Hlavní obsah
Internet a technologie

Jak ušetřit při nákupu software a nedostatky zadarmo reklamovat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Můj přítel Ernest je úspěšný majitel stavební firmy. Pokaždé, když se potkáme, stěžuje si, že nemá k dispozici aktuální informace o tom, co se na jeho stavbách děje. Řešením je vhodný software.

Článek

Můj přítel Ernest je úspěšný majitel stavební firmy. Pokaždé, když se potkáme, stěžuje si, že nemá k dispozici aktuální informace o tom, co se na jeho stavbách děje. Poradil jsem mu, aby si koupil software, díky kterému bude mít přehled.

Minulý týden jsme spolu zašli na pivo. Viděl jsem na něm, že ho něco trápí.

„Co ti je? Máš nějaké problémy?“

„Dal jsem na tvoji radu a začal jsem hledat vhodný software pro firmu.“

„Našel jsi něco?“

„Nabízejí mi různé softwary. Už jsme měli 3 prezentace, ale neumím se rozhodnout, který si vybrat.“

„A máš představu, jak by měla firma fungovat po automatizaci?“

„Očekávám, že mi to IT firma řekne.“

„Co je to za blbost? To je to samé, jako by tvůj zákazník očekával, že mu řekneš, jak má jeho stavba vypadat. Jako by neměl žádnou představu, co vlastně chce a očekával, že mu jako stavební firma tu jeho nepřesnou představu přesně postavíte.“

„No, to ne. Architekt navrhne, co se má postavit a my jeho návrh postavíme.“

„Vidíš, teď jsi to vystihl. IT firma je vlastně „stavební firma“. Nemůžeš očekávat, že ti zrealizuje tvoji představu o automatizaci, když žádnou představu nemáš. Víš jenom, že chceš firmu automatizovat a mít k dispozici informace ze staveb. Už jsi sepsal, jaké informace vlastně chceš? Nebo očekáváš, že ti IT firma řekne, co máš chtít?“

Ernest upadal do deprese.

„Je to složitější, než jsem si myslel. Co mám podle tebe dělat?“

„Nejprve si promysli, co vlastně chceš. Chceš jenom informace ze staveb? Nebo chceš také automatizovat nějaké činnosti? Zkus si představit, jak chceš, aby tvoje firma fungovala po implementaci softwaru.“

„Mám v hlavě představu co chci, ale je zatím mlhavá. Zkusím to. Potkáme se zase za týden? Řeknu ti, co jsem vymyslel a ty mi poradíš, co dál.“

Byl jsem zvědavý, co Ernest vymyslí a těšil jsem se na další setkání. Potkali jsme se až za dva týdny. Ernest přišel zamyšlený a hned spustil:

„Tak jsem si, jak si mi minule radil, představoval svoji firmu a hlavně to, jak chci, aby fungovala. Mám v hlavě představu, ale zjistil jsem, že ji nedokážu srozumitelně zformulovat na papíře. Myslíš, že IT firmě bude stačit, když jí jen řeknu, co chci?“

„Nemyslím. To je to samé, jako by tobě zákazník říkal, jaký dům si představuje a po tvé firmě chtěl, aby mu ho postavila.“

Ernest si to představil a začal se strašně smát. Potom zvážněl a zeptal se:

„Jak má vlastně vypadat moje představa na papíře? Je to text?“

„Text není jednoznačný. Dovedeš si představit, že dostaneš návrh architekta jako prostý wordovský text? Text, ve kterém ti architekt bude popisovat, jak by stavba mohla vypadat?“

„Dobrá blbost…. Tak jak má být moje představa zdokumentována? Jak má být detailní?“

„Má být tak detailní, že si sám budeš umět představit, jak bude tvoje firma skutečně fungovat po implementaci softwaru. Podle mě jde o vytvoření jakéhosi modelu, který bude znázorňovat tvoji firmu po automatizaci.“

„To zní rozumně. Ale jak má vlastně ten model vypadat?“

Chvíli jsem přemýšlel, jak mu na příkladě ukázat, co je to vlastně model požadovaného fungování firmy. A dostal jsem nápad:

„Pamatuješ, jak jsem po tobě chtěl, abys mi udělal v mém domě podlahové topení? A ty jsi mi zpracoval nabídku?“

„Jasně, vždyť to bylo před třemi měsíci.“

„V té nabídce si velmi podrobně popsal a do schématu mého domu zakreslil, jak bude podlahové topení vypadat. Uměl jsem si díky tomu detailně představit, co všechno je potřeba udělat, aby se podlahové topení vybudovalo. V nabídce byl seznam materiálu, jeho ceny, měl si tam dokonce uvedenou i takovou drobnost, jako jsou hřebíky.

A to je přesně ono – tvoje nabídka vlastně byla podrobným modelem mého budoucího podlahového topení.“

„No to jsem rád, že se ti líbila… a jde to samé i při implementaci softwaru?“

„Zamysli se, vážně chceš riskovat nákup drahého softwaru a jeho drahou implementaci bez toho, aniž bys věděl, co bude jeho výsledkem?“

„Noo, upřímně… To určitě ne.“

„Tak vidíš! To je to samé, jako by tvoje firma stavěla dům, a přitom by nikdo z vás nevěděl, jak má ve finále vypadat. Zedníci si jednoduše řeknou, že budou stavět a stavět, a až na konci se uvidí co vlastně vzniklo.“

„Nesmysl. No dobře, ale co dál? Kde seženu někoho, kdo mi pomůže vizualizovat moji představu, týkající se automatizace firmy?“

„Zeptej se IT firem, které ti nabídli software a uvidíme, co se dozvíme.“

Rozešli jsme se s tím, že se sejdeme za týden a i já do té doby zjistím, co by se dalo dělat dál.

V průběhu mého hledání jsem zjistil, že modelováním se zabývají byznys analytici. Tak jsem začal na internetu hledat byznys analytika a zkoumal jsem, jaké požadavky na byznys analytika mají IT firmy. Udivilo mě, že požadovaná kvalifikace je středoškolák, případně obor s maturitou. A to bez ohledu na to, o jaký obor jde. Ve stavebnictví také není úplně možné, aby architekt neměl vystudovanou architekturu. Většina IT firem dokonce prohlašovala za byznys analytika některého ze svých programátorů. Neumím si dost dobře představit, že by stavební firmy prohlašovaly za architekta svého zedníka.

Problém je v tom, že zákazník neví, co to vlastně byznys analýza je a co má být jejím výsledkem. Naštěstí jsem narazil na společnost „Byznys modelování s vizí“ a to mě hodně zaujalo.

S Ernestem jsme se potkali až za měsíc.

„Tys mi teda dal!“ – začal bez pozdravu a těžce dopadl na židli.

„Co se děje?“ – byl jsem zvědavý, co ho tak rozladilo.

„Ále, poprosil jsem všechny tři IT firmy, které nám prezentovaly svoje softwary, aby mi poradily, kde najdu někoho, kdo mi pomůže s vizualizací mé firmy.“

„No a poradily ti?“

„Každá z nich mi tvrdila, že má k dispozici byznys analytika, který mi vytvoří byznys model mojí firmy. U každé z nich jsem si tedy objednal „byznys analýzu.“

„A jak to dopadlo?“

„Takhle.“ – hodil na stůl tři dokumenty.

Začal jsem v nich se zájmem listovat.

„Co to je?“ – byl jsem překvapený.

„Podle IT firem byznys analýza mojí firmy.“

„Tohle? Vždyť v každém tom dokumentu je jedna třetina věnována zmapování současného stavu IT ve tvé firmě, dvě strany obsahují to, jaké procesy u tebe zautomatizují, a poslední část dokumentu popisuje moduly nabízeného softwaru. I když ty dokumenty psaly různé firmy, jsou téměř totožné.“

„A to ani neříkám, že popis současného softwaru není správný. Ani v jednom z těch tří dokumentů.“

„Kolik to stálo?“ – byl jsem zvědavý.

„Raději se ani neptej. Budeš mě mít za blázna, že jsem za to platil.“

„Tak proč jsi za to platil?“

„Protože mi to odevzdali a tvrdili, že je to byznys analýza, kterou jsem si objednal.“

„Tak sis blbě objednával. Měl jsi jim při objednávání vysvětlit, co po nich chceš.“

„A jak jsem si to měl teda podle tebe objednat?“

„Přeci jako dodání modelu fungování tvojí firmy po automatizaci, ne jako byznys analýzu. Umíš si podle těchto dokumentů představit, jak bude tvoje firma fungovat po implementaci softwaru?“

„Ani náhodou. Co mám tedy dělat?“ Zeptal se znechuceně.

„Narazil jsem na internetu na nějakého byznys analytika, který nabízí vytvoření byznys modelu s vizí. Docela mě to zaujalo. To je asi to, co potřebuješ. Navrhuji oslovit ho a pozvat na schůzku.

„Proč tě to tak zaujalo?“

„Na svých stránkách nabízí vytvoření modelu fungování firmy po automatizaci, ne byznys analýzu. Nabízí tedy VÝSLEDEK, ne činnost.

„Ok. Zkusme ho oslovit, jsem zvědavý.“

„To já také. Teď budu tři týdny pryč, dohodni s ním schůzku asi tak za měsíc.“

„Dobře. Dám vědět.“

V další části se dozvíte, jak dopadla naše schůzka s byznys analytikem s vizí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám