Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Pivo ztrácí na atraktivitě. Akcie pivovarů padají a investoři ztrácejí chuť

Foto: Burzovnisvet.cz

AI obrázek - Reve

Přestože celkové tržby rostou, pivovary zápasí s poklesem objemů.

Článek

Spotřeba piva ve světě – včetně Česka – se mění a to má tvrdé dopady na největší světové pivovary. V minulém týdnu došlo k prudkému poklesu akcií firem Anheuser-Busch a Heineken, obě oslabily přibližně o 13 %. Výprodej vyvolaly horší než očekávané prodejní výsledky, které u Heinekenu postihly zejména Evropu a u Anheuser-Buschu Čínu a Brazílii. Investoři s napětím očekávají, jak se k těmto trendům postaví japonské Asahi – majitel značek jako Pilsner Urquell – jehož výsledky budou zveřejněny zítra.

Češi si sice nadále drží prvenství v roční spotřebě piva na hlavu, ale i zde je patrný sestupný trend. V roce 2024 dosáhla průměrná spotřeba 126 litrů na osobu, což je o 16 litrů méně než v roce 2019. Mladší generace mění své návyky, stále častěji volí zdravější životní styl a preferují nealkoholické alternativy. Globálně klesl podíl dospělých do 35 let, kteří pijí alkohol, z 72 % na 62 % za posledních 20 let.

To má přímý dopad i na český trh. Výroba nealkoholického piva a pivních mixů v roce 2024 dosáhla 1,6 milionu hektolitrů, což je meziroční růst o téměř 14 %. Takové nápoje nyní tvoří téměř 10 % celkového výstavu pro domácí trh. Zájem o nealko pivo podporují faktory jako aktivní životní styl, častější řízení vozidel nebo důraz na zdravější stravování. Zákazníci si chtějí dopřát chuť piva bez negativních účinků alkoholu.

I přestože celkové tržby rostou, pivovary zápasí s poklesem objemů. Heineken, který vlastní české značky jako Starobrno či Krušovice, vykázal pokles prodeje o 4,8 % v Evropě, což přispělo k celosvětovému poklesu o 0,4 %. Výsledek byl lepší než v prvním čtvrtletí, ale stále zaostal za očekáváním trhu. Akcie firmy reagovaly propadem o 12,8 %, přestože provozní zisk vzrostl o 7,4 %.

Ještě hůře dopadl Anheuser-Busch, jehož akcie klesly o 13,7 %. Objem prodeje ve druhém čtvrtletí spadl o 1,9 %, přičemž analytici čekali jen 0,3% pokles. Největší zklamání přišlo z Číny a Brazílie. Ačkoli firma zvýšila tržby o 3 % na 15 miliard dolarů a provozní zisk o 6,5 %, nárůst byl dosažen jen díky zdražování. To vyvolává obavy o udržitelnost ziskovosti, zejména když americké operace firmy čelí dodatečným nákladům kvůli 50% clům na hliník.

Obě firmy se dnes obchodují za relativně nízké valuace – Heineken s forwardovým P/E 14,5 a Anheuser-Busch s 15,5. To však odráží skepsi trhu ohledně budoucího růstu bez návratu k vyšším objemům. Zdá se, že pivní průmysl směřuje do stagnace, kterou prohlubují rostoucí náklady a měnící se preference spotřebitelů. Prémiové značky jako Corona či Stella Artois zatím odolávají, ale tlak je cítit napříč celým odvětvím.

Do toho vstupuje Asahi, jehož výsledky za druhé čtvrtletí mohou rozhodnout o tom, zda bude vývoj vnímán jako globální trend nebo jen regionální výkyv. Firma očekává růst tržeb o 4,1 % v roce 2025, ale první čtvrtletí ukázalo smíšené výsledky – silné tržby v Česku a Rumunsku, slabší v Polsku a Itálii. První pololetní data už naznačila pokles prodeje piva o 2 %, zatímco nealko nápoje rostly o 15 %. Tento kontrast ukazuje, že konzumenti přehodnocují své preference – a pivovary se musí přizpůsobit.

Pivní průmysl, tradičně považovaný za stabilní a defenzivní sektor, teď čelí jedné z největších strukturálních výzev své historie. Měnící se demografie, tlak na marže, volatilní počasí a stagnující objemy – to vše nutí investory k selektivnímu přístupu. Budoucnost mohou mít společnosti, které dokážou rychle reagovat na poptávku po nealkoholických alternativách nebo upevní své pozice na rozvíjejících se trzích.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz