Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Nejsi připoutaný? Vystup si, nikam nejedeš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: KamranAydinov/freepik

Jedete třeba jen na krátkou vzdálenost a spolujezdec není připoután? Upozorněte jej na povinnost využít bezpečnostní pás. Sice si možná řekne, že na těch ,,pár metrů“ pás nepotřebuje, ale nikdo nikdy neví.

Článek

Stejně jako spolujezdci, tak i řidiči hrozí pokuta, pokud se nepřipoutá. Výše pokuty je od 1.500 Kč až do 2.500 Kč. K tomu navíc jsou přičteny 3 body. Pokud by se dosáhlo 12 bodů, pak dočasně ztrácíte řidičské oprávnění a můžete jej opětovně nabýt po roce. Říkáte si, že to za to nikomu nestojí, nebýt připoutaný? I dnes se najdou tací, kteří i při vysoké rychlosti připoutaní nejsou.

Foto: freepik, www.freepik.com

Bezpečnostní pás

Spoustu spolujezdců, příp. řidičů by možná namítlo, že paradoxně nepřipoutání jím zachránilo život. Síla při nárazu je vymrštila z auta, z auta se stal nepoužitelný šrot a oni to s několika škrábanci a modřinami přežili o kousek dál, vyválení někde v příkopě. Nebo sice v autě zůstali, ale díky nezapnutému pásu se rychle dostali ven z auta, které třeba začalo hořet. Chápu, že zaseknutý pás nikoho nepotěší, a pokud nemáte po ruce nic, s čím byste si pomohli a pás třeba rozřízli, tak vám zapnutí pásu život opravdu nezachrání.

Coby spolujezdkyně se snažím pokaždé připoutat, i když přiznám, že na vzdálenost čítající několik metrů se mi občas také povedlo se nepřipoutat. Většinou mi to pak připomene menší prudké brždění, anebo pípající alarm na začátku jízdy. Za svůj život jsem se ale již dostala několikrát do situace, kdy mi pás pomohl udržet se na sedačce a neocitnout se v prostoru mimo auto. Sice to se mnou pořádně škublo, ale byla jsem ráda, že škubnutí bylo to jediné, co nastalo a nepotkala jsem se třeba s airbagem.

Ačkoliv jsem občas namítala, že je to moje věc, zda jsem připoutaná nebo ne, opak je pravdou. Kromě toho, že je to jasně dané v zákoně, konkr. § 6 vyhlášky č. 99/1989 Sb., podle které se stanoví, že pokud je sedadlo vybavené bezpečnostním pásem, je osoba na něm sedící povinna pás použít, tak je to i důležité pro bezpečnost ostatních jedoucích ve vozidle. Ti budou připoutaní, ale náraz osoby, nepřipoutané a sedící za nimi, je stejně ze sedadla vymrští a dojde k úrazu. Stejně tak nepřipoutání osoby na předním sedadle může zapříčinit její ,,vylétnutí“ z vozidla a náraz např. do protijedoucího vozidla, kde zraní jinou osobu.

Foto: ASphotofamily, www.freepik.com

Nehoda s airbagy

Foto: Rico_Loeb, www.pixabay.com

Náraz do stromu

Člověk si může říct, že jako spolujezdec by pásy snad ani neřešil, alespoň v některých situacích. Jakmile se ale ocitne v situaci, kdy je řidičem, úplně ,,ukradený“ mu ten fakt, že spolujezdec není připoutaný, nebude. Většina řidičů buď upozorní několikrát na připoutání, anebo donutí dotyčnou osobu si vystoupit z vozidla. Anebo, aby si spolujezdec zapamatoval, že pásy má použít, neplánované menší prudké zabrzdění. Samozřejmě tak, aby to ve zdraví přežil. To už si pak spolujezdci rozmyslí. Přece jen řidiči nechtějí myslet na to, že byť ostatní upozornili na jejich povinnost pás použít a nebyli vyslyšeni, tak že právě při jejich jízdě se pasažér zranil. Následné psychice věta ,,ty za to nemůžeš, měl být připoutaný“ nijak neulehčí.

Anketa

Už jste jako řidič/ka vykázala spolujezdce/kyni z vozidla, protože se nepřipoutal/a?
Ano, už se mi to stalo.
0 %
Ano, stalo, ale poučil/a se a připoutal/a se.
0 %
Ne, naštěstí ne, mám spolujezdce vzorné, všichni jsou připoutaní.
68,8 %
Ne, nestalo. Využil/a jsem jinou metodu, abych je přiměl/a pás použít.
31,2 %
Celkem hlasovalo 16 čtenářů.

Zdroje:

Názor autorky

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz