Článek
Filipe, jaká byla letošní daňová sezóna?
Poučná. Každá sezóna nás naučí něco nového. Praxe je pro účetní a daňaře důležitá - potkávat se s různými situacemi, řešit konkrétní případy…
V čem je zásadní role hlavního účetního?
Aby předjímal, plánoval věci předem.
I když - ambiciózní plán je dobrý, ale realita je nakonec vždycky trochu odlišná. Řadu termínů jsme splnili s předstihem. Ale velkou roli hraje i lidský faktor, přesněji získávání dat od klientů, a na to se připravit tak úplně nedá.
Letos jsme zavedli několik nových automatizací, s kterými náš tým pracuje. Změnila se tím nějak tvoje role?
Pokud je dobře složený tým, tak pracuje samostatně. Hlavní účetní je pro tým oporou a konzultantem. Momentálně je složení našeho týmu opravdu silné a díky tomu byla letošní sezóna úspěšná.
Máš v CEG na starosti obchodní korporace – akciovky a s.r.o., plus neziskovky. V čem je největší rozdíl mezi nimi v rámci ročních účetních závěrek?
Neziskovky mají svá specifika, do kterých teď nechci zabíhat - věnuje se jim náš kurz Účetnictví a daně nestátních neziskovek. Ne všechny nestátní neziskovky podávají daňová přiznání, ale na druhou stranu mají často dotace, granty, které se musí naprosto přesně vyúčtovat. Jede se přes střediska, veškeré náklady a výnosy se přiřazují jednotlivým projektům a je to náročnější na komunikaci s klienty. Každá mince má dvě strany.
V rámci inventarizací při přípravě ročních účetních závěrek se přichází na různé problémy a nesrovnalosti. Jak s tím pracuješ?
Je to trochu psychologická práce. Nesoulad je potřeba nejen dohledat, ale současně i srozumitelně vysvětlit klientovi tak, aby tomu porozuměl. Daňová sezóna je zkouškou celého týmu, jehož členové jsou v tomto náročném období ve stresu. Snažím se kolegy podporovat a jsem jim kdykoli k dispozici pro konzultaci jednotlivých případů. Komunikace je zkrátka podstatnou složkou naší práce.
Pro většinu podnikatelů je poskytování informací účetnímu nuda. Jak vysvětlíš klientovi, že je z jeho strany spolupráce důležitá?
Jednoduše! Dobrá spolupráce s klientem pro něj může znamenat finanční úsporu, nejednou už jsme u nových klientů odhalili chybně nebo nedbale vedené účetnictví a díky nápravě se klient divil, kolik najednou ušetřil na daních. Pořádek v účetnictví také přináší klientům klid v případě nenadálé kontroly. Účetnictví má být věrným obrazem firmy, takže i pro představu majitele je podstatné, aby bylo správně vedené. Pro nás účetní je zásadní, abychom včas dostali kompletní data.
Pro firmu jsou klíčové její celkové obchodní výsledky, ale úroveň vedení účetnictví a kvalita daňového poradenství mohou výsledky celkem výrazně ovlivnit.
Někdy přichází noví klienti se slovy „O účetnictví nechci nic vědět, ideálně mě tím vůbec nezatěžujte,“ – jak se na tohle díváš?
Partnerství účetního s klientem je opravdu důležité. Pokud jako účetní nemáme od klientů data a relevantní informace, tak logicky nemůžeme účetnictví kvalitně zpracovávat. Klienti s tímto přístupem často mění účetní a tím vzniká ještě větší chaos.
Jen malá vsuvka: pokud měníte účetní, je lepší změnu načasovat na konec účetního období tak, aby daný rok šel celý za jedním dodavatelem. Klient sám by se také měl ve svém účetnictví orientovat, aby v případě změny účetního byla zachovaná určitá kontinuita. Za účetnictví je koneckonců zodpovědný on sám. Pokud toto klient chápe, je takříkajíc ideální partner a spolupráce probíhá perfektně.