Článek
Neříkejte tomu návrat, ale elektronický obchod je opět na vzestupu. Po dosažení vrcholu v prvních dnech pandemických výluk se podíl celkového maloobchodního prodeje, který se uskutečnil online, po většinu následujících dvou let snižoval. Tento posun překvapil mnoho odborníků na elektronické obchodování, jejichž vedoucí pracovníci předpovídali, že pro online nakupování byl nastolen nový normál.
To se sice nestalo, ale podle nejnovějších vládních statistik se v uplynulém čtvrtletí již podruhé v řadě zvýšila míra elektronického obchodu, a to na 15,4 % všech maloobchodních tržeb z 15,1 % v předchozím čtvrtletí. Nejvyšší hodnota elektronického obchodu 16,5 % byla zaznamenána v polovině roku 2020 a nejnižší hodnota od pandemie byla 14,4 % v polovině roku 2022.
Většina maloobchodních podniků má digitální složku, která bude z tohoto návratu k růstu těžit. Níže však upozorním na dvě společnosti, které se zdají být v ideální pozici pro využití tohoto oživení. Přečtěte si několik dobrých důvodů, proč si právě teď oblíbit společnosti Amazon (AMZN) a Lululemon Athletica (LULU).
1. Amazon
Společnost Amazon ve své poslední zprávě o výsledcích prokázala, že k dosažení dobrých celkových výsledků nepotřebuje velký růst v oblasti elektronického obchodování. Rostoucí poptávka v segmentu služeb, který v minulém čtvrtletí tvořil 56 % celého podniku, pomohla ve druhém čtvrtletí zvýšit tržby o 11 % na 134 miliard USD.
Amazon i díky tomuto výsledku dosáhl vynikajícího cash flow, částečně díky snižování nákladů, které vedení společnosti zavádělo v uplynulém roce. Provozní cash flow za 12 měsíců se zvýšilo na 62 miliard dolarů, zatímco o rok dříve to bylo 36 miliard dolarů.
Mnoho investorů je oprávněně nadšeno růstovým potenciálem společnosti Amazon v oblastech, jako je platforma cloudových služeb. Jeho efektivnější síť pro doručování zboží však slibuje vyšší zisky a peněžní toky, protože míra elektronického obchodování začne opět trvale růst, jako tomu bylo po většinu posledních několika desetiletí.
Vzhledem k tomu, že oba obchodní segmenty jsou na vzestupu, mohli by se akcionáři v příštích několika letech dočkat působivých finančních zisků společnosti Amazon.
2. Lululemon
Přímý prodej přes e-shop dosáhl v době pandemie vrcholu a tvořil přibližně 50 % tržeb společnosti Lululemon Athletica, nyní tento segment představuje 42 % tržeb. Existují však všechny důvody očekávat, že prodejce oblečení pro volný čas bude v této oblasti časem dosahovat nových rekordů, protože toto odvětví expanduje.
To je pro firmu skvělá zpráva, protože přímý prodej přes e-shop je ziskovější a pomáhá navázat trvalý vztah se zákazníky. Úspěch v této oblasti pomáhá vysvětlit, jak mohla v posledním čtvrtletí zvýšit hrubou ziskovou marži na skvělých 57 % tržeb. Srovnejte si to s 44% mírou společnosti Nike. A Lululemon je vysoce ziskový i z hlediska hospodářského výsledku, protože provozní výnosy v současnosti dosahují jen něco málo přes 20 % tržeb.
Společnost má koncem srpna oznámit výsledky za druhé čtvrtletí a většina profesionálů z Wall Street očekává, že tržby v tomto oznámení vzrostou přibližně o 16 %. Lululemon by mohl aktualizovat i svůj výhled na fiskální rok 2023, který v současnosti počítá s tržbami až 9,5 miliardy USD oproti loňským 8,1 miliardy USD.
Vyšší poptávka po elektronickém obchodování by mohla urychlit pohyb maloobchodního prodejce směrem k 10 miliardám dolarů ročního obratu. Ale jeho pronikání do nových demografických oblastí, na nové trhy a do nových kategorií výrobků by mělo zajistit, že v příštích několika letech dojde k dalšímu růstu.