Článek
Investoři v USA jsou stále více nadšeni vyhlídkami akciového trhu. Díky nedávným pohybům se index S&P 500 od svého minima z října 2022 vyšplhal o více než 20 %, což některé vedlo k prohlášení, že medvědí trh je u konce.
Dění v USA však bledne ve srovnání s nedávnými pohyby na japonském akciovém trhu. Po medvědím trhu, který pravděpodobně trval celá desetiletí, dosáhl index Nikkei 225 maximálních hodnot, které nebyly zaznamenány od roku 1990. A je zajímavé, že jedním z klíčových motorů nedávných zisků byly akcie elektromobilů, které byly až dosud v tomto odvětví relativně zaostalé: Toyota Motor (TM). Díky novým technologickým pokrokům však Toyota možná právě udělala obrovský skok kupředu ve svém úsilí o elektromobily - a akcionáři jsou s jejími vyhlídkami spokojeni.
Toyota sešlápla plynový pedál
Akcie Toyoty rostou. Tento pohyb přišel poté, co oznámení o nových technologiích pro elektromobily zvýšilo naději, že japonská automobilka nezůstane v přechodu na elektrifikaci pozadu.
Toyota tento týden před výročním shromážděním akcionářů nastínila některé zásadní pokroky ve své strategii pro elektromobily. Pokud jde o technologii baterií, Toyota uvedla, že se jí podařilo překonat některé dlouhodobé problémy, které brzdily nahrazení standardních lithium-iontových baterií polovodičovými bateriemi pro elektromobily. Technologie pevných baterií by měla vozidlům umožnit ukládat více energie při nižší hmotnosti a odborníci předpokládají, že doba nabíjení pevných baterií bude výrazně kratší než u jejich lithium-iontových analogů. Než budou vozidla využívající tyto polovodičové baterie k dispozici, může to být až v roce 2027 nebo 2028, ale pro mnohé investory to bylo dostatečně brzy.
Do té doby mohly baterie využívající lithium, železo a fosfáty prodloužit dojezd o 20 % a zároveň snížit náklady o 40 %. Tyto baterie by mohly být ve vozidlech k dispozici do roku 2026.
Pokud jde o výrobu, Toyota uvedla, že bude napodobovat společnost Tesla tím, že ve svém výrobním procesu bude používat jediný stroj na tlakové lití. Tento krok by snížil potřebu složitých svarů a mohl by také otevřít dveře více automatizovaným montážním linkám, které by řešily nedostatek pracovních sil a dále snižovaly náklady. Toyota rovněž pracuje na aerodynamicky účinnějších vozidlech a zlepšuje svůj dodavatelský řetězec.
Pozvednutí japonského akciového trhu
Toyota má nejvyšší tržní kapitalizaci v indexu Nikkei 225, ale protože je index vážený cenou, relativně nízká cena akcií automobilky snižuje její vliv na Nikkei. Nicméně příznivý vývoj na celém japonském akciovém trhu vedl v roce 2020 k rychlému zotavení z počátečních poklesů způsobených pandemií COVID-19. V roce 2023 se trhy rozjely, protože japonské společnosti reagovaly na měnící se svět.
Jedním z důvodů dalšího postupu Toyoty ve středu bylo, že představenstvo automobilky úspěšně porazilo námitku proti praktikám řízení. Někteří aktivističtí investoři si stěžovali na pomalé tempo Toyoty při přechodu na elektromobily a tvrdili, že automobilka umožnila soupeřům získat převahu. Přesto akcionáři odhlasovali přijetí současného představenstva včetně předsedy Akia Toyody.
Vzhledem k tomu, že se stále více japonských společností vyrovnává s požadavky investorů na vyšší výnosy pro akcionáře, je podle některých názorů možné, že index Nikkei v krátké době dosáhne rekordních hodnot. K tomu by bylo zapotřebí dalšího 15% až 20% nárůstu. Ale po více než třech desetiletích čekání je možné, že Japonsko konečně opět vystoupá nahoru.