Článek
Příběh o tom, jak se tržní příležitost společnosti Snowflake za necelé tři roky ztrojnásobila, si zaslouží pozornost investorů. Ukazuje, jak si společnost dokáže udržet ohromující růst tržeb a proč se jedná o skvělý byznys.
Snowflake vytváří vlastní poptávku
Společnost Snowflake se snaží vyřešit problém „data-silo“. V tradiční infrastruktuře jsou části podnikových dat izolovány od zbytku podniku, což znemožňuje široký vhled a spolupráci. Společnost Snowflake proto přišla na trh se svou cloudovou datovou platformou, která poskytuje způsob, jak na jednom místě naložit a uložit všechna podniková data.
SNOW používá obchodní model založený na používání. Když se podniky snaží získat přehled o svých datech, společnost Snowflake generuje příjmy z jejich využití. Právě to je podle vedení společnosti příležitost v hodnotě 81 miliard dolarů v roce 2020.
Vedení společnosti Snowflake se však zaměřilo na řešení nového problému. Ukázalo se, že zákazníci společnosti nevěděli, jak nejlépe využít své datové soubory. Proto, i když byl růst vynikající, nevyužíval svůj plný potenciál. Zákazníci by logicky platformu využívali více, kdyby plně věděli, co všechno mohou dělat.
Obchodní model společnosti Snowflake se proto vyvinul v aplikační platformu. Společnost nyní poskytuje rozhraní pro programování aplikací (API), aby vývojáři mohli vytvářet a nasazovat aplikace, které s daty již uloženými na platformě Snowflake dokážou více.
Genialita tohoto vývoje spočívá v tom, že společnost Snowflake zahájila novou činnost, která vytváří poptávku po její hlavní činnosti – společnost usnadňuje vytváření aplikací, které vytvářejí nové případy využití dat, což podporuje jejich používání. A s rostoucím využitím rostou i příjmy společnosti Snowflake, protože model je založen na využití.
Pro finančního ředitele Mikea Scarpelliho je to více než geniální. Na konferenci Morgan Stanley Technology Media and Technology řekl: „Je to vlastně krásný model.“
Jak může vizionářské vedení udržet růst nejvyššího obratu
Aby bylo jasno, Snowflake se jako aplikační platforma vyvinul teprve nedávno. V březnu 2022 společnost získala společnost Streamlit, aby vývojářům usnadnila tvorbu aplikací. V červnu pak spustila svůj Native Application Framework, aby bylo možné aplikace vytvářet, zpeněžovat a nasazovat. A v listopadu začala podporovat Python — kódovací jazyk oblíbený mezi vývojáři.
Vzhledem k tomu, že společnost Snowflake provedla obrat teprve nedávno, zatím se to neprojevilo ve finančních výsledcích. Pokud se investoři dívají pouze na nedávné finanční výsledky společnosti Snowflake, mají důvod k obavám. Růst tržeb společnosti je vynikající. Její tempo růstu však neustále klesá.
Společnost Snowflake očekává, že za šest let dosáhne ročních tržeb z produktů ve výši 10 miliard dolarů. To představuje přibližně 32% složenou roční míru růstu (CAGR) od konce fiskálního roku 2023, který skončil v lednu.
Pro představu, společnost Snowflake zvýšila ve fiskálním roce 2023 své tržby z produktů o 70 %. Pro fiskální rok 2024 však vedení předpokládá pouze 40% meziroční růst. To znamená, že tempo růstu společnosti klesá alarmujícím tempem, pokud si chce udržet růst tržeb přes 32 % po dobu následujících šesti let.
Klíčem k udržení dlouhodobého růstu tržeb společnosti Snowflake nad plánovanou hranicí může být přechod společnosti na aplikační platformu. V konferenčním hovoru k finančním výsledkům za čtvrté čtvrtletí fiskálního roku 2023 generální ředitel Frank Slootman uvedl, že od doby, kdy je Python k dispozici, s ním pracuje 20 % zákazníků. Nakonec by experimentování probíhající v aplikacích mělo vést k vyššímu využívání platformy Snowflake.
Slootman se domnívá, že ke zvýšení používání aplikací dojde ve druhé polovině fiskálního roku 2024 (fiskální rok začal v únoru). Proto možná zpomalující se tempo růstu tržeb společnosti Snowflake není tak znepokojující, jak se zdá. Vedení společnosti se zdá být vizionářské a vyvíjí způsob, jak se časem stát pro své zákazníky relevantnější, což by mohlo růst opět urychlit.