Článek
Výrobce těchto pestrobarevných kostiček dnes dosahuje téměř dvojnásobných tržeb než Mattel, čímž překonává jak společnost Hasbro Inc., výrobce stolní hry Monopoly a zbraní Nerf, tak i pandemii, nedávné potíže v dodavatelském řetězci a rostoucí inflaci.
V úterý společnost Lego oznámila, že tržby za rok 2022 vzrostly oproti předchozímu roku o 17 % na 64,6 miliardy dánských korun, což odpovídá 9,27 miliardy dolarů. Čistý zisk vzrostl o 4 % na 13,8 miliardy korun.
Šéf společnosti Lego Niels Christiansen oceňuje investice, které společnost v posledních letech uskutečnila do nových obchodů a produktů, jakož i do elektronického obchodu a digitálního zapojení. Navzdory ekonomickým turbulencím, které částečně pramení z ruské invaze na Ukrajinu, loňské výsledky předčily očekávání společnosti Lego, dodal Christiansen.
„Celkově jsme velmi spokojeni,“ řekl Christiansen. „V roce, kdy jsme se potýkali s mnoha problémy, jsme dosáhli růstu hospodářského výsledku ve srovnání s předchozím rokem.“ A dodal, že „jsme se značkou Lego oslovili více dětí než kdykoli předtím“.
Rozšiřující se rozdíl mezi společností Lego a jejími konkurenty je dán úspěchem při pronikání na nové trhy, jako je Čína, zapojováním nových generací fanoušků pomocí filmových a videoherních vazeb a využíváním atraktivity jiných populárních značek, zejména Star Wars, prostřednictvím tematických sad. Společnost také těžila z toho, že zavedla více vlastních obchodů a má vlastní továrny v blízkosti koncových trhů, což jí umožnilo do značné míry se vyhnout problémům v dodavatelském řetězci.
Chcete-li se dozvědět jako první o novinkách na trhu, zaregistrujte se k odběru našeho Ranního Burziána zde.
Série Lego City a Ikony – sady zahrnující policejní a hasičské stanice a vozidla a novější řada náročnějších stavebnic, které obsahují sady podle slavných památek – patřily v loňském roce k nejprodávanějším produktům značky, stejně jako sady navazující na franšízy Star Wars a Harry Potter, uvedla společnost.
Společnost Lego se také pustila do digitálního hraní. V loňském roce uvedla, že zaznamenala úspěch s produkty, jako je aplikace Lego Builder a videohra „Lego Star Wars: The Skywalker Saga“. Digitální aktivity společnosti jsou stále zaměřeny především na to, aby děti vtáhly do světa Lega a přiměly je ke koupi fyzických hraček, uvedl pan Christiansen.
V letošním roce se tyto digitální snahy rozšíří a společnost Lego a její partner Epic Games Inc. plánují spustit dětskou verzi metaversa poté, co výrobce hraček v loňském roce investoval 1 miliardu dolarů do tohoto amerického vývojáře videoher.
Výsledky 90leté dánské společnosti jsou v kontrastu s neuspokojivými výsledky ostatních předních výrobců hraček, kteří za nízké prodeje viní ekonomickou nestabilitu a prudce rostoucí inflaci v loňském roce.
Minulý měsíc výrobce Barbie Mattel uvedl, že jeho tržby v roce 2022 se ve srovnání s předchozím rokem nezměnily a dosáhly 5,4 miliardy dolarů, zatímco roční tržby společnosti Hasbro klesly o 9 % na 5,9 miliardy dolarů. Oba američtí výrobci hraček prožili náročné prázdninové období, v němž tržby ve srovnání se stejným obdobím roku 2021 výrazně poklesly.
Společnost Hasbro, která vyrábí hračky včetně Transformers a Play-Doh, oznámila, že po neuspokojivých výsledcích o prázdninách a v souvislosti s předpovědí, že trh s hračkami bude v letošním roce obtížný, propustí 15 % svých zaměstnanců po celém světě.
Společnost Lego mezitím uvedla, že poptávka po jejích stavebnicích zůstala během Vánoc silná. Investice do všech kategorií výrobků a cenových kategorií umožnily společnosti oslovit spotřebitele bez ohledu na jejich kupní sílu, uvedl pan Christiansen. Rodiče navíc i v těžkých ekonomických časech nadále kupují svým dětem stavebnici Lego, protože ji vnímají jako vzdělávací hračku, která jim vydrží po mnoho let, uvedl.
Přesto zisky společnosti Lego v loňském roce mírně vzrostly v porovnání s nárůstem tržeb. Christiansen to přičítá mimořádnému růstu v předchozím roce. Uvedl také, že společnost nebyla v loňském roce zcela imunní vůči ekonomickým problémům, neboť růst zisku snižovaly vyšší náklady na suroviny a dopravu.
Podle Christiansena společnost Lego v září reagovala jednociferným zvýšením cen přibližně u jedné třetiny svého sortimentu, zatímco u ostatních výrobků držela ceny dole.
Společnost v průběhu roku otevřela 155 nových prodejen, z nichž mnohé byly otevřeny v Číně, čímž kompenzovala rozhodnutí uzavřít 81 prodejen v Rusku v důsledku invaze na Ukrajinu. Celkově společnost uvedla, že dosáhla celkového počtu 904 prodejen.
Při pohledu do budoucna pan Christiansen uvedl, že společnost Lego očekává v letošním roce nárůst tržeb o jednociferné procento. Aby společnost uspokojila rostoucí poptávku, hodlá letos otevřít novou továrnu ve Vietnamu a v roce 2025 další výrobní závod v USA.