Hlavní obsah
Rodina a děti

Zlomená odvaha: Jak trestání dětí vyrábí poslušné slabochy

Foto: Deep AI

Trestání dětí nevychovává odvahu, ale poslušnost a strach. Děti pak neumí říct „ne“ ani se bránit, což vede k bezmocným dospělým a slabé společnosti.

Článek

Úvod


Mnoho rodičů i pedagogů věří, že přísnost a tresty vedou k lepší kázni a výchově silných osobností. Moderní psychologie a neurověda však ukazují opak: trestání dětí často vytváří úzkostné, pasivní a přehnaně přizpůsobivé dospělé, kteří se nedokážou zdravě bránit, prosazovat své hranice ani nést zodpovědnost. Tyto důsledky se neprojevují jen na individuální úrovni, ale i v celkovém fungování společnosti.

1. Psychologické a neurobiologické dopady trestání

Stres a jeho účinky na mozek dítěte

Opakované vystavování dítěte trestům, zejména fyzickým nebo emocionálním, spouští chronickou aktivaci stresové osy HPA (hypotalamus–hypofýza–nadledviny). To vede k nadprodukci stresových hormonů, jako je kortizol, který poškozuje mozkové struktury zodpovědné za regulaci emocí, rozhodování a učení. Výsledkem je:

  • zvýšená úzkost a nejistota,
  • oslabená schopnost zvládat stresové situace,
  • snížená schopnost efektivní komunikace a prosazování sebe sama.

Studie: McEwen (2000), Harvard Center on the Developing Child

Vliv na rozvoj svědomí a morálního uvažování

Meta-analýza 75 studií (Gershoff & Grogan-Kaylor, 2016), která zahrnovala více než 160 000 dětí, prokázala, že fyzické tresty nevedou ke zvýšení svědomí ani k lepšímu chování. Naopak:

  • zvyšují agresivitu a nepřátelství,
  • podporují vývoj strachu místo porozumění,
  • oslabují schopnost zdravě se bránit či říct „ne“ v dospělosti.

2. Kulturní kontext a konkrétní příklad z Německa

Německá společnost je historicky založená na disciplíně, řádu a důrazu na respekt vůči autoritám. Tento přístup měl v mnoha ohledech pozitivní vliv – vedl k odpovědnosti, organizovanosti a stabilitě. Děti vychovávané v tomto prostředí často vnímají pravidla jako přirozenou součást fungování společnosti.

Ale co když autorita selže nebo chybí?
V roce 2024 popsal článek na Novinky.cz situaci, kdy na některých německých školách docházelo ke šikaně mezi dětmi z rozdílného kulturního prostředí. Některé německé děti, ze strachu před konfliktem, dokonce předstíraly změnu náboženského vyznání, aby předešly útokům. Tento případ neukazuje slabost německých dětí, ale střet dvou odlišných výchovných modelů – jednoho založeného na poslušnosti a důvěře v systém, druhého formovaného přímým konfliktem a bojem o prostor.

Tato situace odhaluje, že bez rozvoje vnitřní asertivity a schopnosti bránit se v nečekaných situacích, mohou i děti z velmi funkčních a kultivovaných systémů zůstat bez obranných mechanismů, pokud systém selže. Nejde o vinu jednotlivců, ale o systémový nedostatek v přípravě na svět, kde pravidla nestačí – a kde je někdy třeba postavit se sám.

Studie: Baumrind (1991), Schneider et al. (2019)

3. Proč poslušnost často znamená slabost

Poslušnost bez kritického myšlení a schopnosti postavit se za sebe vede k:

  • pasivitě vůči šikaně či nespravedlnosti,
  • neschopnosti stanovit a hájit osobní hranice,
  • závislosti na autoritách, které nemusí jednat ve prospěch jedince,
  • vysoké míře stresu a úzkosti v konfliktních situacích.

Trestání dítě učí: „Neodporuj, jinak přijde trest.“ Tato zkušenost se stává hluboce zakořeněnou strategií chování. Místo zdravého sebevědomí a schopnosti rozhodovat se samostatně vzniká strach a vnitřní pasivita.

Studie: Bandura (1977), Gross (1998), Durrant & Ensom (2012)

4. Jak vychovávat odolné a sebevědomé děti

Moderní výchovné přístupy, založené na poznatcích vývojové psychologie a neurovědy, doporučují:

  • vysvětlování důsledků chování místo mechanického trestání,
  • podporu vyjadřování emocí a jejich zdravé regulace,
  • rozvoj asertivity a schopnosti říct „ne“,
  • nastavování jasných hranic s respektem a empatií,
  • posilování vnitřní motivace a zodpovědnosti.

Taková výchova formuje děti, které se nebojí zaujmout postoj, rozpoznat nespravedlnost a bránit své potřeby i v obtížných situacích.

Studie: Deci & Ryan (1985, 2000), Grolnick & Ryan (1989), Kochanska et al. (2001)

5. Nejčastější protiargumenty a jejich rozebrání

„Trestání učí děti sebekázni.“
Výzkumy ukazují, že skutečná sebekázeň vzniká z vnitřní motivace, nikoliv ze strachu. Děti vedené s respektem prokazují vyšší úroveň sebeovládání.

„Bez trestů budou děti rozmazlené.“
Rozmazlenost není důsledkem nedostatku trestů, ale nekonzistentních a nejasných hranic. Právě konzistence a empatie posilují zodpovědnost.

„Někdy je tvrdý zásah nutný.“
Ano, v krizových situacích může být rychlý zásah potřeba. Opakované používání trestů však dlouhodobě narušuje vztah a psychiku dítěte.

„Dítě musí vědět, kdo je šéf.“
Rodič není diktátor. Role rodiče je vést, nikoli ovládat. Respekt, důvěra a spolupráce jsou pevnější než poslušnost vyvolaná strachem.

Studie: Ryan & Deci (2000), Greene (1998)

Závěr

Trestání dětí nevede k síle, ale k přizpůsobení se za cenu sebe. Vytváří generaci poslušných, ale vnitřně slabých jedinců, kteří raději ustoupí, než aby se postavili nespravedlnosti. Taková společnost je zranitelná – chybí jí odvaha a vnitřní páteř.

Skutečná síla nevyrůstá ze strachu z trestu, ale z pochopení, důvěry a odvahy stát si za svým.

Studie a zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz