Hlavní obsah
Finance

Je nyní vhodné přidat akcii společnosti Nike do investičního portfolia?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

Investoři by měli mít tohoto oděvního giganta na svých seznamech

Článek

Nike (NKE) je společnost, kterou není třeba představovat. Jelikož se jedná o celosvětově uznávanou spotřebitelskou značku, investoři až příliš dobře znají slavné logo „Swoosh“, které je vidět snad všude, kam se podíváme.

Z investičního hlediska to však pro investory nebyla hladká jízda. V roce 2023 akcie zatím klesly o 6 % a vůbec se nepodílejí na růstu širšího trhu. A v posledních pěti letech akcie Nike zaostávaly za růstem indexu S&P 500.

Na minulých výsledcích však nezáleží tolik jako na tom, co může přinést budoucnost. Měli byste si tedy koupit akcie Nike právě teď? Podívejme se na tuto špičkovou oděvní a obuvnickou firmu blíže.

Nejnovější finanční údaje

V posledním čtvrtletí (čtvrté čtvrtletí roku 2023, které skončilo 31. května) společnost Nike zvýšila tržby o 5 %. Za celý fiskální rok tržby vzrostly o 10 %. Tento údaj o čtvrtletních tržbách překonal odhady Wall Street. Zředěný zisk na akcii (EPS) však klesl o 27 % na 0,66 USD, čímž zaostal za očekáváním analytiků - což je pro společnost vzácný jev.

Vyšší vstupní náklady na výrobky a náklady na dopravu a větší propagační aktivity vedly k nižšímu hrubému rozpětí. Dále ve výkazu zisku a ztráty vzrostly režijní náklady společnosti Nike o 10 %, což přispělo ke snížení provozní marže na 9,5 %.

Investory nepotěšila prognóza společnosti Nike, protože vedení uvedlo, že v aktuálním čtvrtletí očekává stejné až jednociferné zvýšení tržeb, což je méně, než očekávala Wall Street. „Pečlivě sledujeme makroprostředí, chování spotřebitelů a maloobchodní trendy,“ uvedl finanční ředitel Matt Friend v hovoru k výsledkům za 4. čtvrtletí 2023.

Není překvapením, že světlým bodem byla Velká Čína, kde se tržby ve fiskálním čtvrtletí meziročně zvýšily o 16 %. Tato oblast je tradičně nejrychleji rostoucím regionem společnosti Nike, ale byla zničena pokračujícími výlukami souvisejícími s pandemií, které nyní polevily. Tento trh, který ve fiskálním roce 2023 představoval 14 % celkových tržeb společnosti, je pro Nike při pohledu do budoucna i nadále velkou příležitostí.

Přemýšlení o širších souvislostech

Navzdory smíšeným výsledkům, slabšímu výhledu, než se očekávalo, a skutečnosti, že se stále snaží najít pevnou půdu pod nohama po zmatcích posledních několika let, které zahrnovaly pandemii, problémy s dodavatelským řetězcem a inflaci, si Nike stále zaslouží být v hledáčku každého investora.

Důvodem je silná známost značky, která je klíčovou složkou ekonomického valu společnosti. Jak jsem již uvedl, Nike je celosvětově známá pro své vysoce kvalitní oblečení a obuv. Podnik dokázal prodávat jinak komoditní výrobky za prémiové ceny.

K tomu přispěly digitální prodeje, které v posledním roce vzrostly o 24 %. Nike má několik populárních digitálních aplikací, jejichž obliba roste. A ty nejen zviditelňují značku, ale poskytují společnosti cenný kanál pro zapojení.

Akcionáři musí věnovat pozornost vývoji zásob a cen v nejbližším období, což jsou rozhodující faktory, které mohou ovlivnit pohled spotřebitelů na značku. K 31. květnu činil stav zásob společnosti Nike 8,5 miliardy USD, což je stejná hodnota jako před rokem. Kroky vedení společnosti mohou naznačovat, že si myslí, že toto číslo je stále příliš vysoké.

Společnost se rozhodla přivést zpět staré velkoobchodní partnery, jako jsou Macy's a DSW, aby jí pomohli prosadit zboží na pultech. Na jedné straně je chytré, že Nike vychází vstříc zákazníkům tam, kde jsou, aby pomohl prodat nadbytečné zásoby. Na druhou stranu však musí Nike toto rozhodnutí citlivě vyvážit, aby nepoškodil image své značky.

Pokud historie něco naznačuje, měla by být společnost Nike v pořádku. Od svého založení v roce 1964 značka Nike obstála ve zkoušce času. Poptávka spotřebitelů po jejích výrobcích obuvi a oděvů je vysoká, marketingové schopnosti společnosti jsou na špičkové úrovni a podpora sportovců poskytuje firmě široký záběr a širokou publicitu. To by mělo být dobrým příslibem do budoucna, protože to zvyšuje šanci, že si Nike udrží svou důležitost po mnoho desetiletí.

S poměrem ceny k prodejům 3,4 jsou dnes akcie Nike výrazně pod svým pětiletým průměrem 4,3. Investoři by se mohli chopit této příležitosti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz