Článek
Čínský výrobce elektromobilů Nio zaznamenal na burze značný propad – za poslední rok se jeho akcie propadly o téměř 60 %. V důsledku tohoto poklesu se společnost obchoduje téměř 30 % pod cenou při vstupu na burzu, což je značný propad způsobený zpomalením dodávek a snižujícími se maržemi na vozidlech.
Stejně jako řada konkurentů v tomto odvětví se i společnost Nio potýká s řadou problémů, včetně omezení dodavatelského řetězce, silné konkurence a přetrvávajících makroekonomických překážek. Přesto se společnosti podařilo vyniknout díky výměnným bateriím – inovaci, kterou lze rychle vyměnit v síti stanic pro výměnu baterií. Expanze do Evropy rovněž zdůraznila schopnost společnosti Nio vyniknout, ačkoli v poslední době narazila na značnou překážku.
Poté, co byla 5. července zvýšena cla na čínské elektromobily v Evropě, utrpěl růst společnosti Nio v zámoří značnou ránu. V závislosti na dotacích, cenových strategiích jednotlivých výrobců automobilů a dodržování předpisů Evropské unie se tato nová cla pohybují v rozmezí od 17,4 % do více než 37,6 %. Mezi postiženými společnostmi byly Nio a její konkurent Xpeng zasaženy 20,8% cly. Ta se nyní budou muset platit navíc k již existujícímu 10% dovoznímu clu účtovanému na čínské elektromobily směřující do EU.
Navzdory tomu společnost Nio oznámila, že ponechá své současné ceny vozů prodávaných v Evropě stejné, ačkoli varovala, že „později“ bude možná muset ceny dále zvýšit. Důvodem je nepředvídatelný vliv, který by novější vysoké tarify mohly mít na dlouhodobé plány společnosti.
Strategie společnosti Nio pro Evropu zahrnovala postupnou expanzi v posledních třech letech a představovala šest vozů: ES8, ET7, EL7 (ES7 v Číně), ET5, ET5T a EL6 (ES6 v Číně). Tyto vozy podporuje 43 stanic pro výměnu baterií a 46 dobíjecích stanic vybudovaných po celé Evropě, přičemž řidiči mají rovněž přístup k více než 500 000 dobíjecích stanic třetích stran. První zámořský závod společnosti Nio na výrobu stanic pro výměnu baterií byl postaven v Maďarsku v roce 2022 a letos bylo v Německu otevřeno také její první zámořské technologické centrum pro inteligentní řízení.
Kromě toho společnost vybudovala sedm domů Nio Houses, osm Nio Spaces a 55 servisních center Nio po celé Evropě, přičemž v jejich domech se od roku 2021 konalo již 1 450 komunitních akcí pro řidiče. Navzdory zvýšeným tarifům je generální ředitel William Li i nadále odhodlán k další expanzi po celé Evropě.
Jelikož je však Evropa pro společnost Nio relativně malým trhem, veškeré výhody plynoucí z vyhnutí se novým clům prostřednictvím výroby v Evropě by pravděpodobně převážily vyšší výrobní náklady. Z tohoto důvodu se společnost zaměřuje na posilování vazeb s evropskými partnery a rozšiřování provozu, dokud nebude možné vyrábět vozidla v Evropě s uspokojivými maržemi.
K dnešnímu dni dodala společnost Nio v Evropě v roce 2021 pouze 100 vozidel, v roce 2022 o něco více (1 296). V porovnání s jejími celkovými dodávkami (91 429 v roce 2021 a 122 486 v roce 2022) jsou tato čísla poměrně malá. Přesto se dodávky v roce 2023 zvýšily na 160 038 kusů. Od března letošního roku bylo podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu v Německu registrováno pouze 48 vozidel.
Růst dodávek vozů Nio se sice zpomalil z trojciferných nárůstů v letech 2020 a 2021 na 34 % v roce 2022 a 31 % v roce 2023, ale to lze přičíst především bojům v Číně, nikoli v Evropě. Hospodářský pokles v Číně zpomaluje spotřebitelské výdaje a cenová válka mezi hlavními čínskými výrobci elektromobilů, podnícená poklesem cen společnosti Tesla, vedla k poklesu marží u vozidel. Provozní náklady společnosti Nio také rostou, protože se staví více stanic pro výměnu baterií.
Navzdory těmto problémům analytici předpovídají pro letošní rok 23% nárůst tržeb společnosti Nio v celkové výši 68,6 miliardy jüanů (zhruba 9,4 miliardy USD). To zohledňuje zaměření společnosti Nio na luxusnější vozidla, jako je nový manažerský sedan ET7, rozšíření systémů pro výměnu baterií a zavedení značky chytrých vozidel nižší třídy Onvo jako protiváhy společnosti Xpeng. Na základě těchto prognóz jsou akcie společnosti Nio v současné době podhodnocené a obchodují se za méně než jednonásobek letošních tržeb.
Problémy však zdaleka nejsou vyřešeny. Analytici sice očekávají mírné snížení čisté ztráty společnosti Nio (z 21,1 miliardy jüanů na 17,5 miliardy jüanů, tj. 2,4 miliardy dolarů), ale rozšiřování kapitálově náročné sítě stanic pro výměnu baterií po celé Číně a Evropě může tento tlak ještě zvýšit. Tyto problémy, umocněné vyššími cly Evropské unie, by mohly potenciálně zkomplikovat plány společnosti Nio na expanzi v Evropě, pokud se rozhodne tyto náklady absorbovat.
V současné době lze situaci společnosti Nio považovat za hru s vysokou hodnotou pro ty, kteří jsou přesvědčeni, že společnost dokáže překonat své problémy v Číně a rozšířit své podnikání v celé Evropě. Spekulativní investoři mohou nyní uvažovat o nákupu akcií, ale je pravděpodobné, že akcie společnosti Nio zůstanou nestabilní, dokud se jí nepodaří stabilizovat marže vozidel, snížit ztráty a poskytnout důkazy o udržitelné expanzi v Evropě. Pokračující obchodní a geopolitické napětí může také v dohledné době stlačit její ocenění.