Hlavní obsah
Zdraví

Motá se vám hlava? Na vině může být i obyčejná rýma

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: monstArrr_, iStock

Závratě, pocit na omdlení, strach se pohnout. Nejčastěji se toto přisuzuje páteři, která dovede potrápit, příp. i nervy umí odvést ,,svou práci“. Dalším možným viníkem je věc, která je ale naprosto běžná u každého… a sice rýma.

Článek

Jelikož na rýmu trpím téměř celý rok, nepřisuzuju jí kromě bolestí hlavy a kašle snad nic jiného, co by mě mohlo nějak více omezovat. Rýmu máme občas každý, takže pokud se k ní přidá další zdravotní neduh, přemýšlíme nad tím, co by za tím mohlo být a rýma jde stranou. Toto přesně jsem udělala já před rokem. A jak jsem poté byla překvapená. Ještě bych měla upozornit, že mám lehkou skoliózu.

Byl únor, chladno a ačkoliv jsem v takových měsících vždycky teple nabalená, stane se mi, že se mi nějaký ten bacil nevyhne a následujících několik týdnů smrkám do aleluja. Inhalace nepomůže, nosní sprej jako kdyby byl obyčejná voda a Modafen je jen slabá záchrana. Pověstných 7 dní a týden u mě opravdu neplatí. No dobrá, nějak to s tou rýmou přežiju, ono to brzy určitě poleví. Je to jen rýma, nic horšího to snad nebude, pokud to nepřejde v kašel. Jak moc se pletu, jsem tehdy nevěděla..

V březnu rýma stále neustupovala, ale naštěstí jsem alespoň neměla zahleněný krk, takže žádný kašel. Díky bohu za to. Přišla jsem z práce domů s tím, že si dám teplou sprchu a zalezu do postele, jelikož již byl večer. Ještě lehce poklidím, připravím si svačinu na další den a už nic dělat nebudu, jen ta sprcha. Už ve sprše mě lehce bolela hlava, ale to je při rýmě u mě normální, nevěnovala jsem tomu pozornost. Šup do pyžama a jde se spát. Jsem jednou z těch, co preferují spánek na boku, na zádech se nespí dobře a ve spánku na břiše s vybočenou hlavou bych si koledovala o motání hlavy a ranní bolesti, takže vzhůru poležet si na boku. Už když jsem si pomalinku lehala, tak jsem cítila, že je něco špatně. Ani jsem ještě nebyla celá na posteli a už se mi strašně motala hlava. Jako kdybyste byli na kolotoči a ten se s vámi točil nepřiměřenou rychlostí. Nepřestávalo to, dokud jsem nenarovnala hlavu tak, abych se dívala do stropu. Tak jo, asi zase špatný pohyb, zkusíme to za chvíli. Za chvíli jsem hlavou otočila opět do strany a onen nepříjemný pocit se dostavil do několika málo vteřin. Co to sakra je? Ruku před oči, protože ten pocit závratí ve mně téměř vyvolával zvracení. Tak takhle to nepůjde. Jelikož postel mám z jedné strany přisunutou ke zdi, dala jsem mezi sebe a zeď několik polštářů, abych se nemohla otočit ani na druhou stranu (tam se mi totiž hlava motala taky) a to samé provedla i na druhé straně. Výsledkem bylo to, že z každé strany byla řada polštářů, abych nemohla na bok a zároveň hlavu pootočila alespoň o několik málo stupňů. V duchu jsem se proklínala, že jsem se nevěnovala rehabilitaci tak, jak mám a páteř jistě zase úřaduje.

Druhý den při pomalém vstávání se hlava nemotala, vše bylo normální, ale jakmile jsem hlavu více otočila, už se motání dostavilo. Nu dobrá, uvidíme během dne. Otáčení hlavy jsem se snažila vyhýbat, jak jen to šlo a nedělala prudké pohyby. Brzy to ale omezovalo při vícero věcech. Vyprané prádlo jsem si ani nemohla pověsit, protože při záklonu hlavy se dostavil kolotoč. Tudíž jsem věšela naslepo. Lepila jsem na sebe nahřívací náplasti v domnění, že možná jsou ztuhlé svaly a problém je v nich. Nepomohlo to. Při práci v terénu jsem si dávala pozor, aby se se mnou nic netočilo a dávala jsem vědět kolegyním, že vše zvládnuto. Přece jen na mně bylo občas poznat, že mám závratě a motám se, takže si dělaly starosti.

Když to ani po měsíci neustávalo, zašla jsem na ortopedii. Ortoped měl jasno – skolióza. Určitě se zhoršila a tady je výsledek. Byl trochu překvapený, že i po jeho aplikaci všemožných uvolňovacích chvatů problém nezmizel. Nadále byl přesvědčený, že je za vším páteř, a tak mě požádal, abych se otočila na bok. Upozornila jsem ho, že se mi bude motat hlava, proto jsem si na ten bok nelehala. Konejšil, že nic se motat nebude a že mi dá obstřik, pak vše zmizí. Obstřik mi dal, ale motání nepřestalo, takže jsem před překvapeným lékařem téměř omdlela. Sestřička mě propleskávala, zatímco lékař naštvaný, že jeho nejoblíbenější metoda uvolnění snad všeho možného v těle na mě nezabrala. Po zhodnocení celé situace mě odkázal na ORL s tím, že jediné, co ho napadá, by mohla být rýma. Po mém překvapení, co zrovna rýma může s tímhle mít do činění, mi odvětil, že jelikož tu rýmu mám dlouho a nejde vždy vysmrkat, tak je možné, že se mi dostala do Eustachovy trubice a narušila centrum rovnováhy, proto ty závratě. Celá překvapená jsem tedy vyrazila na ORL, kde jsem vysvětlila své problémy. Lékař se mi podíval do ucha, aby mi následně potvrdil to, co řekl ortoped. Ucho zalehlé od rýmy, ucpaná Eustachova trubice a narušené centrum rovnováhy. Za vše může rýma…

Dostala jsem od lékaře předpis na antihistaminika, která by na rýmu měla zabrat. Trvalo to asi dva týdny, ale rýma ustoupila a závratě se vytratily. Konečně jsem zase mohla normálně fungovat. Jednu věc mě ale rýma naučila – když je to nutné, dokážeš spát i na zádech. A ani rýmu neber na lehkou váhu.

Anketa

Máte zkušenost se závratěmi způsobenými zalehlým uchem, a tedy rýmou?
Ano, už jsem to zažil/a.
88,9 %
Ne, ještě se mi to nestalo.
11,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 9 čtenářů.

Zdroj

Osobní zkušenost autorky

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Závrať

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz