Hlavní obsah
Lidé a společnost

Bolek Polívka a jeho zpátečka. Agitku upozadil, ale ty co milióny?

Foto: David Sedlecký/Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Polívka ustoupil od politických kampaní, a za to jsem rád. Jenže stín dotací za desítky milionů zůstává. Génius jeviště, nebo jen další, kdo uměl sáhnout do veřejné kapsy?

Článek

Herec, který má dar

Bolek Polívka je fenomén. Dokázal rozesmát i rozplakat, jeho humor vždycky nesl v sobě kousek smutku. V tom je síla jeho talentu – mísí se v něm klaun i mudrc.

Když se ale začal objevovat po boku politiků, spousta lidí se zalekla. Není totiž nic horšího, než když herec, kterého si vážíme, promění svůj dar v agitku. Polívka se toho dotkl – a pak naštěstí zařadil zpátečku.


Odpouštím mu

Upřímně? Jsem rád, že si to uvědomil. Že se nestal figurkou v kampani, že nezůstal stát na pódiu jako maskot. Zůstal především hercem. A proto mu tuhle epizodu odpouštím.


Ale vzpomínka zůstává

Jenže je tu i druhá strana. Přes 10 milionů korun z evropských dotací, které šly na projekt spojený s jeho farmou. Projekt, který skončil ostudou a připomněl, že i velký umělec se může nechat semlít světem peněz a politiky.

Na farmu v Olšanech tehdy získal dotaci z Evropské unie ve výši 11,6 milionu korun. Peníze měly pomoci vybudovat penzion, wellness a doprovodné objekty. Jenže farma zkrachovala, udržitelnost projektu nebyla naplněna a část dotace se musela vracet. I proto se dodnes mluví o Polívkově „dotacích s pachuťí“.

A není to všechno. Nedávno se znovu otevřela debata kolem peněz od města Brna. Divadlo Bolka Polívky získalo 24 milionů korun na čtyři roky – 16 milionů na provoz inscenací a 8 milionů na letní scénu na Kraví hoře. Podle kritiků jde o nadměrnou podporu, zvlášť v kontextu Polívkovy viditelné podpory ODS. Pro část veřejnosti to vypadá jako sporné propojení politiky a peněz, i když oficiálně jde o běžnou kulturní dotaci.

Tohle všechno není jen epizodka. To je fakt, který zůstává zapsaný. Někdo mu nikdy neodpustí. Jiní řeknou: „Byl to omyl.“ Ale stopy po těch milionech se vymazat nedají.


Hranice mezi rolí a realitou

Polívka se vždycky pohyboval na hraně. Klaun, který umí zesměšnit sám sebe, a zároveň člověk, který se umí dotknout lidské bolesti. Možná právě proto koketoval i s politikou – viděl v tom další roli, další scénu. Jenže v životě na rozdíl od divadla opona nepadá. Následky zůstávají.


Úleva i otázka

Mám radost, že se vrátil zpět k tomu, co umí nejlíp. Že místo kampaní hraje divadlo, točí filmy a rozdává smích i slzy. Ale současně nezapomínám. Ani já, ani lidé, kteří tehdy sledovali, jak mizí miliony v projektu, co nepřežil. A ani ti, kdo dnes sledují, jak z městské kasy proudí další desítky milionů na jeho divadlo.

Polívka nám patří jako herec. Tam je doma. Ale otázka zůstává:

Můžeme opravdu oddělit génia jeviště od podnikatele s dotacemi?


Zdroje:

idnes.cz
novinky.cz
irozhlas.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz