přispěla vlastní pohonná jednotka Enduro, která snížila výrobní náklady a závislost na komponentech třetích stran. V roce 2024 však očekává, že vyrobí jen asi 57 000 vozidel, protože se potýká s protivětrem z makroekonomického hlediska, silnou konkurencí ze strany ostatních výrobců elektromobilů a odstavením svého hlavního závodu v Illinois na „několik týdnů“ kvůli zefektivnění výroby a integraci nových technologií.

Analytici očekávají, že v roce 2024 vzrostou tržby společnosti Rivian o 11 % na 4,9 miliardy dolarů, protože sníží čistou ztrátu z 5,4 miliardy dolarů na 4,6 miliardy dolarů. V dohledné době zůstane společnost nezisková, ale do čtvrtého čtvrtletí letošního roku chce dosáhnout kladné hrubé marže. Na konci roku 2023 stále disponovala celkovou likviditou ve výši téměř 10,5 miliardy dolarů a rozumný poměr dluhu k vlastnímu kapitálu ve výši 0,8 jí dává dostatečný prostor pro získání čerstvé hotovosti.

Před vstupem na burzu společnost Nikola uvedla, že by mohla v roce 2021 dodat 600 BEV, v roce 2022 1 200 BEV a v roce 2023 3 500 BEV. V roce 2023 plánovala dodat také 2 000 vozů FCEV. Ve skutečnosti však společnost Nikola nedodala v roce 2021 ani jedno vozidlo a v roce 2022 dodala pouze 131 vozidel BEV. V roce 2023 dodala pouze 114 vozů - z toho 35 vozů FCEV.

Pro rok 2024 analytici očekávají, že se tržby společnosti Nikola více než zčtyřnásobí na 170 milionů dolarů, protože sníží čistou ztrátu z 966 milionů dolarů na 470 milionů dolarů, ale k dosažení tohoto cíle musí výrazně zvýšit dodávky. To by mohlo být náročné vzhledem k tomu, že rok 2023 zakončila s pouhými 465 miliony dolarů v neomezené hotovosti. Poměr dluhu k vlastnímu kapitálu ve výši 0,8 (který snížila zdvojnásobením počtu akcií) by jí však mohl poskytnout určitý prostor pro získání čerstvé hotovosti prostřednictvím nových nabídek dluhu.

Jasný vítěz: Rivian

Obě akcie EV vypadají levně: Rivian a Nikola se obchodují za pouhý dvojnásobek, resp. šestinásobek letošních tržeb. Díky vyššímu tempu výroby, jasnějšímu plánu do budoucna a silnější rozvaze je však Rivian mnohem lepší koupí než Nikola, která investory opakovaně zklamala anemickým tempem výroby a problémy s kontrolou kvality. Rozhodnutí společnosti Amazon zůstat u společnosti Rivian, protože její ostatní investoři utekli, také naznačuje, že její potenciál k poklesu je omezený.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz