Hlavní obsah
Finance

Nová horečka kolem Ferrari? Klasické vozy míří do investičních fondů

Foto: Zdroj: Wikimedia Commons

Andrea Modena, vedoucí divize klasických vozů ve společnosti Ferrari, vypráví o incidentu, který se odehrál v roce 1977. Tehdy jeden majitel Ferrari musel prodat svůj vůz 250 GTO z roku 1962, protože si jeho manželka stěžovala na příliš hlučný motor.

Článek

Buď ona, nebo auto.

„V dnešní době si nejsem jistý, zda by manželka vyhrála.“

Časy se skutečně změnily. V roce 1977 musel majitel Ferrari prodat svůj model 250 GTO, zatímco v roce 2018 se stejný vůz stal nejdražším prodaným automobilem v historii, když byl prodán na aukci za 48 milionů dolarů. Vloni byl tento rekord překonán prodejem Mercedes-Benzu 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955 za 135 milionů eur (149 milionů dolarů). Tyto megadražby představují vlnu investic do klasických automobilů, která se stala alternativní formou majetku a zahrnuje miliardové roční výdaje po celém světě.

Podle zprávy společnosti Knight Frank o bohatství v roce 2023 historické automobily zaznamenaly růst hodnoty o 185 % za posledních deset let, což předčilo růst jiných luxusních aktiv, jako jsou víno, hodinky a umění, a umístilo je na druhé místo za vzácnými whisky.

Trh s klasickými automobily se rozšířil mimo tradiční sběratelskou komunitu a přilákal investory, kteří jsou lákáni vyhlídkou na vysoké výnosy a nízkou korelaci s běžnými aktivy v portfoliu, jako jsou akcie a dluhopisy.

Giorgio Medda, generální ředitel a globální ředitel správy aktiv italské společnosti Azimut, uvedl: „Sledujeme tento trh již dlouhou dobu a výsledky za posledních 30 let jasně ukazují, že klasická auta se stala finanční třídou aktiv, kterou chceme zařadit do portfolií našich klientů.“

Tento rok spustí správce aktiv první „evergreen“ fond na světě, který se zaměří výhradně na investice do historických vozidel v hodnotě přesahující 1 milion eur za kus. Fond, jehož poradcem je Alberto Schon, šéf prodejce Ferrari a Maserati Rossocorsa, bude vybírat pouze vozidla s jedinečnou historií.

Zatímco Azimutův fond nebude mít datum ukončení a může přijímat nové investice neomezeně dlouho, malý švýcarský správce aktiv Hetica Capital spustil v roce 2021 „uzavřený“ fond v hodnotě 50 milionů eur, který je rovněž prvním svého druhu.

Hetica fond plánuje dosáhnout výnosu 9-15 % po sedmi letech a v současné době vlastní dvanáct vozů. Do pátého roku chce nakoupit dalších 18-23 vozů a v posledních dvou letech chce všechna vozidla prodat a rozdělit finance mezi investory.

Tyto cíle jsou velmi ambiciózní, protože podle Dietricha Hatlapy, zakladatele HAGI, která dodává údaje o klasických automobilech pro společnost Knight Frank, mnoho podobných fondů selhalo v minulosti kvůli nedostatečné diverzifikaci investorů a portfolia vozidel.

Investování do klasických vozidel není pro každého. S minimální vstupní investicí 125 000 eur jsou fondy Azimut a Hetica zaregistrované v Lucembursku určené spíše pro bohatší klientelu. Zájemců, kteří by chtěli investovat menší částky v řádech tisíců euro je mnoho, ale jsou ihned odmítnuti.

Kromě vysokých investičních nákladů mohou být i náklady na údržbu a opravy historických vozidel mimořádně vysoké. Například výměna pouhého nárazníku na vzácném historickém voze může stát až 15 000 dolarů.

Udržování vozů při životě

Podle Floriana Zimmermanna, který se začal věnovat nakupování historických vozů během své práce u Mercedes-Benz a nyní vlastní sbírku 300 vozů společně s partnerem, mohou být provozní náklady na sbírky vozů, včetně vysokých poplatků za skladování a pojištění, až 5-6 % hodnoty portfolia ročně.

„Nalézt vhodné mechaniky, kteří by udržovali tyto vozy při životě, je stále obtížnější. Aby byly tyto vozy v provozuschopném stavu, je nutné vynaložit nemalé finanční prostředky,“ řekl.

Investiční fondy, které spravují portfolia automobilů, mohou být skutečným zdrojem peněz pro divize automobilových výrobců, kteří se specializují na výrobu klasických vozů, neboť zajišťují nejen opravy a náhradní díly, ale také certifikaci pravosti vozidel pro účast na výstavách a soutěžích.

Peter Becker z Mercedes-Benz Classic potvrdil, že proces certifikace klasických modelů může stát okolo 20 000 eur a mohou ho provádět pouze odborníci automobilky s přístupem do jejích archivů, kteří dokážou potvrdit původnost vozidla.

Přestože jsou provozní náklady na sbírky automobilů vysoké a mohou dosáhnout 5-6% hodnoty portfolia ročně, trh s klasickými vozidly se rozšiřuje. Podle společnosti Knight Frank vzrostla hodnota historických automobilů v roce 2022 o 25 %, což je nejsilnější výsledek za posledních devět let.

Pojišťovna klasických vozidel Hagerty odhaduje, že roční transakční hodnota celosvětového trhu se sběratelskými vozidly činí zhruba 80 miliard dolarů včetně všech aukcí a soukromých prodejů. Ačkoli je Severní Amerika stále největším trhem pro aukce, kde společnost Hagerty zaznamenala v roce 2022 aukční prodeje v hodnotě 3,4 miliardy dolarů, v posledních letech se objevil rostoucí zájem kupujících na Blízkém východě, v Indii a Číně.

Někteří aktéři na trhu tvrdí, že celosvětový závod k eliminaci spalovacích motorů v automobilech bude mít opačný účinek a spíše podpoří zájem o tyto relikvie minulosti.

Cristiano Bolzoni, vedoucí oddělení historických vozů Maserati - Maserati Classiche, řekl: „Elektrifikace bude přispívat ke kultovnímu statusu klasických automobilů. V průběhu času se stanou nezaměnitelnými ikonami.“

Adolf Orsi, zakladatel Classic Car Auction Yearbook, který sleduje aukční prodeje od roku 1990, označil Ferrari za nejcennější historická auta a nazval je „absolutními blue-chips“ tohoto průmyslu.

V období 2021-2022 dosahovaly vozy Ferrari na aukcích průměrné hodnoty 589 000 USD, zatímco Mercedes-Benz měl hodnotu 378 000 USD a Porsche 348 000 USD.

„Komunita sběratelů klasických automobilů se v posledních pěti až deseti letech velmi změnila,“ řekl Zimmermann. „Dříve to byli jen lidé, kteří se dokázali dobře vyznat v autech, ale postupem času se to změnilo. Většina lidí si prostě říká: Tato auta se mi líbí, mohu si je dovolit a jejich koupí neprodělám.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz