Hlavní obsah
Cestování

Velká cena Rakouska F1 z pohledu vozíčkáře

Foto: se svolením Pavla Trojana

Monoposty F1 těsně před startem závodu

V létě 2023 jsem navštívil VC Rakouska F1 na Red Bull Ringu a vzhledem k mému těžkému tělesnému postižení jsem se rozhodl tuto cestu podrobněji zmapovat a ukázat, že je možné tento zážitek absolvovat i se zdravotním postižením.

Článek

V tomto příspěvku naleznete informace ohledně cesty vlastním vozem, ubytování a všech aspektů, které obnáší návštěva závodního víkendu jak z pohledu vozíčkáře, tak běžného fanouška.

Vstupenky

Zajištění vstupenek pro jednoho vozíčkáře a doprovod na celý víkend jsme svěřili společnosti Czech Sport Travel. Tato česká cestovní kancelář se zaměřuje na zprostředkování zájezdů na velké sportovní akce různého druhu včetně Formule 1 po celé Evropě. Lze si vybrat mezi leteckou a autobusovou dopravou nebo jako v našem případě můžete zvolit cestu po vlastní ose. Po celou dobu zájezdu je možné zastihnout delegáta, který se stará jak o větší skupiny, tak je schopný řešit problémy jednotlivců.

My jsme tuto akci začali řešit na přelomu února a března, což je většinou pozdě pro běžného fanouška, ovšem několik lístků pro postižené a jejich doprovod bylo stále k dispozici. Cestovní kancelář jsme kontaktovali, přičemž dále jsme již vše řešili prostřednictvím pracovníka pana Beránka. Ten nám vše domluvil, zařídil a odpověděl nebo zajistil odpověď na všechny naše otázky včetně těch neobvyklých. Zároveň byl právě on jedním z delegátů na místě konání závodu připravený řešit případné dotazy a problémy. Pokud došlo k nedorozumění, tak po jednom telefonátu bylo vše napraveno k naší spokojenosti. Cena vstupenek je poměrně vysoká, nicméně to není možné vyčítat cestovní kanceláři, navíc postižení z toho vycházejí nejlépe ze všech fanoušků. Závěrem chci poděkovat za ochotu a profesionální přístup.

Foto: se svolením Pavla Trojana

Vyhrazené parkoviště u hlavní tribuny

Je zde také možnost zakoupení vstupenek přes oficiálního distributora. S tím nemáme vlastní zkušenost, ale určitě bych to doporučil pouze někomu dostatečně schopnému se znalostí německého jazyka. Vozíčkáři jistě vědí, kolik může nastat problémů a řešit je sami v cizině se jistě nikomu nechce. Těch pár ušetřených korun za to nestojí.

Cesta do areálu okruhu a parkování

Hlavní příjezdovou cestou k okruhu je rychlostní silnice S6 vedoucí v jeho bezprostřední blízkosti. Je možné využít různé výjezdy, nicméně pro vozíčkáře je vhodnou volbou ten s označením 24. Je primárně určen pro autobusy, postižené a jiné VIP, přičemž dále se lze řídit ukazateli, které vás dovedou přímo k vyhrazenému parkovišti. Na příjezdové cestě je nutné počítat s několika kontrolními body omezujícími přístup, které je možné hladce překonat díky nálepkám na čelním skle dodávaným spolu se speciální vstupenkou pro postižené. Po zadání okruhu do navigace byste se také měli dostat na správné místo. V okolí se mohou vyskytovat uzavírky některých silnic znamenající díky kvalitní organizaci pouze menší zdržení.

Samotné vyhrazené parkoviště je v bezprostřední blízkosti hlavní tribuny, kam mají vozíčkáři zakoupené vstupenky. Není potřeba mít obavy z obsazenosti ani v těch nejexponovanějších časech. Na parkovišti také nastává první setkání se zaměstnanci vyškolenými k pomoci postiženým. Jsou ochotni odpovědět na případné otázky a také vás navést na tribunu. Není možné počítat s využitím českého jazyka, nicméně i se slabou znalostí angličtiny nebo němčiny je možné se domluvit. Google překladač je také skvělý pomocník. Z areálu okruhu je možné přecházet na parkoviště tam a zpět podle libosti například i pro výměnu doprovodu nebo cokoliv jiného.

Foto: se svolením Pavla Trojana

Informační a pomocné stanoviště pro postižené, v pozadí střed hlavní tribuny s Uvítacím centrem

Odjezd může probíhat stejnou cestou nebo se lze spolehnout na pokyny navigace, instrukce pracovníků okruhu a policistů. I v tomto případě se není nutné obávat příliš husté dopravy, a to ani v případě odjezdu po skončení závodu i závěrečného ceremoniálu. Vše je výborně zorganizováno, a navíc se vzhledem k blízkosti parkoviště pro postižené a ostatní VIP dostanete na silnici dříve než většina ostatních návštěvníků. Ale z normálních parkovišť to také není problém.

Tribuna

Hlavní tribuna se nachází méně než sto metrů od vyhrazeného parkoviště. Zaměstnanci vás navedou směrem k Uvítacímu centru nacházejícímu se uprostřed hlavní tribuny, kde je v části s omezeným přístupem vystaven starší vůz Formule 1 k prohlédnutí a vyfocení. Uvnitř vás obsluha vyveze výtahem do horního patra tribuny. Zde se na obě strany rozprostírají všechna vyhrazená místa pro postižené a zároveň je tento prostor sdílený s ostatním fanoušky z hlavní tribuny. Proti rozmarům počasí zde poskytuje ochranu rozměrná střecha. Naproti jsou velkoplošné obrazovky s televizním přenosem, kterých je dostatek kolem celého okruhu.

Samotné rezervované místo na tribuně je dostatečně prostorné i pro ty nejrozměrnější invalidní vozíky. Těsně vedle je poté umístěno klasické sedadlo pro doprovod. Vzhledem k rychlosti monopostů F1 bych doporučil místa na koncích hlavní tribuny poblíž zatáček, kde uvidíte více než neidentifikovatelnou barevnou šmouhu. My jsme byli konkrétně na části s označením W na jejím úplném konci s výhledem na poslední zatáčku a vjezd do boxů. Určitě mohu doporučit, ovšem za špatného počasí to zde může být z důvodu spíše provizorní střechy a nedostatečné ochrany proti větru více zrádné. Zároveň je to jediné místo, kde je vozíčkář v „první řadě.“

Foto: se svolením Pavla Trojana

Hlavní tribuna a její sektor W v popředí

Z a na tribunu je možné se dostat i s využitím dlouhých nájezdových ramp na zadní straně, které jsou určeny pro všechny návštěvníky. Není potřeba se obávat jejich sklonu ani jiných problémů. Jedná se o dobrou alternativu, která je v situacích velkého návalu i časově výhodnější. K jejich využití také není potřeba asistence zaměstnance okruhu.

Je možné naleznout spoustu varování ohledně omezené funkčnosti mobilních sítí vzhledem k vysoké koncentraci lidí. Naše zkušenost to nepotvrzuje, jelikož volání, SMS i internet fungovaly bez problémů.

Občerstvení

Celý areál nabízí spoustu příležitostí k zakoupení jídla a pití. Největší nabídku tradičně poskytují obě fanouškovské zóny, ovšem vstupenky na hlavní tribunu poskytují další příležitost prostřednictvím několika stánků v jejím horním patře na úrovni míst pro postižené.

Foto: se svolením Pavla Trojana

Stánky s občerstvením na hlavní tribuně

Jídlo i pití převážně spočívá v obyčejném rychlém občerstvení, s převahou smažených pochutin a slazených nápojů. V Rakousku by se to samozřejmě neobešlo bez piva. Celková kvalita je dobrá, ale o zdravou výživu se určitě nejedná. Příjemným překvapením byly ceny, které nelze označit za přemrštěné.

Fanzóny

Na okruhu jsou umístěny celkem dvě. F1 fanzóna nabízí kromě občerstvení a množství stánků s rozličnými suvenýry například setkání s řidiči, tiskové konference nebo výstavu legendárních vozů. Mimo závody se zde odehrává nejvíce akcí a doprovodného programu, což často znamená zaplnění lidmi až k prasknutí. Bohužel oficiálně zóna není přístupná pro vozíčkáře a alternativní cestu jsme nehledali. Naštěstí je možné aspoň některé akce zažít zprostředkovaně. Tiskové konference bývají přenášeny na velké obrazovky a legendární vozy je možné vidět v akci na dráze.

Druhou možností je tradičnější fanzóna Steinmark Village s podobnými možnostmi občerstvení a nákupu suvenýrů nacházející se před hlavní tribunou, která je dobře přístupná pro vozíčkáře. Celkově lépe vyjadřuje tradiční rakouskou kulturu například přítomností dechové hudby.

Pokud toužíte po trochu klidnějším prostředí, tak do obou zón je lepší vyrazit v době, kde se něco zajímavého zrovna odehrává na trati.

Toalety

Po celém okruhu je dostatek míst pro vykonání potřeby. Pro návštěvníky hlavní tribuny bude cenná informace, že v jejím nejvyšším patře na úrovni míst pro postižené najdeme dostatek toalet včetně těch uzpůsobených pro vozíčkáře. Ty jsou dostatečně prostorné, kvalitně vybavené, přičemž čistota je zde také na vysoké úrovni, což platí na hlavní tribuně obecně. Občas se může vytvořit fronta, ale s tím je nutné při takové koncentraci lidí počítat. Další toalety pro vozíčkáře nejspíše bude možné naleznout i jinde v rámci areálu, ale pro jistotu bych se na to nespoléhal.

Foto: se svolením Pavla Trojana

Monopost F1 v Uvítacím centru

Samotný průběh víkendu

První den návštěvy okruhu v pátek jsme dorazili v průběhu představování vozů okolo dvanácté hodiny, tudíž už bylo pozdě na to se ho zúčastnit. Pro prozkoumání vozů je stejně nejlepší příležitostí čtvrteční procházka boxy. Po krátké pauze již přišel na řadu první trénink. Pravidelní sledující Formule 1 jistě vědí, že se toho v průběhu trvání tréninku na trati příliš mnoho neděje a nejzajímavější součástí bývá spíše erudovaný komentář, který je zde v cizím jazyce. Nicméně nudy se rozhodně nemusíte obávat, protože jde o první příležitost užít si pohled na formule v pohybu, řev motorů, rachot výměny pneumatik a další okolní ruchy. Zde už přijdou vhod špunty do uší, které jsou na místě k dispozici zdarma.

Následovalo několik doprovodných sérií, které jsou neméně zajímavé díky svému specifickému zvukovému doprovodu, rozmanitosti a mladické dravosti. Jelikož se jednalo o sprintový víkend, tak nenásledoval další trénink F1, ale kvalifikace na hlavní nedělní závod. Poprvé tak můžete vidět a slyšet monoposty královny motorsportu jet na plný plyn a zažít akci a napětí. Všechno dění na trati se přenáší na velkoplošné obrazovky a doprovází je komentář, ale i kdybyste nerozuměli, tak není problém udržet si přehled o pořadí. Pouze to chce dobrý zrak. Odešli jsme ještě před koncem kvalifikace, což nám poskytlo ideální příležitost zakoupit suvenýry bez front.

Foto: se svolením Pavla Trojana

Výhled ze sektoru W na hlavní tribuně

Sobotu se sprintem a rozstřelem jsme vynechali, ovšem vzhledem k počasí to nebyla tak špatná volba. Navíc to byla příležitost k oddechu před zlatým hřebem víkendu.

V neděli jsme přijeli na 12 hodinu abychom stihli dorazit na naše místa na tribuně před přehlídkou legendárních automobilů. K vidění na dráze byly závodní vozy severoamerické série Can-Am řízené bývalými závodníky a auta kategorie NASCAR, které byly dříve vystaveny ve F1 fanzóně, kam jsem se jako vozíčkář nedostal. Projížděly kolem jak vysokou, tak nízkou rychlostí, takže bylo možné si je, za doprovodu burácení motorů, dostatečně prohlédnout.

Hned poté následovala přehlídka řidičů. Ta začala slavnostním nástupem pilotů odehrávajícím se v první třetině rovinky, tudíž napřímo to mohl vidět málokdo, nicméně se to opět s komentářem vysílá na velkoplošných obrazovkách, což je dostačující. Všichni piloti byli následně provezeni po celé trati, tudíž každý fanoušek na jakékoliv tribuně měl vcelku dobrou šanci vidět všechny piloty Formule 1 naživo.

Před dalším formulovým programem proběhlo několik leteckých vložek, které zahrnovaly přelety letadel a vrtulníků, akrobatické představení nebo podobné kratochvíle. Zde se bohužel projevuje jedno ze specifik hlavní tribuny, což je dlouhá střecha, která výrazně omezuje výhled na oblohu. Tento čas je možné také využít k návštěvě toalety, nákupu občerstvení či suvenýrů.

Nejvíce se ovšem vyplatí, pokud máte takovou možnost, vyrazit na balkón uprostřed hlavní tribuny, z nějž je skvělý výhled na startovní čáru a okolí. Uvidíte odtud přípravy vozů před závodem, a zároveň budete mít nejlepší výhled na samotný start, což rozhodně stojí za to vidět. Z tohoto popisu je jasné, že spousta fanoušků na toto místo vyrazí také, tudíž je velmi důležité přijít sem s dostatečným předstihem, abyste našli nějaké dobré místo. V tomto případě má vozíčkář výhodu díky velmi ohleduplným ostatním fanouškům.

Foto: se svolením Pavla Trojana

Výhled z balkónu uprostřed hlavní tribuny na přípravy před startem

Po startu už můžete s klidem vyrazit na vaše místo na hlavní tribuně, protože ze středového balkonu je vidět pouze míhání monopostů Formule 1 kolem ve vysoké rychlosti a výměna pneumatiky je ještě daleko.

Během samotného závodu vidíte z hlavní tribuny celkem malý úsek trati, například kus rovinky nebo jednu zatáčku. Na jiných tribunách to bývá lepší, ale to nemohu z vlastní zkušenosti potvrdit. Většinu času jste tak odkázáni na sledování dění na trati na velkých obrazovkách prostřednictvím televizního přenosu. To doplňuje komentář v angličtině a němčině, ale vzhledem k hluku není porozumění zrovna jednoduché. Proto je možné sehnat i příruční zařízení, které vám umožní poslech sluchátky.

Půl hodiny před koncem závodu se rozhodně vyplatí vyrazit ze svého místa po hlavní tribuně tam, odkud bude vidět na stupně vítězů. Z ostatních tribun se pro stejný zážitek musíte celkem proběhnout. Pokud jednáte s dostatečným předstihem, tak lze místo najít. Jde určitě o důležitou součást celkového zážitku, který si nakonec ze závodu nakonec odnesete. Ani čekání na šampaňské přitom neznamená výrazné problémy s následným odchodem. Nejspíše bych pro opuštění tribuny zvolil nájezdovou rampu, jelikož vzhledem k množství postižených diváků by se čekání na výtah mohlo krapet protáhnout. Když už se jako vozíčkář dostanete k vašemu autu na parkovišti, tak máte vyhráno.

Foto: se svolením Pavla Trojana

Vyhlášení stupňů vítězů Velké ceny Rakouska

Ubytování i okolí

Ubytování pro tři osoby nám bylo také zajištěno prostřednictvím cestovní kanceláře Czech Sport Travel, které jsem zadal požadavky na bezbariérovost, načež jsme dostali několik možností na výběr.

Zvolili jsme Pension Hribernig v malé vesnici Sankt Primus am Turnersee. Jde o příjemné rodinné ubytování v blízkosti přírody s výhledy na horské štíty. Vše je uvnitř i venku dokonale upravené a cokoliv, co by vám mohlo chybět je vynahrazeno osobním přístupem. Samotný penzion je od okruhu Red Bull Ringu vzdálený za dobrého provozu hodinu dvacet čistého času. Nejbližším velkým městem je půl hodiny vzdálený Klagenfurt.

Foto: se svolením Pavla Trojan

Penzion Hribernig

Pokoje jsou účelně zařízené s důrazem na co nejvyšší praktičnost. Je možnost se ubytovat v pokoji určeném pro vozíčkáře, který je přístupný po nájezdové rampě. Prostoru je nadbytek pro uložení zavazadel, svršků a pro pohyb v rámci pokoje. Vybavení mimo jiné obsahuje kvalitní vysoké postele, satelitní televizi pouze s německými kanály, dostatek elektrických zásuvek a ložního prádla. Součástí je i malý balkon s posezením a hezkým výhledem.

V koupelně najdeme sprchový kout, umyvadlo a toaletu. Zároveň je zde dostupný fén, toaletní papír a dostatek malých i velkých ručníků. Dokonalá čistota s úklidem každý den pobytu je samozřejmostí. Využití sprchy i toalety postiženým hostem je bezproblémové.

Součástí penzionu je kuchyňka pro hosty nabízející lednici s mrazákem a rychlovarnou konvici jako náhradu za jejich absenci v jednotlivých pokojích. Je možné si zarezervovat i klasické snídaně formou švédských stolů, které doplňuje personál s nabídkou horkých nápojů a čerstvě připravených vajec na různé způsoby. Zdejší jídelna se nachází v přízemí, zatímco kuchyňka je v prvním patře, ovšem oboje disponuje bezbariérovým přístupem.

Okolí a malebná vesnice poskytují velmi klidné prostředí bez množství turistů. Nedaleko je krásné jezero s čistou vodou, kde mají hosté penzionu přístup k lehátkům a stánku s drobným občerstvením. Samotná vesnice nabízí služby kvalitní restaurace s chutným jídlem s možností domluvit se s pomocí překladače bez znalosti jazyka. Poté zde nalezneme malý supermarket nevalné kvality s čerpací stanicí. Přilehlé okolí vyzývá především k procházkách a cykloturistice.

Několik kilometrů daleko se nachází menší turistické letovisko, které je většinu času plné lidí. Lze tady naleznout mnoho restaurací a hospod, což doplňuje množství volnočasových aktivit především na místním jezeře. Dále jsou zde zastoupeny všechny základní služby včetně supermarketů a čerpacích stanic velkých řetězců.

Dohromady jde o příjemné místo, kde strávit dovolenou i mimo období konání Velké ceny formule 1.

Foto: se svolením Pavla Trojana

Mapa okruhu Red Bull Ring

Cesta samotná

Naší volbou pro cestu do Rakouska byla trasa Olomouc-Brno-Vídeň-Štýrský Hradec. Většinově jde o dálnice a rychlostní silnice, v tomto případě konkrétně D1, A5 a mezinárodní silnici s označením E59, kde se není třeba za normálních okolností obávat problémů. Největším zádrhelem bývá dvouproudová silnice 52 mezi Brnem a hranicemi, kde se především v okolí Mikulova prakticky nelze kolonám vyhnout. Výhodou této trasy je čerpací stanice s levným, ale kvalitním palivem na Jižní výpadovce z Brna.

Cestování po rakouských silnicích mnohem příjemnější, než jsme zvyklí v České republice, pouze je nutné více dbát na dodržování rychlostních limitů a předpisů obecně. Pro využití zdejší sítě dálnic je potřeba mít elektronickou známku. Tu je možné zakoupit na čerpacích stanicích před hranicemi, ovšem pohodlněji to lze udělat přes internet. Pro soukromníky platí dvoutýdenní čekací lhůta na vyřízení, kterou je možné obejít zaškrtnutím kolonky pro podnikatele. Další odlišností je zákaz používání palubních kamer.

Možnosti občerstvení po cestě

V Rakousku je podél dálnic mnoho kvalitních odpočívadel. Na každé podobné místo upozorňují v předstihu informační cedule s dostatečně podrobnými informacemi. Mimo rychlých občerstvení tvoří klasické služby především benzínové stanice s jednoduchým teplým a studeným občerstvením či motoresty s běžnou nabídkou hotových jídel. Všude je dostatek místa k sezení a vysoká úroveň čistoty. Záchody bývají často placené (vozíčkáři použijí tzv. Euroklíč nebo si zapůjčí klíč u pokladny a mají použití zdarma), nicméně platba může být směněna za zboží. I pokud se dálnice proplétá mezi horami a údolími, tak není problém narazit na odpočívadlo.

V České republice stojí za zmínku odpočívadlo u dálnice D1 na cestě z Brna do Olomouce jménem Rohlenka, které mnozí z vás určitě znají. Zde je možné naleznout velkou čerpací stanici a motorest s klasickou nabídkou jídel. To doplňují mnohá rychlá občerstvení včetně bagetového řetězce Subway, kterých je u nás jako šafránu. Všude je dostatek míst k sezení obklopených zelení, přičemž i hladina hluku z dálnice je na velmi rozumné úrovni.

Závěr

Celkově se jedná o skvělý zážitek, který by měl každý fanoušek motosportu a F1 zvlášť aspoň jednou za život na vlastní kůži zažít. Sledování u televize se skvělým komentářem Števa a Pepy má také hodně do sebe, ale bez této zkušenosti to zkrátka nikdy nebude kompletní. Není to přitom tolik o dění na trati jako spíše o celkové atmosféře a spoustě rozličných vjemů, kterými budete doslova zaplaveni. Rozhodně to není ani s postižením tak nedosažitelné, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Letošní Velká cena Rakouska 2024 je už za dveřmi a pokud se chcete zúčastnit závodního víkendu 28. - 30. června, tak máte možná poslední možnost si zajistit vstupenky na tuto jedinečnou událost.

Současně publikováno na Blog iDNES.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz