Hlavní obsah
Finance

Proč akcie společnosti Starbucks od 1. května klesly o 15 %?

Foto: Unsplash.com

Cenová akce společnosti Starbucks vypovídá o příběhu, kterému stojí za to věnovat pozornost.

Článek

1. května Starbucks (SBUX) překonal hranici 115 USD za akcii a od začátku roku vzrostl o více než 15 %. Rychle se přesuneme k dnešku a akcie Starbucks ve skutečnosti klesly o zhruba 2 % YTD, přestože dosáhly neuvěřitelných výsledků (a od 1. května klesly o téměř 15 %).

Podívejme se, zda investoři dělají chybu, když prodávají akcie nebo zda zde existují problémy, které si zaslouží výprodej.

Společnost Starbucks hledá své pevné místo

V letech 2015 až 2018 byly akcie Starbucks velmi stabilní - většinou se pohybovaly v rozmezí 50 až 60 dolarů na akcii. Obchodní válka mezi USA a Čínou a otázky týkající se dlouhodobé budoucnosti společnosti Starbucks v Číně společnost velmi tížily a udržovaly investory v obezřetnosti.

Pak ale akcie Starbucks zaznamenaly v roce 2019 průlom a do konce července vzrostly o více než 50 %, aby se pak části těchto zisků vzdaly a rok uzavřely růstem o 36,5 %. Pro akcie to byl obrovský zlom, který se vyznačoval rekordními zisky a velkým nadšením pro Starbucks Rewards a Mobile Order and Pay.

Pak pandemie COVID-19 vzala Starbucks vítr z plachet a poslala akcie zpět do pásma, ve kterém se pohybovaly před rokem 2020. Starbucks je do značné míry závislý na lidech, kteří dojíždějí do práce, cestují a jsou venku. Není tedy překvapením, že společnost Starbucks během pandemie utrpěla masivní pokles tržeb a zisků.

Dobrou zprávou bylo, že pandemie nabídla společnosti Starbucks příležitost zdvojnásobit počet mobilních objednávek typu „vezmi a jdi“ a „drive-thru“. Společnost Starbucks využila pandemii jako příležitost k renovaci prodejen, přidání mobilních pick-up zón a drive-thru a uzavření některých kaváren bez drive-thru. Bylo to kontroverzní rozhodnutí, které se odklonilo od dědictví společnosti Starbucks, jež se soustředí na zážitek v prodejně. Tato strategie však nabízela nejlepší způsob, jak se opřít o přední aplikaci a loajální zákaznickou základnu společnosti Starbucks.

Společnost Starbucks v uplynulém roce dokázala, že pandemie byla jen výkyvem na jinak solidní růstové trajektorii. Pokud se podíváte na desetiletý graf tržeb společnosti Starbucks za posledních 12 měsíců (ttm) a normalizovaného zředěného zisku na akcii (EPS), vypadají pandemická čtvrtletí jako dočasná mezera, která byla rychle zaplněna, protože společnost Starbucks obnovila svůj pomalý, stabilní trend růstu směrem vzhůru a doprava.

Investoři si uvědomili, že Starbucks je zpět v sedle, a v roce 2021 agresivně nakupovali akcie, které dosáhly historického maxima nad 120 USD za akcii, aby se počátkem roku 2022 propadly zpět na nízké hodnoty 70 USD, zotavily se a letos v létě zaklepaly na dveře tohoto historického maxima.

Obvykle není dobré příliš se zaměřovat na cenovou akci. Ale u společnosti, jako je Starbucks, která se z růstové akcie proměnila ve stabilní stálici mezi dividendovými akciemi, je volatilita cen poměrně extrémní. A ukazuje, že investoři přesně nevědí, jak Starbucks ocenit.

Měly by se akcie v roce 2019 vrátit zpět někam do pásma svého prudkého růstu, nebo si zaslouží prorazit na nové historické maximum? Abychom na tuto otázku odpověděli, musíme se podívat na to, kde se Starbucks nachází dnes ve srovnání s tím, kde byl před pandemií.

Mnohem lepší společnost

Ve 3. čtvrtletí fiskálního roku 2023 společnost Starbucks vykázala více než 75 milionů aktivních 90denních členů Starbucks Rewards, z toho 31,4 milionu v USA a více než 20 milionů v Číně. Za 1. čtvrtletí fiskálního roku 2020, které společnost Starbucks vykázala v lednu 2020 před vypuknutím pandemie, měla společnost Starbucks 18,9 milionu členů Starbucks Rewards, z toho 10,2 milionu v Číně.

Tržby a zisky, o které Starbucks přišel v letech pandemie, se již nevrátí. Schopnost společnosti zčtyřnásobit počet aktivních členů programu Rewards za pouhých tři a půl roku je však neuvěřitelným úspěchem, který by měl přinést trvalou dlouhodobou hodnotu na mnoho let dopředu.

V posledním čtvrtletí společnosti Starbucks tvořili členové programu Starbucks Rewards 57 % tržeb v USA, což dokládá význam této hlavní zákaznické základny. Objednávání přes mobilní telefon je výhodné pro společnost Starbucks i její zákazníky. Starbucks prodá více nápojů a potravin, což zvyšuje výkon každé prodejny. Zákazníci jsou mezitím spokojeni, protože mohou zkrátit nebo dokonce eliminovat dobu čekání, přesně si přizpůsobit nápoje a získat odměny, díky kterým ušetří peníze.

Dalším zajímavým údajem je změna v prodejnách Starbucks. V posledním čtvrtletí měla společnost Starbucks 37 222 prodejen, z toho 17 592 v Severní Americe a 19 630 v zahraničí. V tomto předpandemickém čtvrtletí v 1. čtvrtletí fiskálního roku 2020 měla společnost Starbucks ve skutečnosti více obchodů v Severní Americe, a to 18 203, ale o více než 30 % méně mezinárodních obchodů, jen 13 592, celkem 31 795 obchodů.

Společnost Starbucks realizuje promyšlený plán zaměřený na mezinárodní růst, který vede k objednávání přes mobilní telefon a rozšiřování základny odměn. A čísla dokazují, že to funguje velmi dobře.

Akcie společnosti Starbucks mají jasnou cestu vzhůru

Přestože se Starbucks z pandemie více než zotavil, není již takovou růstovou akcií, jakou býval. Spíše se jedná o spolehlivou dividendovou blue chip akcii s vynikajícím herním plánem na stabilní růst zisků a zvyšování dividend.

Z tohoto důvodu dává smysl, proč investoři po velkém vzestupu v roce 2021 a na začátku letošního roku ustoupili a prodávali akcie Starbucks. Koneckonců, poměr ceny k zisku společnosti Starbucks činí 29,6, což není v žádném případě levné. A nemá ani tak závratné tempo růstu, aby podpořilo drahé ocenění.

Starbucks je jednou z těch akcií, které si zaslouží růst, protože jejich fundamenty dohánějí jejich ocenění. Není to však ani typ společnosti, o jejíž koupi se investoři nemusí předhánět. S dividendovým výnosem 2,2 % a silnou značkou je Starbucks spolehlivým je důstojným kandidátem, do kterého lze v průběhu času investovat v průměru za cenu dolaru.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz