Hlavní obsah
Názory a úvahy

Česká pošta kolabující

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Přesvědčil jsem se, jak neefektivní je Česká pošta a pochopil, proč zkrachuje.

Článek

České poště se občas i něco podaří. Za mě třeba aplikace Pohlednice Online nebo Pošta Online. Bohužel to je také vše, za co je možné ji pochválit.

Nedaří se všechno ostatní. Nejvíc na sebe upozorňuje neochota v doručování listovních zásilek. Poštovné neustále zdražuje, a přitom se doručuje obden (oficiálně) nebo spíš jen občas. Než poslat doporučený dopis vyjde snad levněji ho osobně dovézt třeba i do jiného města. Pošta je věčně zadlužená, pravděpodobně také mizerně platí své zaměstnance, tedy kromě managementu, který béře statisícové odměny. Přijde mi pak opravdu zajímavé, že třeba francouzská pošta asi vydělává dost, protože přinejmenším minulou sezonu byla partnerem videorozhodčích nejvyšší domácí fotbalové soutěže.

Při objednávkách z e-shopů se snažím České poště za každou cenu vyhnout. Máme spolehlivě fungující PPL, DPD, WeDo, GLS a také Zásilkovnu. Ale občas ke mně prodejce neumí dopravit zboží jinak než Českou poštou (= je líný spolupracovat s jinými zmíněnými dopravci). Tak tomu bylo při mé poslední objednávce.

Zboží, balík do ruky o váze téměř 29 kg, šlo z Benešova na Černý Most do Prahy. Vzdálenost nějakých 40 km. Mailem a zřejmě i SMS zprávou jsem byl informován, že balík bude doručen v pátek 27. 10. Protože jsem nebyl v místě bydliště, využil jsem možnost »Změna doručení online«. Nastavil jsem doručení na úterý 31. 10.

A od úterního rána jsem poctivě čekal, kdy zazvoní mobil, že si mám dojít před dům pro balík. Nic. Nic. V pozdním odpoledni jsem znervózněl a zkusil zavolat na dodací poštu. Telefon nebrali. Tak na osmistovkovou linku České pošty. Po 12 minutách čekání mi sdělili, že zásilka je na Depu 703 (Praha, Horní Počernice), 4 km od mého bydliště. A že mi balík určitě doručí.

Nedoručili. Při dalším volání na 800 104 410 už trvalo přes 17 minut, než jsem dostal k uchu operátorku. Ale v zásadě totéž, balík určitě přijde, dali mi dokonce telefon na Depo. Od té doby jsem až do středečního poledne marně 47× vytáčel číslo na Depo. V polovině případů pokus o spojení hned spadnul, ve druhé polovině spadnul po minutovém marném vyzvánění. Opakovanými pokusy o dovolání se jsem ztratil víc než hodinu. Rozhodl jsem se, že se na Depo rozjedu a udělám tam osobně pořádek. Poslední telefonický pokus – a zázrak! Paní hovor vzala. Požádal jsem ji, ať mi hovor určitě nepoloží, protože jsem se dovolal po třiceti marných pokusech (to jsem ještě ubral), což ji popudilo (»Proč bych vám to měla položit?« – chtěl bych odpovědět něco peprného, ale raději jsem brzdil, ať se dostaneme k věci).

Po nadiktování podacího čísla mi sdělila, že balík byl k doručení v pátek, ale změnil jsem to na úterý. No jistě, v pořádku. Ale v úterý jim vypadl doručovatel, takže dnes ve středu bude balík poslán na moji dodací poštu. Nejdřív se ptám, proč si tedy balík nenechali na Depu a nepošlou mi ho zítra. »To se takhle dělá, když vypadne doručovatel.« Ptám se, proč na dodací poštu, když je to balík do ruky, a ne na poštu. »Podle provozního řádu to je možné.« No výborně, proč jsem si asi tak zaplatil a nechával těžký balík doručovat do ruky, do bydliště a teď si pro něj mám jít na poštu??

»Nemusíte na poštu. Až vám přijde mail, můžete si zase nechat balík opakovaně doručit.«

»A kdy už mi tedy konečně bude doručen?«

»Já myslím, že brzy. V takovém případě poputuje balík z vaší dodací pošty do (Prahy-)Malešic, tam ho přeloží a pošlou k nám na Depo 703. A odtud vám ho zase doručíme, v tomto případě to bude opakované doručení, to má přednost.«

Takže dnes jde balík z Horních Počernic 4 km na Černý Most, pak by šel další 4 km do Malešic, tam odtud 9 km zpátky do počernického depa a konečně 4 km ke mně domů.

Ptám se: »To prostě nemůžete balík z pošty na Černém Mostě dovézt ke mně domů, jeden kilometr?«

»Ne, tohle probíhá tak, jak jsem vám to řekla.«

Takže při tomto kolečku se balík projede o 17 km zbytečně navíc, bude nejméně třikrát skládán a zase třikrát nakládán, při jeho váze si pracovníci docela máknou. A já ho dostanu o několik dní později.

Chápete, proč při tomto systému prostě Česká pošta musí zkrachovat? Mají málo a špatně placených lidí, kteří ovšem jako v popsaném případě musí dělat spoustu zbytečné práce. Taková organizace prostě nemůže přežít.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Další články autora

Doporučované

Načítám