Hlavní obsah
Finance

Příběh o tom, jak se tržní příležitost společnosti Snowflake za necelé tři roky ztrojnásobila

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Zdroj: Wikimedia Commons

Společnost Snowflake (SNOW) vstoupila na burzu v září 2020. V té době vedení společnosti uvedlo, že její tržní příležitost činí 81 miliard USD. Dnes, o pouhých 2,5 roku později, však vedení tvrdí, že její tržní příležitost činí 248 miliard dolarů.

Článek

Příběh o tom, jak se tržní příležitost společnosti Snowflake za necelé tři roky ztrojnásobila, si zaslouží pozornost investorů. Ukazuje, jak si společnost dokáže udržet ohromující růst tržeb a proč se jedná o skvělý byznys.

Snowflake vytváří vlastní poptávku

Společnost Snowflake se snaží vyřešit problém „data-silo“. V tradiční infrastruktuře jsou části podnikových dat izolovány od zbytku podniku, což znemožňuje široký vhled a spolupráci. Společnost Snowflake proto přišla na trh se svou cloudovou datovou platformou, která poskytuje způsob, jak na jednom místě naložit a uložit všechna podniková data.

SNOW používá obchodní model založený na používání. Když se podniky snaží získat přehled o svých datech, společnost Snowflake generuje příjmy z jejich využití. Právě to je podle vedení společnosti příležitost v hodnotě 81 miliard dolarů v roce 2020.
Vedení společnosti Snowflake se však zaměřilo na řešení nového problému. Ukázalo se, že zákazníci společnosti nevěděli, jak nejlépe využít své datové soubory. Proto, i když byl růst vynikající, nevyužíval svůj plný potenciál. Zákazníci by logicky platformu využívali více, kdyby plně věděli, co všechno mohou dělat.

Obchodní model společnosti Snowflake se proto vyvinul v aplikační platformu. Společnost nyní poskytuje rozhraní pro programování aplikací (API), aby vývojáři mohli vytvářet a nasazovat aplikace, které s daty již uloženými na platformě Snowflake dokážou více.
Genialita tohoto vývoje spočívá v tom, že společnost Snowflake zahájila novou činnost, která vytváří poptávku po její hlavní činnosti – společnost usnadňuje vytváření aplikací, které vytvářejí nové případy využití dat, což podporuje jejich používání. A s rostoucím využitím rostou i příjmy společnosti Snowflake, protože model je založen na využití.
Pro finančního ředitele Mikea Scarpelliho je to více než geniální. Na konferenci Morgan Stanley Technology Media and Technology řekl: „Je to vlastně krásný model.“

Jak může vizionářské vedení udržet růst nejvyššího obratu

Aby bylo jasno, Snowflake se jako aplikační platforma vyvinul teprve nedávno. V březnu 2022 společnost získala společnost Streamlit, aby vývojářům usnadnila tvorbu aplikací. V červnu pak spustila svůj Native Application Framework, aby bylo možné aplikace vytvářet, zpeněžovat a nasazovat. A v listopadu začala podporovat Python — kódovací jazyk oblíbený mezi vývojáři.

Vzhledem k tomu, že společnost Snowflake provedla obrat teprve nedávno, zatím se to neprojevilo ve finančních výsledcích. Pokud se investoři dívají pouze na nedávné finanční výsledky společnosti Snowflake, mají důvod k obavám. Růst tržeb společnosti je vynikající. Její tempo růstu však neustále klesá.

Společnost Snowflake očekává, že za šest let dosáhne ročních tržeb z produktů ve výši 10 miliard dolarů. To představuje přibližně 32% složenou roční míru růstu (CAGR) od konce fiskálního roku 2023, který skončil v lednu.

Pro představu, společnost Snowflake zvýšila ve fiskálním roce 2023 své tržby z produktů o 70 %. Pro fiskální rok 2024 však vedení předpokládá pouze 40% meziroční růst. To znamená, že tempo růstu společnosti klesá alarmujícím tempem, pokud si chce udržet růst tržeb přes 32 % po dobu následujících šesti let.

Klíčem k udržení dlouhodobého růstu tržeb společnosti Snowflake nad plánovanou hranicí může být přechod společnosti na aplikační platformu. V konferenčním hovoru k finančním výsledkům za čtvrté čtvrtletí fiskálního roku 2023 generální ředitel Frank Slootman uvedl, že od doby, kdy je Python k dispozici, s ním pracuje 20 % zákazníků. Nakonec by experimentování probíhající v aplikacích mělo vést k vyššímu využívání platformy Snowflake.

Slootman se domnívá, že ke zvýšení používání aplikací dojde ve druhé polovině fiskálního roku 2024 (fiskální rok začal v únoru). Proto možná zpomalující se tempo růstu tržeb společnosti Snowflake není tak znepokojující, jak se zdá. Vedení společnosti se zdá být vizionářské a vyvíjí způsob, jak se časem stát pro své zákazníky relevantnější, což by mohlo růst opět urychlit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz