Hlavní obsah
Názory a úvahy

A zbytek podcastu/videa najdete na… No tak si to nechte!

Foto: CTRL X

Podcasty a youtubeři jsou spíš obchodníci s obsahem

Podcast sem, podcast tam. Tvořit dnes obsah na internetu může úplně každý. Stačí mikrofon a téma, kterému člověk ani nemusí rozumět – hlavně že má ten správný hlas nebo v případě videa i vzhled.

Článek

A zbytek podcastu / videa najdete na… | No tak si to nechte!

Podcast sem, podcast tam. Tvořit dnes obsah na internetu může vlastně úplně každý. Stačí mikrofon a téma, kterému člověk ani nemusí rozumět – hlavně že má ten správný hlas, nebo v případě videa i vzhled. Každý s přístupem na internet může libovolně tvořit obsah pro své „příznivce“ donekonečna, jak se mu zachce, s „tím správným názorem“.

Podcasty jsou fajn!

Podcast je vlastně geniální forma obsahu. Stačí sluchátka a člověk si může poslouchat tisíc témat donekonečna – když má zrovna čas a chuť. V autě, v práci, cestou domů nebo při nákupu.

Není podcast jako podcast

Díky jednoduchosti, s jakou lze dnes tvořit podcast i video, ale klesá i kvalita. S trochou nadsázky: kdo má do zadku díru, dělá podcast, YouTube video atd. Ale proč ne – každé téma má svého posluchače. Kupce!

Autor přetavený v obchodníka

Podcasty poslouchám. A poslouchám je hodně – skoro vytlačily muziku. Až mě to samotného překvapilo. Aplikace mi chytře nabízí témata, která by mě mohla zajímat – a často se trefí. Jako nenápadný drogový dealer mě naučila konzumovat zadarmo, pěkně pomalu a plíživě. Ať už je to podcast, nebo když mám čas, video na YouTube.

YouTube si pod sebou podkopalo větev

Dívat se dnes na YouTube zdarma sice jde, ale… reklam víc než v televizi. Mám kabelovku, placené kanály, Spotify… YouTube mi připadá jako zbytečný luxus. Utahuje šrouby, AdBlock se mu nelíbí, zkusil jsem to bez – a ne, to už je prostě moc.

Tvůrce obsahu nebo jen obchodník?

Když už jsem si na reklamy zvykl a řekl si „OK, dobře“, přišel nový zlozvyk youtuberů i podcasterů. V první polovině videa je reklam jak na Václaváku. Navíc, co si budeme povídat, „free“ část začala být jen mlácením prázdné slámy s jediným cílem – zaplať, zaplať, zaplať. Jenže když to spočítám – posílat každému pár eur – jsem přes patnáct měsíčně… a to už není úplně malá částka.

Kdyby tedy na YouTube nebo v podcastových aplikacích byla k dispozici celá verze s reklamou, dalo by se to přijmout. Ale polovina s reklamou a pak ještě zaplatit? Ne, to nechce nikdo. Ani autoři.

Dopálilo mě to natolik, že jsem překonal svou lenost.
Stačilo pár pokusů ve vyhledávači – a hele, dát reklamě pápá jde na pár kliknutí.

Podcasteři / youtubeři | Chtěli jste moc, nebudete mít nic.
Na mobilu jsem YouTube skoro nepoužíval – reklamy mě otravovaly až moc. A hele – prohlížeč DuckDuckGo se o to postará nejen na mobilu, ale i na počítači. Je to trochu nepraktické, ale funguje to.

Podcasty | Prostě budu poslouchat toho, kdo je free
U podcastů jsem zvolil strategii poslouchat jen celé free epizody. Seznam i Český rozhlas jich mají tolik, že je z čeho vybírat. Seznam tam sice má reklamu, ale ne tolik, aby to odradilo – to je v pohodě. Cesta platit rozumně reklamou je v pohodě. Ale cesta: „tady máš půlku a ještě s takovou dávkou reklam“?

YouTube v telefonu zdarma
Úplně náhodou jsem si hrál s prohlížečem Brave. A aleluja! Najednou si můžu zdarma pustit, co chci, bez reklam, i na vypnuté obrazovce. Všechno to, na co bych u počítače neměl čas.

Autoři obsahu si za to můžou sami.
Nehledal bych žádnou alternativu, kdybych nemusel. Kdyby mě podcasteři nezasypali reklamou i ve free části a youtubeři to s reklamou nepřeháněli, nevadilo by mi to. Ale ruku na srdce – kdo chce víc, nemá nic.

Díky tlaku na množství reklamy, nebo kvůli tomu, že obrovské procento podcastů chce peníze, nakonec nedostane nikdo nic.

Nářky: „Já jsem autor, mám náklady…“ – ale no tak.
Často autor propadne potřebě se pochlubit, kolik mu to vyneslo, kam jel, co má za studio… A i takové video obalí reklamou.

Podcasty budu konzumovat jen ty free. A YouTube?
Brave v telefonu mi dává možnost pustit si hodiny přednášek, které mě zajímají – ale ta otravná reklama… Ano, YouTube ji asi cpe i tam, kde ji autor nežádá.

Ale jak říkám: kdo chtěl moc, nemá nic.

Na jednu stranu autory chápu – chtějí obsah zpeněžit. Ale ten tlak na „money, money, money“… Dnes stačí sednout k mikrofonu se správným chraplavým hlasem a tvářit se, že právě ten můj názor je ten nejlepší. A vy plaťte!

Díky, ale ne. A jak to máte Vy???

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám