Hlavní obsah
Umění a zábava

Jak Lego porazilo Barbie a Monopoly a stalo se největším výrobcem hraček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Zdroj: Picasa

Před necelými deseti lety společnost Lego A/S předběhla výrobce Barbie Mattel Inc. na pozici největšího výrobce hraček na světě.

Článek

Výrobce těchto pestrobarevných kostiček dnes dosahuje téměř dvojnásobných tržeb než Mattel, čímž překonává jak společnost Hasbro Inc., výrobce stolní hry Monopoly a zbraní Nerf, tak i pandemii, nedávné potíže v dodavatelském řetězci a rostoucí inflaci.

V úterý společnost Lego oznámila, že tržby za rok 2022 vzrostly oproti předchozímu roku o 17 % na 64,6 miliardy dánských korun, což odpovídá 9,27 miliardy dolarů. Čistý zisk vzrostl o 4 % na 13,8 miliardy korun.

Šéf společnosti Lego Niels Christiansen oceňuje investice, které společnost v posledních letech uskutečnila do nových obchodů a produktů, jakož i do elektronického obchodu a digitálního zapojení. Navzdory ekonomickým turbulencím, které částečně pramení z ruské invaze na Ukrajinu, loňské výsledky předčily očekávání společnosti Lego, dodal Christiansen.

„Celkově jsme velmi spokojeni,“ řekl Christiansen. „V roce, kdy jsme se potýkali s mnoha problémy, jsme dosáhli růstu hospodářského výsledku ve srovnání s předchozím rokem.“ A dodal, že „jsme se značkou Lego oslovili více dětí než kdykoli předtím“.

Rozšiřující se rozdíl mezi společností Lego a jejími konkurenty je dán úspěchem při pronikání na nové trhy, jako je Čína, zapojováním nových generací fanoušků pomocí filmových a videoherních vazeb a využíváním atraktivity jiných populárních značek, zejména Star Wars, prostřednictvím tematických sad. Společnost také těžila z toho, že zavedla více vlastních obchodů a má vlastní továrny v blízkosti koncových trhů, což jí umožnilo do značné míry se vyhnout problémům v dodavatelském řetězci.

Chcete-li se dozvědět jako první o novinkách na trhu, zaregistrujte se k odběru našeho Ranního Burziána zde.

Série Lego City a Ikony – sady zahrnující policejní a hasičské stanice a vozidla a novější řada náročnějších stavebnic, které obsahují sady podle slavných památek – patřily v loňském roce k nejprodávanějším produktům značky, stejně jako sady navazující na franšízy Star Wars a Harry Potter, uvedla společnost.

Společnost Lego se také pustila do digitálního hraní. V loňském roce uvedla, že zaznamenala úspěch s produkty, jako je aplikace Lego Builder a videohra „Lego Star Wars: The Skywalker Saga“. Digitální aktivity společnosti jsou stále zaměřeny především na to, aby děti vtáhly do světa Lega a přiměly je ke koupi fyzických hraček, uvedl pan Christiansen.

V letošním roce se tyto digitální snahy rozšíří a společnost Lego a její partner Epic Games Inc. plánují spustit dětskou verzi metaversa poté, co výrobce hraček v loňském roce investoval 1 miliardu dolarů do tohoto amerického vývojáře videoher.

Výsledky 90leté dánské společnosti jsou v kontrastu s neuspokojivými výsledky ostatních předních výrobců hraček, kteří za nízké prodeje viní ekonomickou nestabilitu a prudce rostoucí inflaci v loňském roce.

Minulý měsíc výrobce Barbie Mattel uvedl, že jeho tržby v roce 2022 se ve srovnání s předchozím rokem nezměnily a dosáhly 5,4 miliardy dolarů, zatímco roční tržby společnosti Hasbro klesly o 9 % na 5,9 miliardy dolarů. Oba američtí výrobci hraček prožili náročné prázdninové období, v němž tržby ve srovnání se stejným obdobím roku 2021 výrazně poklesly.

Společnost Hasbro, která vyrábí hračky včetně Transformers a Play-Doh, oznámila, že po neuspokojivých výsledcích o prázdninách a v souvislosti s předpovědí, že trh s hračkami bude v letošním roce obtížný, propustí 15 % svých zaměstnanců po celém světě.

Společnost Lego mezitím uvedla, že poptávka po jejích stavebnicích zůstala během Vánoc silná. Investice do všech kategorií výrobků a cenových kategorií umožnily společnosti oslovit spotřebitele bez ohledu na jejich kupní sílu, uvedl pan Christiansen. Rodiče navíc i v těžkých ekonomických časech nadále kupují svým dětem stavebnici Lego, protože ji vnímají jako vzdělávací hračku, která jim vydrží po mnoho let, uvedl.

Přesto zisky společnosti Lego v loňském roce mírně vzrostly v porovnání s nárůstem tržeb. Christiansen to přičítá mimořádnému růstu v předchozím roce. Uvedl také, že společnost nebyla v loňském roce zcela imunní vůči ekonomickým problémům, neboť růst zisku snižovaly vyšší náklady na suroviny a dopravu.

Podle Christiansena společnost Lego v září reagovala jednociferným zvýšením cen přibližně u jedné třetiny svého sortimentu, zatímco u ostatních výrobků držela ceny dole.

Společnost v průběhu roku otevřela 155 nových prodejen, z nichž mnohé byly otevřeny v Číně, čímž kompenzovala rozhodnutí uzavřít 81 prodejen v Rusku v důsledku invaze na Ukrajinu. Celkově společnost uvedla, že dosáhla celkového počtu 904 prodejen.

Při pohledu do budoucna pan Christiansen uvedl, že společnost Lego očekává v letošním roce nárůst tržeb o jednociferné procento. Aby společnost uspokojila rostoucí poptávku, hodlá letos otevřít novou továrnu ve Vietnamu a v roce 2025 další výrobní závod v USA.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Mattel

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz