Článek
Na investory, alespoň na ty aktivní po uzavření trhu, to nezapůsobilo možná proto, že chybělo ono velké produktové oznámení, konkrétní podrobnosti o dalším kroku v rámci takzvaného hlavního plánu 3 nebo Muskova charakteristická věta „one more thing“.
Velká část akce byla spíše lekcí historie než předpovědí budoucího podnikání – i když nuance spočívala v tom, že všechny cesty samozřejmě vedou do budoucnosti. A velké části akce byly věnovány provozní efektivitě a snahám o snižování nákladů prakticky na všech úrovních společnosti. (což se obvykle investorům líbí).
Nejzajímavější je asi to, co nebylo řečeno. Musk a nezvykle dlouhá řada vedoucích oddělení se nepodělili o nové podrobnosti o nové generaci elektromobilu Tesla a o chystané továrně v Mexiku, ani se nezabývali aktuálními problémy se softwarem pro plně samořízený vůz, který je v současné době nedostupný pro ty, kteří se rozhodli koupit si volitelnou výbavu za 15 000 dolarů kvůli stažení z trhu.
Přesto se na akci objevilo několik novinek a poznatků. Přinášíme přehled těch nejdůležitějších.
Chcete-li se dozvědět jako první o novinkách na trhu, zaregistrujte se k odběru našeho Ranního Burziána zde.
20 milionů elektromobilů ročně do roku 2030
Pro společnost Tesla to není nový cíl. Řada vedoucích pracovníků, kteří přišli na pódium, aby hovořili o všem od výroby a surovin až po design, nabíjení a baterie, se však skutečně snažila dokázat, jak tohoto cíle dosáhnou.
Stojí za to podívat se na číslo 20 milionů vozidel ročně, abyste si trochu ověřili realitu. V roce 2022 Tesla vyrobila 1 369 611 a dodala 1 313 851 vozidel. Toyota, globální lídr v prodeji, loni prodala 10,5 milionu vozidel.
To znamená, že Tesla by musela od roku 2022 zvýšit výrobu (a prodeje) asi 15krát.
Jak toho Tesla dosáhne? Musk řekl, že to není problém poptávky (což je fráze, kterou v minulosti opakovaně používal). Těžké je podle něj ty zatracené věci postavit. Odpovědi Tesly jsou následující: vertikální integrace, zvětšení stávajících továren a výstavba nových, zefektivnění výrobního procesu a přidání několika dalších modelů. (Ale zajímavé je, že ne příliš mnoho; Musk řekl, že celkem možná 10 modelů).
Vertikální integrace a snižování nákladů
Společnost Tesla je známá svou neustálou snahou o vertikální integraci. Je to jediná automobilka v poslední době, která se například ujala výroby vlastních sedadel.
Toto poselství pokračovalo i na akci pro investory, kde vedoucí pracovníci diskutovali o různých částech cíle vertikální integrace. Tesla již zavedla vlastní výrobu, včetně výroby vlastního čipu. Společnost však pokračuje v posouvání hranic vertikální integrace, a to až po software, který používá pro vlastní provoz. Vedoucí pracovníci uvedli, že se společnost nedávno zbavila outsourcovaného softwaru pro nábor zaměstnanců, aby mohla používat vlastní, a že vyvinula vlastní účelový mikroprocesor pro výkonnou elektroniku, který sníží náklady na polovinu.
Pro společnost Tesla znamená vertikální integrace snížení nákladů. A to je jeden z velkých cílů pro dosažení tohoto většího poslání.
Závod na výrobu lithia v Corpus Christi
Tesla dokonce rozšířila své úsilí o vertikální integraci i na materiály, které používá v bateriových článcích.
Společnost Tesla oficiálně zahájila výstavbu nové rafinerie lithia v texaském Corpus Christi, jak během akce potvrdil Drew Baglino, senior viceprezident pro pohonné jednotky a energetické inženýrství.
Během prezentace Tesla ukázala render rafinerie lithia s kapacitou 50 gigawatthodin ročně. Sdělení společnosti týkající se rychlosti a rozsahu pokračovala i v případě projektu rafinerie, neboť Baglino poznamenal, že pracují na jejím zprovoznění do konce roku 2023.
„Je to dobrý příklad toho, že v podstatě mluvíme o zahájení výstavby a uvedení do provozu do 10 měsíců a o skutečné výrobě do 12 měsíců,“ řekl Baglino. „To je cíl.“
Musk později během otázek a odpovědí dodal, že vedle rafinerie lithia bude nakonec postaven závod na zpracování katod. Poznamenal také, že společnost by byla raději, kdyby se těžby lithia ujali jiní.
„Děláme to, protože musíme, ne protože chceme,“ řekl Musk.
Továrna v Mexiku
Mexický prezident Andrés Manuel López Obrador tuto zprávu technicky oznámil v úterý.
„S radostí oznamujeme, že další giga továrna Tesly bude stát v Mexiku poblíž Monterey,“ řekl Musk. „Chceme ale zdůraznit, že budeme pokračovat v rozšiřování výroby ve všech našich stávajících továrnách, včetně Kalifornie, Nevady, tady v Texasu, Šanghaje, takže máme v úmyslu zvýšit výrobu ve všech továrnách. Takže Giga Mexico by byla doplňkem výroby všech ostatních továren.“
Musk dále upozornil na slavnostní otevření továrny.
Vozidla nové generace
Jak jsme již zmínili výše, Tesla během prezentace ukázala dvě zahalená vozidla, čímž naznačila, že svou příští generaci vozidel postaví na zcela odlišné konstrukční platformě. Velkou součástí tohoto designu je stavba způsobem, který se spoléhá na automatizaci, aby bylo možné rychleji a levněji škálovat.
„Bude to vypadat tak, že všechny strany aut postavíme nezávisle na sobě, natřeme jen to, co potřebujeme, a pak díly auta smontujeme jen jednou a pouze jednou. Dáme je tam, kam potřebujeme,“ řekl Baglino.
Baglino poznamenal, že by to znamenalo, že by více lidí a robotů mělo prostor pro práci na jednotlivých částech vozu, místo aby tahali těžké předměty do centrální sestavy. V tovární hale to vypadá tak, že přední a zadní část vozu a podlaha se sedadly se montují odděleně a pak se při konečné montáži spojí dohromady.
„Abychom zvýšili rozsah zavádění elektromobilů na úroveň, kterou jsme vám právě ukázali, musíme z omezení učinit součást řešení,“ řekl. „To nás vede k většímu než 40% snížení plochy, což znamená, že můžeme stavět továrny rychleji, s menšími kapitálovými náklady a větším výkonem na jednotku dolaru.“
I když to teoreticky zní dobře, továrny jsou nebezpečná místa, a když pracuje více lidí v těsnějším prostoru, může dojít ke zranění.
Baglino, Musk ani šéf designu Franz von Holzhausen neposkytli další podrobnosti o nové generaci vozidel. Jediná nápověda: podle Baglina může být tato konstrukce příští generace použita také u vozu Cybertruck.
Nabíjení a skladování energie
Tesla přerušila svůj informační dumping několika oznámeními a náznaky o budoucnosti svého podnikání v oblasti nabíjení elektromobilů a skladování energie. Nejkonkrétněji automobilka oficiálně představila Magic Dock, vylepšení nabíjecích stanic Tesla, které je zpřístupní i vozidlům, jež nejsou Tesly. Zavedení této technologie umožní společnosti Tesla čerpat miliardové federální dotace.
Tesla také uvedla, že v červenci přidá k Tesla Electric tarif „neomezeného domácího nabíjení přes noc“ za 30 dolarů. Plán Tesla Electric, který je určen pouze pro zvané, je dostupný výhradně pro majitele Powerwallu v některých částech Texasu, kde existuje maloobchodní výběr. Společnost Tesla dodala, že má v úmyslu rozšířit svůj elektrický plán do dalších oblastí – „trh po trhu, stejným způsobem, jakým jsme přistupovali k pojištění Tesla“. Společnost nenabídla žádné konkrétní termíny.
Později automobilka uvedla, že v roce 2023 představí nové produkty pro skladování energie. Jeden z grafů, který byl ukázán investorům, zřejmě zobrazoval nové návrhy megapacku a powerwallu, rovněž skryté pod ilustrovaným závojem. Berte to s rezervou nebo spíše s rezervou; Tesla má zkušenost s nedodržováním vlastních termínů.
Robot
Společnost Tesla poskytla o něco více informací o svém humanoidním robotovi Optimus, a to prostřednictvím videa, na kterém dva roboti pomalu staví dalšího robota – což je velký pokrok oproti prototypu, který Tesla ukázala loni v říjnu na Dni umělé inteligence.
Musk jako obvykle prohlásil, že Optimus bude mít podstatně větší hodnotu než automobilová část. Optimus je trénován pomocí stejné umělé inteligence, která trénuje Autopilota a FSD společnosti Tesla, a Musk podrobně popsal, že i velká část hardwaru pro Optimus je převzata z vozů Tesla.
„Všechny pohony v Optimusu jsou na zakázku navržené pohony Tesla,“ řekl Musk. „Navrhli jsme elektromotor nebo převodovku, výkonovou elektroniku, samozřejmě akumulátor a všechno ostatní, co do Optimusu patří. Stejný tým, který navrhl přelomové elektromotory, jež jsou v Modelu S Plaid, navrhl i aktuátory v tomto robotu.“
Podle Muska to znamená, že Tesla má nástroje, které jí umožní uvést na trh skutečný humanoidní robot ve velkém měřítku. Teď už je to jen otázka načasování. A zřejmě také o to, jaký bude poměr lidí a humanoidních robotů. Musk počítá s tím, že bude větší než jedna ku jedné, protože roboty bude možné používat v domácnostech, v průmyslových aplikacích a dalších případech.
Jak robot zapadá do třetí části hlavního plánu společnosti Tesla, která se zaměřuje na udržitelnou energetickou budoucnost Země, není zcela jasné.
Budování budoucnosti
Tesla je společnost, která stojí v čele inovací v automobilovém průmyslu, zejména v oblasti vývoje elektromobilů a technologie autonomního řízení. Své zaměření rozšířila také na řešení v oblasti obnovitelných zdrojů energie, jako jsou solární panely a systémy skladování energie.
Pokud jde o to, zda je Tesla společností budoucnosti, je těžké to s jistotou říci. Určitě má silnou pozici na trhu a dělá pokroky v rozvoji technologií, ale budoucnost je vždy nejistá a může se změnit. Michal Kmeť, Burzovnísvět.cz