Hlavní obsah

Král vzduchu František Novák: toužil bojovat proti nacistům, ale zradilo jej zdraví

Foto: Public domain, via Wikimedia Commons

František Novák po návratu z Mistrovství světa v akrobacii v roce 1934. Na snímku je uprostřed.

I první republika měla své celebrity: herce, zpěváky a také sportovce. Mezi ty patřil i letecký akrobat František Novák přezdívaný „Král vzduchu“. Medaile sbíral ve velkém, k sestřelům se už nedostal.

Článek

Kdo byl František Novák

František Novák se narodil 26. srpna 1902 do rodiny drobného rolníka v obci Sokoleč nedaleko Poděbrad. František byl pátým ze sedmi dětí, jeho nejstarší bratr byl legionář v Rusku. Už jako malý se František nadchl pro létání, když sledoval pokusy našich prvních průkopníků létání, aviatiků Kašpara a Čiháka.

Když v roce 1922 narukoval na vojnu k hraničářskému pluku, požádal si o přeložení k rodícímu se československému letectvu. Asi i proto, že byl vyučeným zámečníkem, mu bylo vyhověno. Během výcviku měl možnost absolvovat stáž ve Francii. Následně se stal stíhacím letcem a své zkušenosti předával dále jako pedagog na letecké škole.

I jako učitel byl velmi dobrý a byla to právě jeho pedagogická péče, která vychovala celou řadu pilotů, kteří se následně proslavili na válečném nebi. V roce 1934 se stal vedoucím školy vysoké letecké akrobacie. Zde pracoval s Josefem Hubáčkem a Petrem Širokým, s nimiž létal i soutěžní skupinovou akrobacii.

František Novák jako letecký akrobat

Již na konci dvacátých let začal František Novák předvádět své akrobatické umění na soutěžích a leteckých dnech. První trofej vyhrál již v roce 1928 a následovala řada dalších. Nejprve šlo o trofeje domácí, ale v roce 1933 k nim přibyla i první zahraniční trofej za vítězství na mezinárodní letecké soutěži ve Varšavě.

V první polovině 30. let také František Novák osedlal letouny, s nimiž je jeho jméno spojováno nejčastěji. Šlo o dvouplošník Avia B122 a jeho vylepšená verze Avia B422. Významný byl pro Nováka rok 1934, konkrétně účast na leteckém dnu v Lisabonu. Tam ohromil leteckou Evropua stal se členem klubu těch nejelitnějších akrobatických pilotů. Od portugalského prezidenta dokonce za svůj výkon dostal jako třetí Čech v historii tzv. Rytířský řád Krista, vysoké vyznamenání existující od roku 1312. A kteří Češi jej dostali před ním? Prezident Masaryk a Edvard Beneš.

Foto: Public domain, via Wikimedia Commons

Avia B122, letoun, na němž František Novák dosáhl největších úspěchů.

Tímto rokem začalo období největších úspěchů Františka Nováka. Sbíral medaile a ceny jako na běžícím pásu. V roce 1936 mohl dokonce získat i tu olympijskou, neboť v tomto roce byly v programu Olympijských her i letecké sporty, poprvé a naposledy. Porota byla zjevně domluvena s Němci a všem pilotům změnila povinnou sestavu jen hodinu před startem závodu. Němci ji samozřejmě měli dávno nacvičenou… To ale vůbec nic nezměnilo na to, že ze šesti medailí, které se v leteckých disciplínách rozdělovaly, získali Čechoslováci v čele s Františkem Novákem hned čtyři. Předával jim je Hermann Göring.

O rok později exceloval František Novák i jeho kolegové z týmu na dosud největší letecké soutěži v Curychu. Po zisku hned několika medailí byli piloti po návratu vítáni jako dnešní hokejisté po vítězství na Mistrovství světa a přijal je i prezident Beneš. O rok později už se nad Evropou stahovala válečná mračna. František Novák stihl ještě získat medaile na soutěži ve Francii a předvést své umění v rámci sokolského sletu.

Cesta do války a tragický konec

Po obsazení Československa a vzniku protektorátu se rozhodl pro odchod do zahraničí. Doma zanechal manželku a dceru, které již nikdy nespatřil. Přes Polsko utekl v létě 1939 do Francii a jeho jméno mu zajistilo, že byl prakticky ihned přijat k francouzskému letectvu. Ve Francii cvičil československé piloty a všichni čekali na moment, kdy budou moci vyrazit proti nepříteli. V té době už ale také věděl, že s jeho zdravím není vše v pořádku. Žaludeční bolesti se ozývaly stále častěji, a i když je zprvu tajil, nakonec se operaci nevyhnul.

Namísto toho, aby regeneroval a odpočíval ale opět usedl do letadla. A to se mu stalo osudným. Nemoc se vrátila a „Král vzduchu“ jí tentokrát podlehl, ve věku 37 let zemřel dne 27, dubna 1940 v nemocnici nedaleko Paříže. On sám se tedy s Němci, které tolikrát porazil ve sportovních soutěžích, v boji na život a na smrt nestřetl. I tím, kolik výborných pilotů vycvičil, ale přispěl k úspěchům československého letectva za druhé světové války velmi výrazně.

Když se v roce 2002 vrátily jeho ostatky zpátky do Čech, jeho rakev doprovázeli tehdy ještě žijící legendy válečného nebe nad Evropou, generálové Fajtl, Peřina a Padělek.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz