Hlavní obsah
Umění a zábava

Film Chudáčci: Bourání konvencí bylo pro ženu jedinou možností k získání svobody (80 %)

Foto: Daniel Trojan/Copilot Designer

umělecká proměna malé dívky v dospělou ženu

Mladá žena si musí, po opětovném přivedení k životu rukou geniálního vědce, opět projít celým dětstvím a dospíváním. Její domov jí brzy začne být malý, tudíž vyráží do světa za dobrodružstvím, novými zkušenostmi a poznáním.

Článek

Této neuvěřitelné proměny naivní dívenky v dospělou sebevědomou ženu překračující hranice konvencí budeme svědky v oscarovém romantickém dramatu s prvky komedie a sci-fi podle knihy Alasdaira Greye, jehož režii si vzal pod křídla Yorgos Lanthimos. Nekonvenční protagonistku ztvárnila Emma Stone, jejíž život nejvíce ovlivnili Mark Ruffalo a Willem Dafoe.

Na světě těžko najdete více geniálního a neortodoxního vědce, než je doktor Godwin Baxter (Willem Dafoe). Nic mu není svaté, což jasně ukazuje jeho vrcholný experiment překračující ty nejzazší meze. Ve své laboratoři oživil těhotnou ženu Bellu (Emma Stone) po sebevražedném skoku do řeky, ovšem do její hlavy vsadil mozek nenarozeného dítěte. Tváří se to jako snaha o poskytnutí druhé šance této nešťastnici, ovšem primárně se jedná o zvrácený experiment.

Bella si nepřirozeně rychle prochází úvodními fázemi života až na hranici puberty. Často překonává hranice nepsaných zvyků a přípustného chování. Ovšem ze všeho nejvíce lační po poznání, objevování a rozšiřování obzorů. V tom ji podporuje i doktor Baxter, ale činí tak pouze v bezpečném prostředí svého domu. Pro pozorování jejích pokroků přivádí studenta, který by na ni zároveň dohlížel. Navzdory tomu se z nich stali přátelé a vzhledem k jejímu překotnému dospívání i víc.

Doktor se rozhodne využít jejich vzájemné náklonnosti k domluvené svatbě, kterou by oba ještě více spoutal s jejich domovem. K tomu je potřeba neprůstřelná předmanželská smlouva, jejíž sepsání bylo svěřeno právníkovi Duncanu Weddenburnovi (Mark Ruffalo). Bella má ovšem už dost utlačování, a tak spolu s ním vyráží do světa za dobrodružstvím a poznáním. To se neobejde bez mnoha zádrhelů, ale za obrovské rozšíření obzorů to stojí.

Právě o touze po vědění, zkušenostech a porozumění zákonitostem světa je příběh naší Belly. Na začátku je pouze nevinnou duší, která nic neví o stinných stránkách lidské existence. Právě neznámé a zakázané ovoce ji láká nejvíce, tudíž se chopí první příležitosti k roztažení křídel a vyráží za dobrodružstvím. Nejdříve si užívá nádherné svobody, nicméně brzy vystrčí růžky odvrácená strana reality, ovšem ona si místo útěku zvolí marnou cestu snahy o nápravu všech hříchů světa podle svých ideálů.

Díky tomu se postupně dostává ke slovu feministická a emancipační stránka filmu. Jelikož je Bella v podstatě nepopsanou deskou, tak její mysl není svazována hranicemi společensky přijatelného chování a etikety, které kdysi sloužily především k omezování a umlčování žen. Stává se tak průkopnicí na první pohled přitahující problémy a nechtěnou pozornost, ale zároveň se jí naskýtá možnost chovat se pouze podle svého uvážení a otevírat dveře do míst, kam by se neměla opovážit vstoupit.

Jako součást přerodu v plnohodnotnou ženu se Bella vydává na cestu zkoumání vlastní ženskosti a sexuality prostřednictvím pozice placené společnice, která skýtá opravdu intenzivnější zážitky a příležitost k poznání sebe sama. Bez společenského tlaku a zakořeněného studu se i v podřízeném postavení cítí více svobodná než málokdo. Je to také skvělá možnost hlouběji poznat opačné pohlaví, které se jí ukazuje v kompletně odhalené formě z pohledu fyzické i psychické stránky. Je to často velmi explicitní pohled na osobnosti rozhodně neodpovídající běžným standardům krásy, nicméně nemůže být každý dokonalý.

Její chování a myšlení není vůbec po chuti těm pánům tvorstva, jejichž představa o ideální ženě neopustila dobu, kdy bylo opačné pohlaví bráno jako majetek, který se musí vždy podvolit. Přitom tak někteří nečiní ze sobeckých pohnutek, ale výsledek je stejný. Samozřejmě se stále najdou i tací, kteří jí blahosklonně odpouštějí, že se chová a jedná podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Tento přerod malé děvenky v dospělou sebevědomou nespoutanou ženu by zdaleka nedokázal tolik zapůsobit nebýt skvělého hereckého výkonu Emmy Stone. Ta dokázala přesvědčivě ztvárnit osobu s inteligencí dítěte se všemi souvisejícími aspekty až do bodu, kdy se jí nevědomost a nevinnost odráží přímo v očích. Postupně rozkvete do podoby kompletní plnohodnotné ženy s uhrančivým pohledem a v rámci tohoto procesu působí až neuvěřitelně.

Tato přeměna se výrazně odráží i v její vizuální podobě, kde se její garderoba nejdříve vyznačuje velkou nadýchaností a lehkostí navozující iluzi dětského vzhledu a reflektující tím bezstarostnost tohoto období. S tím, jak nahlíží do temných zákoutí světa a odhaluje taje sebe sama, stává se kompletní ženou a najednou není od věci oblečením zdůraznit její ženské křivky, a ještě více posílit líčení.

Tím se přesouváme do vod velmi neotřelého audiovizuálního zpracování, které se skládá z mnoha prvků tvořících dohromady propracovaný celek.

Kamera často využívá neobvyklé záběry umožňující se na scénu podívat z úplně odlišné perspektivy a jednodušeji spatřit to podstatné. Často jsou využívány velmi blízké pohledy odhalující ty nejmenší detaily, ovšem neméně důležité jsou záběry z pohledu šmírujícího souseda, který má nikým nepozorován všechno jako na dlani. Nicméně i obyčejné záběry mají svoje kouzlo.

Prostředí filmu vychází z období 19. století kombinující historizující styly architektury se steampunkovými stroji a vymoženostmi reflektujícími překotný rozvoj vědy a techniky této doby. Každý prvek je přitom posunutý směrem od reality do sfér fantazie, kde je možné dát větší prostor bláznivým a neobvyklým nápadům a třeba i neobvykle posílit emoční vyznění jednotlivých scén. Každý sebevíc ujetý nápad by byla hanba nevyužít, pokud to dává smysl.

Barevnost celého snímku v prvé řadě reflektuje rozšiřování Belliných obzorů a prohlubování její emoční stránky. Když je držena ve sterilním kontrolovaném prostředí se skromným množstvím podnětů, tak jsme omezeni pouze na černobílé schéma. Barevný film se z toho stává ve chvíli, kdy vyráží do světa za poznáním. Stejně jako v její hlavě se proces rozvoje nezastavuje, tudíž barvy a jejich kombinace čím dál více ovládá fantazie, až se doslova utrhnou a my můžeme jenom žasnout.

Zvuková stránka také není z mainstreamového kraje. Většinu času si vystačíme s hudebními motivy čítajícími pouze několik tónů, které navíc nejsou sladěny obvyklým způsobem. Spolu s růstem významnosti a závažnosti jednotlivých scén se přidávají další tóny až zazní kompletně rozvinuté skladby, za které by se nemusel stydět leckterý slovutný skladatel. Prakticky přitom neuslyšíme jiné než akustické nástroje, protože navzdory fantazijní realitě jsme stále ve století páry, kde nic jiného neznali.

Z dosavadního popisu je jasné, že se nejedná o zcela normální film. Stačí vidět jenom jeden záběr a hned najdete tolik podivností a odlišností od reality, že je ani nedokážete spočítat. Děj se klidně ve vteřině diametrálně otočí a odehrají se události, které by vás nenapadly, a přitom za rohem většinou čeká ještě větší překvapení. Všechno má přitom svůj smysl, kterým není primárně samoúčelně zaujmout, ale i to se daří.

Jedná se o velmi neotřelý filmový počin, jehož hlavním motivem je touha po svobodě, poznání a roztažení křídel do plného potenciálu. Na prostoru celovečerního filmu uvidíme rychlý vývoj od nevinnosti dětských let až po zformování kompletní ženské osobnosti ošlehané radostmi a strastmi světa. Při tom jsou ji největší nepřítelem zažité představy o chování správné ženy, které si ve svůj prospěch stvořilo opačné pohlaví. To celé se odehrává za audiovizuálního zpracování plného fantazie, originality a nečekaných nápadů, které ovšem nezapomíná reflektovat přerod hlavní hrdinky.

Dohromady jde o snímek nabízející neobvyklý zážitek nezapadající do škatulek nastavených mainstreamovou produkcí. Je to silný příběh ženské emancipace navzdory všemu a všem, kteří by tomu chtěli zabránit. Propracovaná skládanka neuvěřitelných situací, poutavého prostředí, netypické kamery a zvuku. Jedná se o film nesporných kvalit, který ale není jednoduché správně uchopit, což je přitom nutné, aby se to nezdálo pouze jako kupa bizarností. Pro mnoho diváků to rozhodně není vhodná volba, ale naštěstí se najdou i tací, kteří ocení neotřelé zpracování příběhu s celospolečenským přesahem.

Automobily

Vzhledem k dobovému zasazení filmu tady nenajdeme žádné automobily.

Zdroje

https://www.csfd.cz/film/1002404-chudacci/prehled/

https://www.imdb.com/title/tt7160372/?ref_=nv_sr_srsg_1_tt_6_nm_1_q_zon

Současně publikováno na Blog iDNES.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz