Hlavní obsah
Umění a zábava

Film Ferrari: Jenom závodnická vášeň vám spokojený život nemusí zajistit (80 %)

Foto: Daniel Trojan/Bing Image Creator

dva historické závodní vozy Ferrari jedou bok po boku zatímco na ně dohlíží muž ve slunečních brýlích

Enzo Ferrari čelí hrozbě úpadku své společnosti, který by mohlo zažehnat vítězství v legendárním závodě Mille Miglia. V soukromí se musí vyrovnat se smrti milovaného syna, a přitom se potýká se vztahovým trojúhelníkem.

Článek

Vskutku náročný výsek v životě skutečné legendy automobilismu nám bude prezentován v životopisném dramatu z prostředí motorsportu stvořeném pod vedením režiséra thrillerů a životopisů Michaela Manna. Hlavní role byla svěřena Adamu Driverovi, jehož herecký koncert nezastupitelně doplňují Penélope Cruz a Shailene Woodley.

Píše se rok 1957 a existence proslulé automobilky pojmenované po svém zakladateli Enzu Ferrarim (Adam Driver) je v historicky největším ohrožení. Výroba rychlých aut slouží především k financování účasti v závodních kláních, ovšem potřeba peněžních injekcí začíná přerůstat možnosti celé společnosti. Objevují se proto úvahy o spojení s velkými investory, nicméně to je až nejzazší možnost.

V prvé řadě by pomohlo stimulovat prodej automobilů, přičemž nejjednodušším způsobem, jak toho dosáhnout jsou vítězství v závodech. Naštěstí se blíží prestižní závod Mille Miglia, který by byl ideální příležitostí k triumfu a poražení odvěkého rivala v podobě Maserati. To se jednodušeji řekne, než udělá, nicméně Ferrari má na své straně know-how a řidiče ochotné položit život, tudíž šance nejsou vůbec malé.

Nesmíme zapomínat ani na Enzův soukromý život, který by vydal na román. S manželkou (Penélope Cruz) prožívají bouřlivé italské manželství, ovšem lásku odvál čas a zůstala jen zášť. Největším hřebíčkem do rakve jejich vztahu byla nedávná smrt syna postiženého nevyléčitelnou svalovou dystrofií. A aby toho nebylo málo, tak Enzo se musí starat i o svou milenku (Shailene Woodley) a jejich společného syna. Je toho tolik, a přitom jde pouze o jeden rok v životě Enza Ferrariho.

Hlavním účelem filmu je samozřejmě poskytnout věrný obraz našeho hlavního hrdiny, kde nejde o suchopárné zmapování životních milníků, ale spíše o jeho lidskou stránku.

Začínáme u jeho drsné nesmlouvavé svrchní obálky, kterou historie reflektuje především. Očekával od ostatních naprostou dokonalost jako sám od sebe, a ne nebral jako odpověď. Svoji nevoli se poté nezdráhal dávat ostentativně najevo. Razil přístup tvrdé ruky, kde bylo možné leccos, smrt nevyjímaje, vše pro dosažení vytyčeného cíle. Musíme trochu litovat všechny okolo, nicméně málokterý úspěch se bez podobného přístupu obešel.

Za zavřenými dveřmi šlo ovšem nalézt i trochu citlivé duše. Uměl být i milujícím otcem a manželem, přičemž pro rodinu by udělal cokoliv. Italskou horkokrevnost není ani nutné zmiňovat. Smrt závodních jezdců mu také nebyla úplně lhostejná. Tento rozpor je úžasně zpracovaný a nabízí spoustu prostoru k zamyšlení nad souzením knihy podle obalu.

Ta citlivá duše je ale nyní neobyčejně ztrápená. Před rokem přišel o milovaného syna, což ho zkrátka změnilo. Viděl v něm geniální konstruktérský talent a následníka pomyslného trůnu. Byl doslova světlem jeho života a s ním zemřela i část jeho samotného. Nicméně nelze pominout ani matku, která byla také neméně zasažena.

Snímek tak velmi surově ukazuje, co dokáže udělat smrt dítěte se vztahem jeho rodičů. Oba se mohli pro nemocného syna rozkrájet, ovšem jejich boj byl předem prohraný. Samozřejmě pochybují o tom, že udělali dost. Aby se sami ospravedlnili a ulevili svému srdci, tak stesk, vztek a frustraci obracejí proti tomu druhému. Padají ty nejhorší a nejvíce zraňující slova a propast mezi nimi se zvětšuje. Vlastně jim to ve výsledku nepomáhá, ale kdo nezažil, tak to zkrátka nemůže nikdy pochopit. To je rozhodně nejsilnější část snímku bez ohledu na to, co hrozného se může ještě stát.

Samozřejmě nelze stvořit film s názvem Ferrari bez rychlých aut, ovšem na pořádnou závodní řež si musíme pekelně dlouho počkat. Autoři nám předtím ještě servírují pěkně šťavnaté ochutnávky, které jsou dokonalým navnaděním. Nakonec se ukáže, že čekání rozhodně stálo za to.

Pocit z rychlosti je tak hustý, že by se dal doslova krájet. Auta se přetahují o každý metr, a přitom jejich pilotům dýchá smrt za krk. Odvaha spojená s nulovým pudem sebezáchovy odděluje zrna od plev. Kamera je vždy na tom správném místě pro nejvíce poutavé zachycení všech důležitých detailů. Hudba duje, vytočené motory řvou v nejvyšších otáčkách a pískot pneumatik varuje před dramatickou ztrátou přilnavosti znamenající nekontrolovatelný smyk. Jedinou drobnou výtku musím směřovat k několika nehodám, které na mě působily poněkud nereálně a někdo by je mohl považovat až za groteskní.

Ale rozhodně to není pouze o technické dokonalosti. Je v tom závodnická vášeň spojená s typickým italským temperamentem, kdy všichni s oddaností vkládají do práce celou svou duši. Nádherná auta s osobností odrážející nejniternější lidské emoce se organicky proplétají krajinou jako z kýčovitě krásné pohlednice. Atmosféru dotvářejí zástupy diváků, kterým stačí k nadšení, když je mine řvoucí barevná šmouha. Je v tom až poetická krása.

Nic ale nemůže být úplně dokonalé a euforie se rychle může změnit v katastrofu. Smrtelná nehoda je stále na dosah ruky, protože bezpečnost v motorsportu byla v této době sprostým slovem. Se smrtí se zkrátka počítalo, a i my se o tom na vlastní oči velmi explicitně přesvědčíme. Byla to čirá rychlost, ale je dobře, že dnes už nemusíme trnout při každém drobném karambolu, a i přes to si to stále užijeme.

U podobného snímku hraje důležitou roli ukotvení v realitě, přičemž tady na tom nejsme vůbec špatně. Několik věcí bylo přiostřeno, zatímco jiné pominuty, ale vše v nejlepším zájmu diváka a zintenzivnění výsledného zážitku. Největší důraz na skutečnost byl kladem v automobilové a závodnické stránce příběhu, kde se autoři opravdu snažili držet pravdy, která byla sama o sobě dostatečně dramatická. Z tohoto pohledu přináší největší zklamání ukotvení v rámci jednoho roku, tudíž nám zůstává nedostupná spousta důležitých milníků z života Enza Ferrariho, ale to by byl dostatek materiálu na pěkně dlouhý seriál.

Jde o povedený životopisný snímek o jedné z největších legend automobilismu, který nám spíše, než záplavu historických faktů přináší podrobnější pohled na jeho lidský rozměr. Postupně se odhalují rozporuplné vrstvy jeho osobnosti a zároveň se představuje v kontextu osudových lidí jeho života. Samozřejmě by se film neobešel ani bez kupy rychlých aut. Všechny jízdní záběry skvěle vtahují do děje, ovšem neméně důležitá je vášeň a zapálení pro věc všech, kterých se to týká.

Dohromady jde o silný film nabízející opravdový lidský zážitek zpřístupňující motorsportovou vášeň širšímu publiku, ovšem pokud vám v žilách koluje aspoň kapka benzínu, tak je zážitek přece jenom hlubší. Zkrátka dobrá práce.

Automobily

Enzo Ferrari během celého filmu jezdí v Peugeotu 403 a jeho manželka v Alfě Romeo Giulietta Berlina. V závěrečné závodě reprezentují Ferrari vozy s označením 355 S, 315 S a 250 GT. Kromě hlavního soupeře v podobě Maserati 350S jsou dalšími v pořadí na vítězství například Jaguar D-Type nebo Mercedes-Benz 300 SL.

Zdroje

https://www.csfd.cz/film/1000599-ferrari/prehled/

https://www.imdb.com/title/tt3758542/?ref_=nv_sr_srsg_2_tt_3_nm_3_q_fe

Současně publikováno na Blog iDNES.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz