Článek
Česko se zbláznilo do levandule. Fialové lány, jóga mezi keři, masáže v provensálském stylu, limonády a dortíky – připadáme si jako ve Francii. Jenže není toho už trochu moc? Kde končí klid a začíná levandulový cirkus? A proč za zážitek „jako z Provence“ platíme víc než za prodloužený víkend v Chorvatsku?
Levandule u Prahy: léčivý zázrak, nebo geniální marketing?
Na první pohled vypadá farma Lavandia v Chodouni jako sen – nekonečné řádky levandule, která prý léčí i duši. Zakladatelka Helena Neumannová tvrdí, že její česká levandule obsahuje až šestkrát víc účinných látek než ta francouzská. Pořádá kurzy, workshopy a masáže, ve kterých se zdraví míchá s duchovnem. Jenže někteří odborníci varují: nelze zaměňovat vůni za terapii. Má levandule skutečně léčivé účinky, nebo jen dokonale prodaný příběh?
Morava fialová: víno, keře a jeden velký Instagram
Na jižní Moravě to s levandulí rozjeli naplno. Farma Starovičky poblíž Hustopečí nabízí zážitkovou turistiku v tom nejfotogeničtějším stylu. Fialová pole, posezení se sklenkou vína, fotky na každém kroku. A když k tomu přidáte levandulovou zmrzlinu nebo limonádu, máte pocit, že jste v katalogu z Provence. Jenže místo ticha a vůně vás čekají davy lidí a fronty na selfie s keříkem. Není to už spíš fialový lunapark?
Levandulové festivaly a jóga na poli
V Bezděkově, Milíkově nebo Strání už nejde jen o pěstování. Jde o zážitek. Konají se tu víkendy s programem – jóga, meditace, workshopy, stánky s kosmetikou, bylinkové přednášky a levandulové dorty. Některé farmy si účtují i vstupné. Otázkou je, zda ještě mluvíme o přírodě, nebo o výhodném byznysu v barvě „lila“.
Když chcete ticho a skutečnou vůni
Existují ale i tiché, méně komerční levandulové ráje. Například v Židovicích na Litoměřicku nebo v Bylinkovém ráji v Šumavském podhůří. Žádné pózy, žádné festivaly. Jen voňavé řádky, sem tam včela, sušení bylinek a domácí sirup. Jsou to místa, kde levandule ještě není nástroj k prodeji snů, ale radost z pěstování.
Levandule u nás zažívá boom. Někde vás pohladí po duši, jinde vyždímá peněženku. Je na každém, jestli hledá klid a vůni, nebo fialové selfie s hashtagem. Jen si dejte pozor, abyste se z vůně Provence nevzbudili do reality reklamního pole plného lidí a plastových kelímků.
Zdroje: