Článek
Železnice propojuje republiku
Zmíněný rozmach železnice v období první republiky znamenal mimo jiné i výstavbu regionální trati vedoucí z Benešova u Prahy do Dolních Kralovic. Její součástí je i úsek Vlašim – Domašín, který se stal 2. července 1932 dějištěm železničního neštěstí, kterému patří co do počtu obětí nelichotivé třetí místo v pomyslném seznamu prvorepublikových nehod.
Hlavními aktéry byly vlaky č. 3546 a č. 3547. Ten prvně jmenovaný vyrazil z Benešova, ten druhý naopak z Dolních Kralovic. Za běžného provozu se vlaky jedoucí po trati proti sobě křižovaly ve Vlašimi. Osudného 2. července tomu ale mělo být jinak. Do osudu lokální dráhy zasáhla totiž silná bouřka s krupobitím.
Nehoda z 2. července 2025
Pravděpodobně špatné počasí způsobilo zpoždění vlaku 3546 z Benešova, který vyjel o 30 minut později oproti jízdnímu řádu. Tato změna vedla k tomu, že bylo rozhodnuto o křižování jinde než ve Vlašimi, konkrétně v Domašíně. To se čas od času dělo a nešlo o nic speciálního. Problém však spočíval v tom, že ne všichni zainteresovaní byli o této změně informováni.
K vlakové četě spoje č. 3547 tato informace doputovala a byla potvrzena, stejně tak o změně věděli ve Vlašimi. V Domašíně a ve vlaku 3546 o tom ale neměli ani ponětí. Proč? To už se asi nikdy nedozvíme. Dost možná za to mohlo přerušené telefonní vedení, spadlý strom nebo něco podobného.
Ve Vlašimi proto přednosta udělal to, co mu bylo nařízeno. Vlak pustil dál. O malou chvíli později, konkrétně v čase 19:47, ale došlo k nevyhnutelnému. Mezi stanicemi Domašín a Znosim se oba vlaky čelně srazily. Taková srážka se samozřejmě nemohla obejít bez tragických následků. Srážka si vyžádala celkem deset lidských životů. Devět lidí bylo mrtvých na místě a jako desátý zemřel po několika hodinách v nemocnici topič František Mareš. Kromě mrtvých bylo i šestnáct zraněných.
Zní to sice poněkud zvláštně, ale celková bilance neštěstí byla ve skutečnosti vzhledem k okolnostem „přijatelná“. Pro toto tvrzení jsou dva důvody. V první řadě nedošlo ani u jedné lokomotivy k explozi kotle. Ta by téměř určitě znamenala značné navýšení počtu obětí. Druhým důvodem je fakt, že vlak 3547 z Vlašimi byl jen velmi málo obsazený. Předchozí spoj byl ale naopak „narvaný až po střechu“, neboť se jím vracela skupina asi 400 účastníků Všesokolského sletu.
Co by se mohlo stát, pokud by tito lidé jeli o jediný vlak později a nehoda by porušila některý z kotlů? To je raději lepší ani nedomýšlet…
Zdroje informací: http://www.speaker.cz/dolnikralovice/node/54