Článek
Mallorca, donedávna prázdninový ráj plný života, letos v létě zažívá nečekaný turistický šok. Tam, kde se ještě loni tlačily davy německých a britských rekreantů, zejí teď pláže i bary prázdnotou. Místo front před kluby vidíte znuděné číšníky v poloprázdných restauracích a turistické autobusy vyrážejí na výlety poloprázdné. „Mallorca zažívá úbytek turistů poté, co se ostrovem prohnala vlna protestů proti masovému turismu,“ hlásí místní média. Následky jsou drastické: tržby mnoha podniků propadly o desítky procent, stovkám provozů hrozí zavření a kdysi oblíbený baleárský ostrov se z ráje mění v noční můru pro živnostníky.
Ještě na jaře přitom nic nenasvědčovalo katastrofě. Britové i Němci proudili na Mallorku za sluncem jako obvykle – britských turistů v květnu dokonce meziročně přibylo o 9 %. Jenže pak přišel červen a s ním scény, které obletěly Evropu: tisíce Mallorčanů vyšly do ulic Palmy s transparenty „Mallorca už nemůže dál!“ a „Pryč s masovou turistikou!“, někteří demonstranti dokonce stříkali vodními pistolemi po zmatených cizincích na ulicích. „Kam se podíváš, všude samí turisté,“ skandoval dav rozhořčených místních, kterým došla trpělivost s přelidněným ostrovem, drahým bydlením a přeplněnými plážemi. Mnozí Mallorčané viní overturismus z vlastního „životního pekla“ – a hlasitě to dali najevo.
Pro světové turisty to byl jasný vzkaz. „Nepojedete někam, kde nejste vítáni,“ shrnul efekt protestů šéf baleárských dopravců Rafel Roig. A skutečně: krátce po červnových demonstracích začaly chodit první stornované rezervace. „Rezervace míst ve výletních autobusech na červenec a srpen klesly o dvacet procent,“ přiznal Roig. Cestovní kanceláře hlásí totéž – propad nejvíce zasáhl tradičně nejpočetnější hosty z Británie a Německa. Podle Pedra Fiola ze sdružení cestovních agentur Aviba se zejména Britové a Němci začali Mallorce vyhýbat, a to právě kvůli „nepřátelským vzkazům“, které o ostrově kolují Evropou.
Z německého tisku zaznívaly ostré reakce na kampaň za „odpovědný turismus“, kterou si mnozí vyložili jako vzkaz: „Přijeďte, ale potichu.“ Německých turistů, kteří dříve tvořili až čtvrtinu celkové návštěvnosti, v roce 2025 dramaticky ubylo – až o 18–20 %. Podobně reagovali i Britové. „Mallorca je drahá a necítíme se tu vítáni,“ zaznívá ze čtenářských reakcí britského tisku. Někteří raději zamířili do Chorvatska, Bulharska nebo Turecka.
Ekonomické dopady na sebe nenechaly čekat. Některé restaurace v Sólleru poslaly zaměstnance na nucenou dovolenou, kluby hlásí propad tržeb o 15 %, průvodci výletů mají o pětinu méně práce, hotely nevyužily ani 70 % kapacit. Podnikatelské svazy bijí na poplach: „Zabíjíme zlatou husu, která nám tolik let snášela bohatství,“ varují. Prezidentka asociace Pimeco Carolina Domingová připomněla, že většina místních si turistů váží, ale hlas menšiny byl letos zkrátka silnější.
Mallorca chtěla méně turistů – a dostala je. Jenže s nimi odešly i plné tržby, rušné večery a jistota výdělku. Ostrov teď hledá cestu zpět – včetně nové kampaně „Turisto, děkujeme, že jsi přijel“. A zatímco Němci a Britové z Mallorky couvají, Češi ji dál milují. Zájem o Mallorku mezi českými turisty neklesá, naopak roste. Cestovní kanceláře hlásí prodeje zájezdů o desítky procent vyšší než loni. „Nevlídné počasí v Česku přimělo mnohé odletět ke Středozemnímu moři,“ potvrzuje asociace CK. Mallorca tak možná ztrácí své „zlaté hosty“, ale Čechům se ostrov zalíbil právě teď – bez davů a v akci.