Hlavní obsah

Božena Laglerová: první českou pilotkou se stala operní pěvkyně

Foto: Bain News Service, Public domain, via Wikimedia Commons

Božena Laglerová před letadlem.

Slavný film „Báječní muži na létajících strojích“ oslavuje počátky letectví a odvahu aviatiků, kteří do křehkých strojů nasedali. Je to ale trochu nefér, protože mezi průkopníky letectví byly i ženy.

Článek

Kdo byla Božena Laglerová

Božela Laglerová se narodila na pražských Vinohradech v roce 1888. To dlouhou dobu vypadalo jako výhra v loterii. Právě v tom období začínalo to, čemu dnes říkáme Belle Époque neboli Krásná doba či Krásné časy. Zdálo se, že svět, minimálně jeho evropská část, našel rovnováhu a míří do zlatého věku. Stěžovat si nemohla ani Božena, která vystudovala konzervatoř a stala se sólistkou Vinohradského divadla. Osud je ale nevyzpytatelný.

Onemocnění hlasivek, které ukončilo její slibně rozjetou pěveckou kariéru, pro ni bylo zpočátku jistě osobní katastrofou. A přesto z ní v konečném důsledku udělalo osobnost, o které nám stojí za to psát ještě v roce 2025.

Když se Božena snažila najít cestu, kterou by se mohla vydat potom, co se jí svět opery uzavřel, učaroval jí nový a vzrušující obor: letectví. Mluvíme ale o konci první dekády 20. století a ženy to v té době neměly snadné. Zvláště, pokud se pokoušely o něco tak neslýchaného, jako složit pilotní zkoušky. Nutno přiznat, že dveře jí ukázal i Jan Kašpar. Božena se ale nevzdala.

Foto: Bundesarch 183-R00490, CC BY-SA 3.0 DE <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/de/deed.en> via Wikimedia Commons

Na takovém stroji Hanse Gradeho se Božena Laglerová učila létat.

Pilotka Božena Laglerová

Pilotní výcvik jí umožnila škola Hanse Gradeho v Německu. V roce 1911 složila pilotní zkoušky jako třináctá žena na světě a první v celém Rakousko-Uhersku. Logicky se tedy stala také první českou pilotkou. Krátce po ukončení výcviku sice havarovala a poranila si páteř, od létání jí to ale neodradilo.

O letadla a letectví byl v této době mimořádný zájem a každá veřejná ukázka, letecký den nebo soutěž přitahovaly tisíce diváků. Božena Laglerová se v mužské konkurenci neztratila a na soutěži v Hannoveru dokonce získala pohár.

Začátkem října 1911 měla poprvé veřejně vystupovat v Čechách, konkrétně v Kročehlavech u Kladna. Diváků přišlo požehnaně, možná jich tam bylo až deset tisíc. A všichni čekali na to, co jim Božena Laglerová předvede. Podmínky pro létání ale nebyly ideální. Slunce občas vysvitlo, současně ale foukal vítr. Božena ale odmítla vystoupení zrušit. Cítila odpovědnost vůči divákům a také nechtěla, aby jí někdo mohl nařknout ze zbabělosti. A tak odstartovala.

Její lehký a slabý stroj ale nebyl schopen větru vzdorovat a přes veškerou snahu pilotky skončil zabodnutý vrtulí v hlíně. Sama pilotka vyvázla bez vážnějších zranění, její pověst byla ale pošramocená a zdálo se, že v Čechách už o ní nebude mít nikdo zájem.

V té situaci se zdálo, že nabídka jistého Argentince Augusto Tennies Lüthjese přišla jako na zavolanou. Turné po Karibiku v podání Laglerové a německého letce Schüpphause znělo opravdu dobře. Pro zpestření malá perlička: přes Atlantik vyplula jejich loď 15. dubna 1912. Jinými slovy, už byli na moři, když v tu samou dobu šel v jiné části Atlantiku ke dnu Titanic. Ale zpátky k létání.

Smůla střídá smůlu

Celému podniku se lepila smůla na paty od samého počátku. Nejprve byli nuceni kvůli poškození letadla vracet vstupné v Havaně a poté se zbytkem peněz Lüthjes utekl do Venezuely a oba piloty i s mechanikem zanechal jejich osudu. Ti se rozhodli pokračovat v turné a zamířili na Haiti. Tam však došlo k tragédii. Letadlo s pilotem Schüpphausem u řízení stálo na startu a kolem se tlačili lidé, kteří nic takového v životě neviděli. Asi i proto se tlačili k prostoru vzletu více než bylo zdrávo. A když těsně po startu zadul vítr pilot musel otočit stroj proti větru, dostal se tím davu přímo nad jeho hlavy. Další poryv větru znamenal propad stroje, při kterém vrtule zasáhla hlavu malého místního chlapce. Ten byl samozřejmě okamžitě mrtev a jen rychlý zásah policie zachránil letcům život, neboť se je dav chystal lynčovat.

Trojici se nicméně podařilo uprchnout do USA. V Americe se již Boženě létat nepoštěstilo. Pracovala jako kuchařka a pomocnice v domácnosti, aby si vydělala na cestu domů. Do Evropy se vrátila v roce 1913. Když o rok později vypukla válka, nabídla své služby rakousko-uherskému letectvu, byla ale odmítnuta i jako instruktorka. Asi i proto posléze tvrdila, že by s letadlem stejně hned ulétla k nepříteli, to ale nelze brát příliš vážně.

Každopádně už ale Božena Laglerová, které se od karibského turné přezdívalo La Aviadora, letadlo nikdy nepilotovala. Za první republiky psala do leteckých časopisů a létání dělala reklamu, s kariérou pilotky byl ale konec. Nevyšla jí ani kandidatura do parlamentu v roce 1925. Božena Laglerová zemřela v roce 1941 ve věku 52 let.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz