Článek
Přelom září/říjen? Začíná průzkum internetu
Přesněji řečeno, průzkum u některých lidí. Jsou takoví, kteří mají část dárků nakoupenou s blížícím se koncem srpna. Ano, takový mají náskok. Osobně se řadím do kategorie lidí, kteří kouknou na internet, co by kde bylo jako návrh dárků. Líbí se mi snad milion věcí, ale vylučovací metodou, kterou musím použít v rámci akce ,,Vánoce jedině prakticky“ mi z toho milionu věcí zbyde asi 10 položek. Klasika.
Ono taky, hledejte dárky k Vánocům, když vám rodina nejdřív řekne, že vlastně nic nepotřebuje. Svým způsobem to chápu, všichni jsou výdělečně činní, co potřebují, si koupí. Stejně jako já. Takže pak už jen hledají ty drobné maličkosti, které by se jim mohly líbit, aby tedy ukonejšili mou touhu po vědění, co by vlastně k Vánocům chtěli. Občas to je i extrém, že se o požadavcích na vánoční dárek dozvíte týden před Vánoci. Něco pro milovníky adrenalinu aneb nemožné se stává možným. V tu chvíli jsem vděčná za všechny možné zásilkové služby, pracující pod tlakem, aby dárek dorazil včas. Položky v kamenných obchodech jistí zbytek. Kosmetiku a jiné věci člověk ocení vždy.
Vzhůru do světa kliků a nakupování
Jelikož nemám ráda, když sháním dárky se zpožděním, nakoupím část už alespoň na přelomu října a listopadu. Přece jen, než se něco vybere, než přijde výplata (neplánuju utratit statisíce a nejbližší by mě za takový přístup stejně nejspíš vydědili), než se vše vyexpeduje. Do toho nutno počítat s tím, že s blížícím se oním dnem bude mít většina přepravců kvůli vysoké poptávce problém s doručováním. Přesně ten problém, kterému se chci s dřívějším nakupováním vyhnout. No, ne že by se mi to vždy povedlo, postačí první půlka listopadu a v emailu vidím ony nešťastné emaily s omluvami, že přepravce nestíhá.
Jmenovky? Na ty je ještě brzy
Tak super, doma první várka dárků, balící papír a stužky na ozdobu, případně mašle. Něco mi ale chybí. Aha, nemám jmenovky. Ne, že by pro mě byl problém napsat fixou na balící papír, komu je onen dárek určen, ale chci si užít tu atmosféru balení a psaní jmen. Dobrá, část dárků nakoupena, takže vzhůru do papírnictví koupit vánoční štítky. Ouha, první náraz. V papírnictví je nemají. Na dotaz prodavačce, zda někde mají vánoční jmenovky, se na mě podívá (s oprávněným) výrazem blázna. Po vteřině vzpamatování se mi vysvětlí, že jmenovky teprve budou naskladněny. To se na ni podívám jak blázen já. Pak mi to dojde a jen se tichým hlasem zeptám: ,,Já se ptám asi moc brzy, že?“ Prodavačka s úsměvem přikývne a řekne, že nejprve si ,,to svoje“ odbyde Mikuláš, potom přijdou na řadu Vánoce.
Nu, moje naivní očekávání prodeje jmenovek při pohledu na nabízený sortiment v jiných obchodech je místy opravdu k smíchu. Všude figurky Mikulášů, v souvislosti s Vánocemi max. kolekce na ozdobu stromečku v (opravdu šíleně) nastavených cenách a nějaké ty visící dekorace na dům. Ale tak dobře, alespoň nějakou tu dekoraci do bytu. Vánoční šílenství okolo balení dárků mě nepřejde a v dalším větším obchodě na jmenovky už narazím. Super! Popadnu několik výtisků, abych mohla doma balit.. S touhle obchodní výbavou u některých řetězců to vidím tak, že týden před Vánoci už se budou prodávat snad i vajíčka na Velikonoce.
Doma si zabalím několik dárečků, dám je do skříně, aby se mi nepletly a získám trochu prostoru v pokoji. Jsem o něco málo klidnější, že jednu část mám zajištěnou, ovšem shánět dárky pro další členy bude horší. Někteří si řeknou o specifické dárky, které jsou jako naschvál k nedostání, jiní si zase řeknou o takové věci, že si říkám, zda vědí, že jsem se ptala na Vánoce, a ne na osobní svátky a narozeniny.
Spousta lidí v mém okolí Vánoce řeší stylem ,,peníze do obálky“. Nu, na jednu stranu je to velmi praktické. Proč kupovat druhým něco, co nejspíš nevyužijí a pravděpodobně to skončí zahrabané někde na dně skříně a vytáhnou to až v rámci inventury ,,nepořádku po domě“? To raději ty peníze, ať si koupí sami, co chtějí a co potřebují. Pak jsou tu, jak tomu sama říkám, ,,Sherlock Holmes akce“ – tedy projít místnosti těch, kterým potřebujete nakoupit, a začít nenápadně pořizovat foto toho, co používají. Taková koupelna s kosmetickými výrobky je velkou a praktickou inspirací.
Osvědčilo se mi také to, požádat o odkaz požadovaného dárku, který můžu zakoupit. Někdy se až nestačím divit, co vlastně moji nejbližší používají a na co to vůbec je. Zírám, kam postoupila dnešní technika a prostředky do domácnosti. A ,,strýček Google“ také umí udělat svoje, když zadáte požadované parametry. Pak ale nastává malý problém – vysvětlit obdarovaným, proč kromě požadovaného dárku pod stromkem mají ještě něco, oč si neřekli. Uznávám, rozčilují se oprávněně, na druhou stranu představa, že najdou pod stromkem jen jeden nebo dva dárky, o které si sami řekli a nemají tak žádné překvapení, se mi dost příčí. Ačkoliv je to maličkost, občas to vede k sáhodlouhé diskusi.