Hlavní obsah
Lidé a společnost

Proč je nedostatek řidičů, aneb zvláštní praktiky PIDu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Charlie Letec

ilustrativní Bus

Vliv postihů od PIDu na stávající řidiče a nábor nových?

Článek

Jsem obyčejný řidič autobusu, pracující pro ICOM koncern Jihlava. Abych neporušil pracovní smlouvu nemohu sdělit výši svého platu, i když je to všeobecně známé. Uvedu jen základ který činí 24100 Kč, tj. cca 150 Kč na hodinu.

Začínám v 5 hodin a končím v 15 hodin, trasu projedu za den 8× s nájezdem 264 km tj. 1320 km týdně, 5280 km měsíčně. K tomu si připočtěte vybírání jízdného, poměrně složité výpočty různých doplatků a slev, odvody tržeb, mytí, tankování a úklid autobusu a v neposlední řadě stále se zvyšující dopravní stres a různé uzavírky. Jsem dost odolný, ale po 10 hodinách v práci v úmorném horku toho mám někdy dost, odcházím s propocenou modrou košilí, bílou si vzít nesmím neb mi hrozí pokuta 1000 Kč, ale přesto spokojený z dobře vykonané práce.

Ve čtvrtek 13.7. bylo skutečně vedro, odjíždím svůj poslední spoj z Prahy z Veleslavína. Vždy vyjíždím naprosto přesně a pokud to dovoluje čas a situace i s vychlazeným autobusem. Na zastávku najíždím 5 – 10 minut před odjezdem aby cestující v tom vedru nemuseli stát na slunci. Zhruba po 30ti minutách přijíždím na AN v cílovém místě. Odtud na konečnou mám ještě 8 zastávek po městě, kde však cestující pouze vystupují a za celou dobu se mi stalo snad jednou, či dvakrát, že někdo přistoupil. Pro upřesnění uvádím, že tyto zastávky projíždí autobusy v tomto čase cca každých 15 minut. Dle podmínek PIDu nesmím zastávku opustit dříve než je určeno jízdním řádem, máme toleranci 1 minuta. Bohužel stalo se, uznávám má chyba, má nepozornost, ale s omluvou, že na zastávce nikdo nevystupuje a nenastupuje, odjíždím z další zastávky o 14 vteřin dříve mimo toleranční dobu. Buch, další zastávka to samé a čas se kumuluje, odjezd o 20 vteřin dříve mimo toleranční čas. Pro upřesnění, je to cca o 1minutu a 14 vteřin. Toto se mi povedlo, díky vedru a možná i únavou z horka, ten den bylo 37°C na 6ti následných zastávkách. Podotýkám, že zde cestující pouze vystupují a zastávky jsou od sebe 500m až 1 km. Chápu porušení jízdního řádu a dokážu pochopit i následný rozumný postih.

Pointa: v busu sedí anonymní placený konfident PIDu, myslí si, že anonymní, já vím kdo to je, a ten okamžitě hlásí PIDu, že jsem porušil jízdní řád na 6ti zastávkách o několik vteřin. Proč při prvním porušení mě neupozornil, že jedu rychleji? No přece proto, že on z toho má profit.

No a teď druhá pointa: PID má sazebník pokut, ale ten je určený pro dopravce, takže když řidič něco poruší tak pokutu dostane dopravce a ten ji následně vymáhá po řidiči jako způsobenou škodu. Dopravci je většinou jedno, že dostal pokutu, protože si jí vymůže na řidiči. No a v tom je zakopaný pes. Řidič sice může nesouhlasit, ale jinou obranu nemá a pokud nesouhlasí, tak zaměstnavatel mu škodu strhne z odměn. Vlk se nažral a koza zůstala celá.

A tak PID se svými konfidenty a kontrolami si pěkně přivydělává na dopravcích, potažmo řidičích. Nepřipomíná vám to něco? Vlastní zákony, vlastní policii, vlastní soud? To už tady bylo a já tvrdím, že PID je stát ve státě!

A teď k pokutám: uvedu příklady naprostých absurdit, přijde za mnou babička obtěžkaná nákupem, či maminka s kočárkem a dvěma dětmi, zda bych jim nezastavil před domem, protože od zastávky to mají kilometr domů, zastavím, vždyť mi to nic neudělá, ha v busu sedí konfident PIDu a okamžitě píše hlášení, pokuta: 1000 Kč, řidič zapomněl za sebou na sedačce vestu: pokuta 500 Kč, řidič se spletl při výpočtu jízdného a vydal cestujícím jízdenku levnější o 10 Kč: pokuta 800 Kč, a tak bych v absurditách mohl pokračovat do nekonečna. Přesto vám ale popíšu ještě jeden velmi zajímavý případ: v jednom městě kam jsme ještě před časem zajížděli, bylo povinností řidiče otevírat oboje dveře, protože v onom městě byla obsluhována městská doprava. Řidiči nastoupili cestující a zakoupili si jízdenky, ale dva cestující nastoupili zadními dveřmi bez toho aniž by si zakoupili jízdenky, anebo měli předplacené jízdné. Při kontrole tito cestující tvrdili, že řidiči zaplatili a on jim údajně nevydal jízdenky. jednalo se o částku cca 40,-Kč. Přestože se jednalo o tvrzení proti tvrzení byl dlouholetý a zkušený řidič postižen pokutou 6.000,-Kč. V jeho případě se ho zastal i ředitel závodu, ale bohužel v konečné fázi musel řidič pokutu uhradit.

Nedávno jsem zaučoval zájemce o práci řidiče a když si po týdnu vyslechl od řidičů jaké jsou pokuty a problémy s PIDem, tak ve zkušební době po 14 dnech odešel. Nevím kam tato cesta povede, ale pokud v našem dopravním podniku přestanou pracovat Ukrajinci a důchodci, tak ty autobusy opravdu nebude mít kdo řídit!

Nejsem proti postihům za špatně provedenou práci, ale tyto postihy by měly být konzultovány s vedením dotčených dopravních firem a s přihlédnutím k profesním zkušenostem řidiče a samozřejmě i k výši jeho platu. S přihlédnutím k výdělku řidičů by pokuta 500 - 1000 Kč byla výchovným prostředkem a splnila by svůj účel, ale pokuty ve výši 5 - 10 tis. Kč jsou spíše demotivující a nutící řidiče aby si hledali jiné zaměstnání. Těmito vysokými pokutami PID nedosáhne zlepšení situace v dopravě, spíše jen zhorší již tak napjaté vztahy v řidičské komunitě.

A má pokuta za odjetí ze zastávky o 14 vteřin mimo toleranci, 500 Kč a protože PID má stanoveno, že za každou zastávku, tak má pokuta činí 6×500 tj. 3000 Kč!! Dva dny budu pracovat zadarmo! Má vůbec cenu pokračovat dál pod tímto otrokářským systémem.

A pak se divte, že nejsou řidiči.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám