Hlavní obsah
Finance

Starbucks: nová strategie přináší ovoce, akcie by mohly letos prudce vzrůst

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

V oblasti inovací a nových obchodů je stále ještě dlouhá cesta k růstu

Článek

Společnost Starbucks (SBUX) našla kouzelný recept na víc než jen dobrou kávu. Zákazníci se díky němu houfně vracejí do jeho prodejen, což přináší vyšší tržby a zisky. A očekává, že v budoucnu se to bude opakovat.

Přesto její akcie letos vzrostly jen o 3 %, což je nižší výkonnost než na trhu. Zde se dozvíte, proč by se to mohlo změnit a proč je nyní vhodná doba k nákupu.

Nová strategie funguje

Bývalý generální ředitel Howard Schultz se loni vrátil, aby převzal vedení společnosti Starbucks, která se potýkala s tlakem způsobeným pandemií. Přestože se společnost vzpamatovávala, potřebovala novou strategii růstu, protože svět přijímal nové trendy v oblasti digitální a umělé inteligence. A protože se společnost stala ještě větší, potřebovala také zefektivnit plány růstu.

Na základě Schultzova hlubokého porozumění podnikání a firemních dat a průzkumů vyvinul Starbucks novou strategii růstu. Využívá technologie k vylepšení zážitků v prodejnách ve dvou různých oblastech: digitální objednávání a přizpůsobení nápojů.

Protože však stále více lidí pracuje alespoň částečně z domova, trendy se ubírají směrem ke kávě na cestách se zaměřením na mobilní objednávky a rychlou obsluhu.

Starbucks proto nabízí nové uspořádání prodejen ve velkých městech, kde zaměstnanci v kancelářích potřebují rychlou objednávku, a otevírá více prodejen v menších městech, aby využil trend práce z domova. Silný růst mezitím zaznamenává rozvoz zboží. To vše je reakcí na posun od chování před pandemií a do značné míry závisí na silném digitálním zázemí.

Dlouhá doba přípravy frustrovala zákazníky i baristy. Společnost investuje do nového vybavení, které má proces urychlit a nabídnout lepší přizpůsobení bez ztráty kvality.

To pomohlo zvýšit kapacitu i v nejvytíženějších denních hodinách, což vedlo k překonání objemu jednotek v době před pandemií. Mnoho společností zvládlo zvýšení prodeje pomocí zvýšení cen, stejně jako Starbucks. Zvyšuje se však i její objem.

Tyto stěžejní body přispívají k tvorbě příjmů, vyšší efektivitě, vyšším maržím a ziskům. Ve třetím fiskálním čtvrtletí, které skončilo 2. července, vzrostly tržby oproti loňskému čtvrtletí o 12 %, přičemž tržby ve srovnatelných prodejnách vzrostly o 10 %. Provozní marže se zvýšila z 16,9 % na 17,4 % a zisk na akcii (EPS) vzrostl oproti loňskému období o 19 % na 1 USD.

Příležitost je stále obrovská

Zlepšení také otevírají nové možnosti. Starbucks je lídrem v oblasti inovací nápojů, což musí být, aby si udržel zákazníky. Do své nabídky nápojů zařadila studené nápoje, které ve třetím fiskálním čtvrtletí tvořily 75 % tržeb. Vylepšené vybavení s lepšími funkcemi je vstupní branou k inovacím. Starbucks neustále uvádí na trh nové produkty a letos v létě se opírá o studené nápoje, aby podpořil angažovanost.

Jídlo bylo v obchodech vždy na vedlejší koleji, ale prodej jídla roste, protože zákazníci vnímají Starbucks jako místo, kde si mohou na jednom místě koupit kávu a svačinu nebo jídlo. V této oblasti je mnoho příležitostí a společnost hledá způsoby, jak tuto kategorii rozvíjet.

Přirozeným plánem růstu je přidávat další prodejny. Ve třetím čtvrtletí překročil počet 37 000 s 288 novými čistými prodejnami a do roku 2030 vidí příležitost pro 55 000 prodejen.

Všechny tyto plány dohromady znamenají, že akcionáře společnosti Starbucks čeká v nadcházejících letech mnohem více.

Cena vypadá správně

Ale i v roce 2023 by měl mít podnik spoustu dalších výhod. Vedení společnosti očekává růst komparací v nízkých až středních jednociferných číslech a „rekordní“ rozvoj nových prodejen. Akcie Starbucks bezprostředně po zveřejnění poslední čtvrtletní zprávy klesly, protože tržby ve výši 9,2 miliardy USD byly pod průměrným očekáváním analytiků ve výši 9,3 miliardy USD, přestože zisk na akcii překonal očekávání ve výši 0,95 USD. V následujících dnech však cena akcií rychle vzrostla.

Při současné ceně se akcie obchodují s poměrem ceny k zisku 31. To je přiměřené ocenění vzhledem k její výkonnosti a příležitostem. Navíc vyplácí dividendu s výnosem 1,6 %, takže je cenná pro příjmové investory.

Vzhledem k tomu, že Starbucks bude i nadále vykazovat špičkové výsledky a investoři uvidí hodnotu společnosti, mohly by akcie v druhé polovině roku 2023 prudce vzrůst.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz