Článek
Tesla vykázala (upravený) zisk 1,19 USD oproti očekávaným 1,13 USD na akcii
Tržby: 24,32 miliardy dolarů oproti očekávaným 24,16 miliardy dolarů
V předchozím čtvrtletí Tesla vykázala tržby ve výši 17,72 miliardy dolarů a upravený zisk 2,52 dolaru na akcii (0,85 dolaru upravený o rozdělení akcií v srpnu 2022).
Společnost Tesla vykázala ve čtvrtém čtvrtletí tržby z automobilového průmyslu ve výši 21,3 miliardy dolarů, což představuje 33% meziroční nárůst. Z toho 467 milionů dolarů pocházelo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 z regulačních úvěrů, což je téměř o polovinu více než v předchozím roce ve stejném období.
Hrubá marže v automobilovém průmyslu dosáhla 25,9 %, což je nejnižší hodnota za posledních pět čtvrtletí. Provozní peněžní tok se snížil o 29 % oproti loňskému roku a o 36 % oproti minulému čtvrtletí a dosáhl výše 3,28 miliardy USD.
Společnost ve zprávě pro akcionáře přiznala, že průměrné prodejní ceny „obecně klesají již mnoho let“, a uvedla, že „cenová dostupnost“ je nezbytná, aby se Tesla stala společností, která ročně prodá několik milionů vozů.
Koncem roku 2022 a v letošním roce Tesla snížila ceny svých vozů po celém světě, čímž naštvala zákazníky v USA a Číně, kteří si nedávno koupili nové Tesly za vyšší ceny, a vyvolala okamžitý pokles cen ojetých vozů Tesla i v USA.
Zdá se však, že snížení cen vyvolalo poptávku. Ve středečním rozhovoru s akcionáři a analytiky generální ředitel Elon Musk řekl: „V lednu jsme zatím zaznamenali nejsilnější objednávky od začátku roku než kdykoli v naší historii. V současné době zaznamenáváme objednávky téměř dvojnásobně vyšší, než je objem výroby.“
Jeden z analytiků se Muska zeptal, proč Tesla v roce 2023 plánuje vyrobit jen 1,8 milionu vozů, když společnost zvyšuje výrobu v nových továrnách.
Musk odpověděl: „Říkáme 1,8, protože se vždycky někde na Zemi stane nějaká zatracená vyšší moc. Nemáme kontrolu nad tím, jestli dojde k zemětřesení, tsunami, válkám, pandemiím atd. Pokud bude rok bezproblémový, bez nějakého velkého přerušení dodavatelského řetězce nebo masivního problému, máme potenciál udělat letos 2 miliony aut. Myslím, že i po tom by byla poptávka.“
Společnost nevydala nové pokyny, ale ve své zprávě o výsledcích zopakovala: „Plánujeme co nejrychlejší růst výroby v souladu s cílem 50% složeného ročního tempa růstu, který jsme začali sledovat na začátku roku 2021.“
Akcionáři položili otázku, jak chce Musk ochránit značku Tesla a její pověst před případnou reakcí na svá politická prohlášení a novou práci generálního ředitele společnosti Twitter, kterou v říjnu 2022 koupil jako sociální médium. Musk odpověděl propagací Twitteru jako skvělého způsobu komunikace se zákazníky:
„Mám 127 milionů sledujících. A jejich počet stále rychle roste. To naznačuje, že jsem poměrně populární. U některých lidí možná oblíbený nejsem. Ale pro naprostou většinu lidí, jako je počet sledujících, mluví sám za sebe. [Mám jeden z] nejinteraktivnějších účtů, účtů na sociálních sítích, možná na světě, určitě na Twitteru, a to vlastně ještě před akvizicí. Takže Twitter je vlastně neuvěřitelně mocný nástroj, jak zvýšit poptávku po Tesle. A opravdu doporučuji společnostem všech druhů, ať už automobilových nebo jiných, aby více využívaly Twitter a aby své účty na Twitteru používaly zajímavým, informativním a zábavným způsobem, což pomůže zvýšit prodeje, stejně jako se to podařilo společnosti Tesla.“
Další údaje o výdělcích
Příjmy společnosti Tesla ze služeb a ostatních činností, které zahrnují mimo jiné poplatky za mimozáruční opravy vozidel, dosáhly ve čtvrtletí 1,6 miliardy dolarů.
Tržby z výroby a skladování energie se meziročně i sekvenčně zvýšily a dosáhly 1,31 miliardy dolarů. Náklady na výnosy energetické divize však byly vysoké a ve čtvrtém čtvrtletí činily 1,15 miliardy dolarů.
Tesla uvedla, že ve všech svých továrnách instalovala kapacitu, která umožňuje vyrábět 100 000 vozů Model S a X ročně a 1,8 milionu vozů Model Y a Model 3.
Výrobní kapacita v Šanghaji umožňuje společnosti Tesla vyrábět 750 000 elektromobilů Model 3 a Model Y ročně, zatímco její první továrna v kalifornském Fremontu může vyrábět 100 000 dražších vozů Model S a X a 550 000 vozů Model 3 a Y. Továrny v texaském Austinu a poblíž německého Berlína mají kapacitu na výrobu 250 000 vozů Model Y ročně, uvádí společnost.
Tesla také uvedla, že přibližně 400 000 zákazníků v Severní Americe má nyní možnost vyzkoušet si její experimentální asistenční systém FSD Beta. V prezentaci pro akcionáře společnost uvedla, že v souvislosti s FSD vykázala za čtvrtletí odložené příjmy ve výši 324 milionů dolarů.
Tento asistenční systém je k dispozici pouze zákazníkům, kteří si zakoupí nebo předplatí prémiový balíček asistenčních systémů Tesla, označovaný jako FSD (Full Self-Driving Capability). Společnost Tesla nevyrábí autonomní vozidla ani asistenční systém řidiče, který by bylo možné bezpečně používat bez řidiče za volantem, který by byl neustále připraven řídit a brzdit. FSD Beta obsahuje nové softwarové funkce, které společnost ještě plně neodladila.
Společnost také zopakovala, že její pick-up Cybertruck se začne vyrábět letos v Texasu, ale sériové výroby dosáhne až v příštím roce.
Zahýbe Tesla Cybertruck trhem?
Jak sami dobře víte, objevují se čím dál frekventovanější indicie, že do sériové výroby půjde Tesla Cybertruck ještě letos. Pokud se tento plán skutečně podaří dodržet, může jít o významný „gamechanger“, zejména v období Vánoc. To však platí za předpokladu, že Tesla stihne první kusy zároveň i prodat.
Na druhou stranu, jeho výroba umožní podniku vstoupit na americký trh s elektromobily v jednom z nejziskovějších segmentů; tj. může se stát silným konkurentem elektrických pickupů od Fordu nebo Rivianu. Musk sice prohlásil, že jen na předobjednávkách mají tolik zájemců, že by to pokrylo až tři roky produkce, ale nakonec rozhodne cena a dostupnost.
A teď trošku z jiného soudku. V souvislosti s vozem Tesla Cybertruck nově server Electrek informuje, že Muskova automobilka získala důležitý patent. Ten se týká unikátně zakřiveného odolného skla, které jsme měli možnost zaregistrovat i u elektrického tahače Tesla Semi. Je to právě patentovaná technologie, jež umožňuje takřka libovolnou manipulaci a netušená zakřivení, která nelze tradičními technikami dosáhnout. Tesla v patentu zmiňuje, že jde o podpůrnou složku vytvořenou s využitím lokalizovaného tepla a gravitace. Dosáhnout poloměru zakřivení 2 mm nebo i 5 cm tak prý není vůbec žádný problém.