Hlavní obsah
Umění a zábava

Golden Globe Awards 2023 a postpandemický byznys filmového průmyslu v evoluci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Zdroj: Unsplash

Filmy se v roce 2022 triumfálně vracejí, ale kina možná budou muset více spolupracovat se streamovacími službami, aby si udržela dynamiku.

Článek

Po dvouletém útlumu způsobeném pandemií začínají kina opět vykazovat známky života.

Mezi superhrdinskými blockbustery, které byly uvedeny v letošním roce, včetně filmů Spider-Man: Cesta domů, Batman, a hity jako Top Gun: Maverick, který o víkendu Memorial Day překonal rekordy, se zdá, že se kinařům podařilo rozptýlit předpovědi o jejich brzkém zániku v důsledku pandemické popularity streamování.

I přes nedávné úspěchy kin však tento průmysl pravděpodobně nebude tak úspěšný, jak byl předtím, než se v USA objevil COVID a trh ovládly streamovací služby jako např. NetflixDisney+.

Počet filmů uvedených do kin je stále hluboko pod úrovní před pandemií a tržby jsou stále o 34 % nižší než v roce 2019. Kina jsou hladová po obsahu, i když je produkován streamery. Ale streameři nyní zažívají svoje vlastní potíže. Streamovací služby začínají narážet na nasycený trh a v zoufalém hledání alternativních zdrojů příjmů začínají uznávat, že některé tituly nelze napodobit na malém plátně.

Aby filmová studia a kina přežila postpandemickou éru, budou možná muset spolupracovat se světem streamingu, který je téměř zničil, a to sdílením obsahu, harmonogramů vydávání a tvůrčích talentů. Z posledních dvou let si odnášíme poznatek, že streamování a kina mohou žít vedle sebe a že spotřebitelé chtějí obojí. Úspěch v tomto odvětví bude hodně záležet na spolupráci a narovnání vztahů mezi streamery a kiny.

Dva těžké roky pro kina

Filmový průmysl byl jedním z prvních, který byl v roce 2020 tvrdě zasažen výlukami způsobenými pandemií, a po určitou dobu bylo zotavení téměř nemožné. Lékařští odborníci varovali, že stísněné a přeplněné sály kin mohou být ideálními vektory pro šíření viru, a některá kina se stala místem rozsáhlých epidemií.

V roce 2019 vynesly severoamerické pokladny 11,4 miliardy dolarů, což je rekordní částka. V roce 2020 se toto číslo propadlo na 2,2 miliardy dolarů, což představuje 80% pokles. A s poklesem tržeb se snížil i počet nově uváděných filmů v kinech, který se mezi lety 2019 a 2020 propadl o 66 %. podle Mezinárodní aliance zaměstnanců divadelních scén přišlo v březnu 2020 kvůli prvním odstávkám COVID v USA o práci 120 000 lidí ve filmovém průmyslu.

Tehdy nastoupily streamovací služby jako Netflix, Amazon Prime a HBO Max, které uváděly filmy, jež nebyly nikdy uvedeny v kinech, nebo sdílely překrývající se premiérová okna, kdy se filmy promítaly na velkých i malých obrazovkách současně.

Během pandemie se kina několikrát slabě pokusila o návrat. Blockbustery jako nejnovější film o Jamesi Bondovi Není čas zemřít nebo hororové pokračování Tiché místo: Část II, které byly uvedeny v roce 2021, si vedly dobře, ale nestrhly s sebou zbytek průmyslu, protože USA zasáhly další vlny COVID-19, podpořené virulentnějšími kmeny viru.

Úspěch filmu Tiché místo byl možná jen jednorázová záležitost, protože nízký počet velkých filmových titulů zadupal do země veškeré nadšení, které mohlo být z návratu filmů. V té době bylo těžké nastartovat dynamiku. To už ale neplatí. Navzdory většímu počtu variant COVID-19 a rostoucímu počtu případů COVID znamenají velké úspěchy v roce 2022 s filmy o superhrdinech a Top Gunem - které také poprvé přivedly do kin v hojném počtu lidi z období baby boomu -, že filmový průmysl letos v létě nabíhá do kin s řadou filmových trháků. Dnešní doba je úplně jiná. Po několika opravdu zničujících letech se kina zvedají jako fénix a začíná to vypadat, že jsou zpět.

Spolupráce s nepřítelem

Filmy jsou sice zpět, ale zdá se, že filmová studia se během pandemie poučila z několika zásadních věcí, které pravděpodobně ovlivní jejich další podnikání. Zotavování filmového průmyslu z pandemie ještě není u konce, protože se celosvětové tržby v kinech v roce 2021 pohybují stále o 48 % níže než průměr posledních tří let před pandemií.

Co se týče streamovacích služeb, po dvou letech rekordního růstu během pandemie se díky změně životního stylu a menšímu počtu lidí, kteří trčí doma, některé z nich zhroutily na zem. Jen Netflix utrpěl první ztrátu předplatitelů za posledních deset let a ztratil 70 % své hodnoty od doby, kdy akcie v říjnu loňského roku dosáhly rekordní hodnoty.

Aby streamování a kina uspěly v postpandemickém světě, budou možná muset spolupracovat. Naštěstí pro obě strany s tím mají v poslední době bohaté zkušenosti.

Velké filmové trháky z pandemické éry, včetně Duny a Matrixu: Vzkříšení, byly oba uvedeny v roce 2021 v kinech i na streamovací službě HBO Max. Tyto filmy nebyly produkovány streamovací službou, ale podle odborníků by se model dvojího uvádění mohl stát stále oblíbenější a oboustranně výhodnou variantou pro kina, která potřebují obsah, a streamovací služby, které potřebují dobrý marketing.

Prestiž a exkluzivita toho, že je film v kině jako první, má na samotný film aureolový efekt. V době, kdy se dostane na streamovací platformu, bude mnohem žádanější.

Ještě před pandemií se na streamovacích službách objevily filmy nominované na Oscara, včetně filmů The Two Popes a The Irishman od Netflixu, které byly v omezené míře uvedeny v kinech, než se usadily na streamovací platformě. Někteří významní režiséři, včetně Martina Scorseseho, který Irského muže natočil, dokonce odmítli s Netflixem natáčet, pokud se nepodaří vyjednat uvedení v kinech.

Nyní Netflix údajně zvažuje, že bude více svých filmů pouštět v kinech, než je uvede na svoji streamovací platformu, ve snaze zvýšit zisky a přilákat více režisérských a hereckých talentů.

Zdá se, že kina, která chtějí zvýšit svůj obsah, protože se diváci vracejí do kin, jsou ochotna uvést i více filmů produkovaných streamery. Velkým poučením je, že filmy pro velká plátna musí nejprve zamířit do kin. Streameři se nově učí, že pokud se chcete dostat k síle a prestiži zážitku z kina, musíte nějak přijít na vzorec, jak to všechno zařídit.

Golden Globe Awards 2023

Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu včera vyhlásila nominace na 80. ročník filmových a televizních cen Zlatý glóbus. Vítězové budou vyhlášeni 10. ledna 2023 na slavnostním ceremoniálu vysílaném televizí NBC.

Vysílací společnost se loni vzdala vysílání Glóbů poté, co vyšetřování listu Los Angeles Times poukázalo na etické a finanční selhání organizace a odhalilo, že žádný z tehdejších 87 členů nebyl černoch.

Brendan Fraser získal svou první nominaci na Glóby za roli ve filmu „The Whale“.

Tom Cruise s filmem „Top Gun: Maverick“ získal cenu za nejlepší film - drama, ale i přes to byla hvězda vynechána ze seznamu pro nejlepšího herce.

Mayan Lopez a Selenis Leyva, dvě z hvězd filmu „Lopez vs. Lopez“, oznámili řadu filmových a televizních nominací, které vybrali členové Hollywoodské asociace zahraničního tisku (HFPA).

Favorizovaný uchazeč o Oscara „Banshees of Inisherin“ vedl filmové kategorie s nominacemi včetně nejlepšího hudebního nebo komediálního filmu. Ve filmu hrají Colin Farrell a Brendan Gleeson.

Podle distributorů vede společnost Searchlight Pictures s 12 nominacemi, následuje A24 s 10 nominacemi a Netflix s 9 nominacemi.

Mezi televizními distributory získaly HBO Max a Netflix po 14 nominacích, následuje Hulu s 10 televizními nominacemi.

Nejvíce nominací mají filmové snímky „The Banshees of Inisherin“ s osmi nominacemi a „Everything Everywhere All at Once“ se šesti nominacemi. Následují „Babylon“ a „The Fabelmans“, každý s pěti nominacemi.

Mezi televizními seriály či pořady je na prvním místě „Abbott Elementary“ s pěti nominacemi, následuje „The Crown“, „Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story“, „Only Murders in the Building“, „Pam & Tommy“ a „The White Lotus“, každý se čtyřmi nominacemi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz