Hlavní obsah
Finance

Měli by se akcionáři Amazonu obávat monopolní žaloby FTC?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Zdroj: Shutterstock

Amazon vs. FTC. Souboj začíná!

Článek

Akcie Amazonu v roce 2023 prudce stoupaly, přičemž jejich vedoucí postavení v oblasti elektronického obchodování a cloud computingu se investorům zamlouvalo. Nedávný pokles spojený se zahájením soudního řízení ze strany Federální obchodní komise (FTC), která tvrdí, že dochází k protisoutěžním praktikám, však tento působivý výkon zastínil.

Žaloba, kterou podala FTC ve spolupráci se 17 státními generálními prokurátory, tvrdí, že Amazon má monopolní postavení, které udržuje prostřednictvím několika protisoutěžních a nespravedlivých strategií. Podstata žaloby se netýká ani tak velikosti Amazonu, jako spíše jeho údajných diskriminačních praktik, které stagnují úspěch jeho konkurentů.

Stížnost FTC obsahuje několik pozoruhodných tvrzení. Například podrobně zkoumá schopnost společnosti Amazon manipulovat s výsledky vyhledávání, čímž penalizuje prodejce, kteří nabízejí lepší ceny mimo platformu Amazon. FTC to vnímá jako strategii proti slevám, která potenciálně potlačuje hospodářskou soutěž. Kromě toho agentura vytýká údajné nařízení společnosti Amazon, aby prodejci využívali službu Amazon fulfillment, aby mohli být považováni za způsobilé pro službu Prime.

FTC dále obviňuje společnost Amazon z toho, že využívá své monopolní síly k tomu, aby od prodejců vymáhala nepřiměřeně vysoké platby, které by se jinak v případě konkurenčnějšího tržního scénáře snížily. Placené reklamy za příznivé výsledky vyhledávání, preference zboží vyráběného společností Amazon a vysoké poplatky dosahující až poloviny hrubých příjmů typického prodejce jsou některé prvky, které přitahují pozornost FTC.

Společnost Amazon se proti těmto obviněním rychle ohradila a žalobu FTC bagatelizovala jako „zavádějící“. Tvrdila, že vyhovění obviněním by v konečném důsledku znevýhodnilo spotřebitele i prodejce. Amazon přičítal FTC vinu za „zásadní nepochopení maloobchodu“, což je mylná představa, kterou chce tento gigant elektronického obchodu napravit.

Z širšího pohledu zaujal Amazon k antimonopolnímu zákonu jedinečný přístup, když zdůraznil dopady svého jednání na koncové zákazníky. Společnost zdůraznila, že zpočátku na své platformě neprovozovala žádné prodejce třetích stran a že jejich přizvání na stránky považuje za podporu hospodářské soutěže.

Amazon rovněž zdůraznil své postavení nejen v oblasti elektronického obchodování, ale i v zastřešujícím maloobchodním světě. Tento pohled zdánlivě bagatelizuje monopolní hrozbu, kterou Amazon představuje. Společnost se odvolávala na to, že více než 80 % maloobchodních výrobků se přesto nakupuje v kamenných obchodech. Jinými slovy, zahrnutím společností Walmart a Target jako srovnatelných partnerů, kteří rovněž vybudovali platformu elektronického obchodu, Amazon vyvrací obraz FTC jako monopolního giganta.

Zahájení tohoto soudního sporu znamená dlouhou právní bitvu, která je poháněna značně rozdílnými pohledy FTC a společnosti Amazon. Bez ohledu na konečný verdikt je nejzajímavějším aspektem to, jak budou řízení vnímat spotřebitelé.

Zajímavé je, že spotřebitelé údajně protisoutěžní praktiky v podstatě přijali. Vlastní hodnota síťového efektu závisí výhradně na masové účasti a Amazon spolu s různými technologickými giganty usiluje o budování ekosystémů, v nichž zákazníci komunikují s více službami.

Tato hádanka vyvolává otázku: Mohou regulační orgány zasáhnout, pokud se spotřebitelé rozhodnou protežovat monopol? Na základě současné legislativy se zdá, že to možné je. Přesto se podstata antimonopolního práva snaží zabránit poškozování spotřebitelů, čímž vzniká zdánlivý paradox. Obhajoba společnosti Amazon v zásadě závisí na tomto rozporu, takže je zajímavé sledovat, jak tato obhajoba uspěje nejen u soudu, ale i u veřejného mínění.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz