Hlavní obsah

Chci, aby se můj článek dostal na domovskou stránku Seznam.cz. Na co si dát pozor?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Editoři Seznam Média posílají do Newsfeedu ty nejlepší články. Protože se některé „nedostatky“ opakují, sepsali jsme pro vás, čeho je dobré se při psaní vyvarovat.

Článek

Pozor na clickbaity

Titulek by neměl být jednoslovný a měl by čtenáře věcně informovat, o čem se v článku píše, neměl by tudíž zatajovat hlavní myšlenku, důležité jméno apod. Vyvarujte se také titulků, které ve čtenáři manipulativním způsobem probudí silnou emoci - zvědavost, naštvanost, rozčilení, obavy, šok – a obsahují spojení typu: „Neuvěříte, co se stalo“, „Tohle vám vyrazí dech“ atd. Takové titulky jsou zavádějící, senzacechtivé, případně dokonce hraničí s poplašnou zprávou. Za clickbait jsou obecně považovány i výčty (10 nej, 5 důvodů, TOP 3). Titulky rovněž nesmí obsahovat nepovolené znaky, například smajlíky nebo tři tečky v závěru titulku. S otazníky a vykřičníky je třeba šetřit.

Zdrojování hlavní fotografie

Článek, který má ambice dostat se na hlavní stránku Seznam.cz, musí mít hlavní fotografii. Nejčastěji jde o ilustrační obrázek, který by měl být poutavý a zajímavý. Použití musí být v souladu s autorským právem, existuje několik možností:

  • fotku jste vyfotili sami – do kolonky autor uveďte své jméno (bývá předvyplněno)
  • platíte si přístup do komerční fotobanky nebo použijete fotku z free fotobanky – uveďte jako zdroj danou fotobanku, některé licenčně volné fotky poskytuje také projekt Wikimedia Commons, zde je ale třeba uvést zdroj v souladu s konkrétními podmínkami použití fotografie, nejčastěji v následujícím formátu: jméno autora / Wikimedia Commons / konkrétní licence (např. CC BY-SA 2.0)
  • používáte cizí fotku se svolením autora – napište „se svolením“ a jméno autora, toto platí i při používání fotek z jiných médií
  • vygenerovali jste obrázek s pomocí AI – v takovém případě má být zdroj ve formátu vaše jméno/služba AI

Podle pravidel Newsfeedu nesmí hlavní obrázek obsahovat text, grafiku či logo firmy.

Nadužívání embedů a fotek

Ze sociálních sítí lze embedovat statusy či fotografie, nesmí se však nadužívat, pro text běžné délky se povoluje jeden. Výjimku tvoří případ, kdy chce autor s pomocí embedů ilustrovat pohled dvou stran – tehdy mohou dostat prostor obě.

Platí to i pro vyobrazení - pokud chcete do textu umístit více fotek, musí být proloženy komentujícím textem. Doporučujeme taky nezařazovat fotky, které jsou si velice podobné (to se stává např. u cestování - nevkládejte fotky jedné památky ze tří podobných úhlů, vyberte jednu).

Zpravodajství

Na hlavní stránku Seznam.cz nemůžeme ze Seznam Média posílat zpravodajské články, tedy texty bez autorské nadstavby, které informují o aktuální události z domova, zahraničí, ekonomiky.

Zdroje informací v textu

Aby si čtenáři mohli uvedené informace ověřit, je nutné uvádět původní zdroje, z nichž autor při psaní textu čerpal. Zdrojovat je třeba primárně zdravotnická či vědecká témata, ale obecně i různá fakta, data, statistiky, informace zpravodajského rázu. Relevantními zdroji jsou vědecké studie, univerzity, laboratoře, odborné publikace, státní instituce, literatura faktu, (internetové) encyklopedie, tiskové zprávy, vyjádření konkrétních osobností, seriózní zpravodajské weby či agentury. Zdrojovat lze prokliky (URL odkazy) přímo v textu nebo v rámci seznamu pramenů pod textem. Pokud autor polemizuje s jiným článkem, je třeba uvést, k jakému textu se vztahuje.

Chyby

Pokud chcete, aby se text objevil ve feedu, neměl by obsahovat překlepy, pravopisné a faktické chyby. Neměl by také nadužívat formátování textu (tučnění, kurzivy) či obsahovat dlouhé „slité“ odstavce a podobné formální nedostatky.

Články na pokračování

Články zamýšlené do Newsfeedu by neměly být publikovány na pokračování. Pokud už se rozhodnete pro seriál, například cestopis, můžete tuto informaci napsat do perexu, ale i tak musí každá část fungovat jako samostatný, nosný text, který má začátek i konec. Na konci pak může být upoutávka, případně prokliky na další díly. Do Newsfeedu ale nemůžeme posílat očíslované texty (Mallorca díl 1. - Jak jsme přiletěli).

Generované texty a překlady

Pokud mají editoři podezření, že je článek generovaný nebo roboticky přeložený, neumístí ho na viditelné pozice. Zpravidla totiž jde o stylisticky problematické texty bez odpovídajícího zdrojování a licenčního vypořádání.

Nevhodný obsah

Články musí odpovídat smluvním podmínkám. Nepovolujeme vulgární, násilný či pornografický obsah, články nesmí podporovat násilí, obtěžování, rasovou, náboženskou, politickou a národnostní nesnášenlivost, terorismus nebo organizovanou kriminalitu, problematické jsou také komerční texty a aktivní reklamní prokliky. Útočné, očerňující komentáře na viditelné pozice neumisťujeme.

Umístění na domovskou stránku Seznam.cz není nárokovatelné a rozhodují o něm editoři. I když váš text zdánlivě nic ze seznamu neporušuje, vyhrazují si editoři právo text na viditelné pozice neumístit, kupříkladu s ohledem na stylistickou kvalitu textu. Pokud má článek potenciál, ale je v něm pro umístění třeba provést drobné úpravy, editoři autora kontaktují s radou, co lze vylepšit, aby článek získal lepší pozice.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám