Hlavní obsah
Finance

Co se dnes děje u společnosti Chipotle?

Foto: Shutterstock

Uzavření dalšího konceptu restaurace má ale nakonec přece jen i svou světlou stránku.

Článek

Společnost Chipotle Mexican Grill (CMG ) oznámila 24. dubna finanční výsledky za první čtvrtletí roku 2024 a investorům se naprosto líbily. A aby toho nebylo málo, bylo to skvělé čtvrtletí. Čtvrtletní finanční zprávu však zastínila aktualizace týkající se nového řetězce restaurací, který společnost připravuje: Chipotle opouští koncept Farmesa, který spustil v loňském roce.

Farmesa není prvním neúspěšným konceptem restaurace Chipotle. Navazuje na rostoucí seznam předchozích pokusů. Tady je důvod, proč je to (tak trochu) důležité pro investory.

Další neúspěšný pokus společnosti Chipotle v řadě

V únoru 2023 společnost Chipotle oznámila nový řetězec restaurací s názvem Farmesa, který nabízel misky na míru, ne nepodobné restauraci Sweetgreen. Restaurant Business však uvádí, že Farmesa je nyní uzavřena. A investorům generální ředitel Brian Niccol nedávno řekl: „V tuto chvíli to není součástí naší strategie růstu.“

Není to tak, že by Chipotle bez Farmesy trpělo. Tržby a zisk na akcii (EPS) společnosti byly v prvním čtvrtletí rekordní. To poslalo na historické maximum i její akcie.

Nejde však jen o titulní čísla. Finanční výsledky restaurací Chipotle jsou na světové úrovni a ukazují, že se jedná o špičkového provozovatele. Teoreticky by vedení společnosti mohlo tento špičkový soubor dovedností uplatnit na více restauračních konceptů a výrazně zvýšit své tržní příležitosti, což by pro investory představovalo mnohem vyšší potenciál růstu.

Jak řekl spoluzakladatel společnosti Steve Ells v roce 2011: „Vždycky jsem věřil, že model Chipotle bude dobře fungovat v různých kuchyních. Úspěch Chipotle nemusí nutně spočívat v burritách a tacos, ale spíše v podávání skvělých, udržitelně pěstovaných potravin, které jsou chutné, cenově dostupné a pohodlné.“

Z nějakého důvodu však plány na expanzi prostřednictvím aplikace „modelu Chipotle“ na jiné druhy jídla prostě nefungují. Zde je seznam toho, co zatím nefunguje:

  • ShopHouse Southeast Asian Kitchen se specializuje na thajskou a vietnamskou kuchyni. V roce 2017 zavřela všech 15 provozoven.
  • Tasty Made se pokoušel o tradiční fastfoodové menu, prodával hamburgery, hranolky a mléčné koktejly. Její jediná provozovna byla uzavřena v roce 2018.
  • Pizzeria Locale investory nadchla, protože rychlé občerstvení s pizzou bylo považováno za bezkonkurenční nápad. Chipotle uzavřel posledních pět provozoven v roce 2023.
  • Farmesa byla otevřena v roce 2023 a zavřena v roce 2024.

V prvním čtvrtletí měla společnost Chipotle 3 479 provozoven, z nichž každá v průměru generovala tržby přes 3 miliony dolarů ročně při provozní marži na úrovni restaurací téměř 28 %. Provozovatelé restaurací, kteří mohou dosáhnout takových finančních výsledků, by měli otevřít co nejvíce restaurací. V tomto ohledu mohl společnosti pomoci druhý koncept.

Chipotle ani nepotřebuje druhý řetězec, aby byl stejně velký jako jeho hlavní řetězec. Zopakovat tato čísla s pouhými několika stovkami provozoven by byl velký problém. Ale společnost opět zůstala jen u jedné značky restaurací.

Dobrá zpráva je tady ale taky

Za předpokladu, že by Chipotle dokázal vyvinout, vlastnit a provozovat více než jeden řetězec restaurací, jeho dlouhodobá tržní příležitost by byla pro investory mnohem větší. Přesto je trvalá příležitost s její hlavní značkou stále velká a je větší, než jakou předpovídala ještě před několika lety.

Například miliardář Bill Ackman před téměř deseti lety získal velký podíl ve společnosti Chipotle a tvrdil, že by tento řetězec restaurací mohl jednoho dne dosáhnout počtu 5 000 provozoven. Mnozí investoři považovali tuto prognózu za iracionálně vysokou. Niccol však nyní míří ještě výš.

V nedávných rozhovorech uvedl, že jeho cílem je rozšířit Chipotle na 7 000 provozoven. Vedení navíc chce, aby se i nadále zlepšovaly finanční výsledky řetězce. Věří, že jeho pobočky mohou dosáhnout průměrného ročního objemu tržeb ve výši 4 milionů dolarů, což by mohlo podpořit ještě vyšší ziskové marže.

Jak řekl Niccol: „Máme před sebou tolik příležitostí jen díky tomu, co můžeme udělat se značkou Chipotle, že interně na [druhém konceptu] nepracujeme.“

Závěrem lze říci, že pro akcionáře by bylo opravdu dobré, kdyby se podařilo vyvinout více konceptů restaurací. Stále však může svým investorům přinejmenším zajistit růst dalším budováním konceptu Chipotle.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz