Hlavní obsah

Chci, aby se můj příspěvek dostal na domovskou stránku Seznam.cz. Na co si dát pozor?

Foto: Editor 3

Editoři Média posílají do Newsfeedu ty nejlepší příspěvky. Protože se některé „nedostatky“ opakují, sepsali jsme pro vás, čeho je dobré se při tvorbě vyvarovat.

Článek

Pozor na clickbaity

Titulek by neměl být jednoslovný a měl by čtenáře věcně informovat, o čem se v článku píše, neměl by tudíž zatajovat hlavní myšlenku, důležité jméno apod. Vyvarujte se také titulků, které ve čtenáři manipulativním způsobem probudí silnou emoci - zvědavost, naštvanost, rozčilení, obavy, šok – a obsahují spojení typu: „Neuvěříte, co se stalo“, „Tohle vám vyrazí dech“ atd. Takové titulky jsou zavádějící, senzacechtivé, případně dokonce hraničí s poplašnou zprávou. Za clickbait jsou obecně považovány i výčty (10 nej, 5 důvodů, TOP 3). Titulky rovněž nesmí obsahovat nepovolené znaky, například smajlíky nebo tři tečky v závěru titulku. S otazníky a vykřičníky je třeba šetřit.

Zdrojování hlavní fotografie

Pokud máte ambice dostat se na hlavní stránku Seznam.cz se svým článkem, musí mít hlavní fotografii. Nejčastěji jde o ilustrační obrázek, který by měl být poutavý a zajímavý. Použití musí být v souladu s autorským právem, existuje několik možností:

  • fotku jste vyfotili sami – do kolonky autor uveďte své jméno (bývá předvyplněno)
  • platíte si přístup do komerční fotobanky nebo použijete fotku z free fotobanky – uveďte jako zdroj danou fotobanku, některé licenčně volné fotky poskytuje také projekt Wikimedia Commons, zde je ale třeba uvést zdroj v souladu s konkrétními podmínkami použití fotografie, nejčastěji v následujícím formátu: jméno autora / Wikimedia Commons / konkrétní licence (např. CC BY-SA 2.0)
  • používáte cizí fotku se svolením autora – napište „se svolením“ a jméno autora, toto platí i při používání fotek z jiných médií
  • vygenerovali jste obrázek s pomocí AI – v takovém případě má být zdroj ve formátu vaše jméno/služba AI

Podle pravidel Newsfeedu nesmí hlavní obrázek u článku obsahovat text, grafiku či logo firmy.

U videí můžete použít náhledovou fotografii, na níž nesmí používat křiklavé alarmující barvy, výrazné šipky, emoji, rozmazané okraje ani nečitelné prvky. Je-li nutné na fotce zvýraznit nějaký objekt, povoleno je pouze jemné kroužkování. Pokud je součástí náhledové fotky text, musí se vždy lišit od titulku videa.

Nadužívání embedů a fotek

Ze sociálních sítí lze do článků embedovat statusy či fotografie, nesmí se však nadužívat, pro text běžné délky se povoluje jeden. Výjimku tvoří případ, kdy chce autor s pomocí embedů ilustrovat pohled dvou stran – tehdy mohou dostat prostor obě.

Platí to i pro vyobrazení - pokud chcete do textu umístit více fotek, musí být proloženy komentujícím textem. Doporučujeme taky nezařazovat fotky, které jsou si velice podobné (to se stává např. u cestování - nevkládejte fotky jedné památky ze tří podobných úhlů, vyberte jednu).

Zpravodajství

Na hlavní stránku Seznam.cz nemůžeme z Média posílat zpravodajské články, tedy texty bez autorské nadstavby, které informují o aktuální události z domova, zahraničí, ekonomiky. Ani v případě videí neuděláme výjimku.

Zdroje informací

Aby si čtenáři či diváci mohli uvedené informace ověřit, je nutné uvádět původní zdroje, z nichž autor při tvoření příspěvku čerpal. Zdrojovat je třeba primárně zdravotnická či vědecká témata, ale obecně i různá fakta, data, statistiky, informace zpravodajského rázu. Relevantními zdroji jsou vědecké studie, univerzity, laboratoře, odborné publikace, státní instituce, literatura faktu, (internetové) encyklopedie, tiskové zprávy, vyjádření konkrétních osobností, seriózní zpravodajské weby či agentury. Zdrojovat lze prokliky (URL odkazy) přímo v textu nebo v rámci seznamu pramenů pod textem či videem. Pokud autor polemizuje s jiným článkem, je třeba uvést, k jakému textu se vztahuje.

Chyby

Pokud chcete, aby se text objevil ve feedu, neměl by obsahovat překlepy, pravopisné a faktické chyby. Neměl by také nadužívat formátování textu (tučnění, kurzivy) či obsahovat dlouhé „slité“ odstavce a podobné formální nedostatky.

Příspěvky na pokračování

Příspěvky zamýšlené do Newsfeedu by neměly být publikovány na pokračování. Pokud už se rozhodnete pro seriál, například cestopis, můžete tuto informaci napsat do perexu, ale i tak musí každá část fungovat jako samostatný, nosný celek, který má začátek i konec. Na konci pak může být upoutávka, případně prokliky na další díly. Do Newsfeedu ale nemůžeme posílat očíslované texty (Mallorca díl 1. - Jak jsme přiletěli).

Generované texty a překlady

Pokud mají editoři podezření, že je článek generovaný nebo roboticky přeložený, neumístí ho na viditelné pozice. Zpravidla totiž jde o stylisticky problematické texty bez odpovídajícího zdrojování a licenčního vypořádání.

Audiovizuální dílo (videočlánek)

Video publikované na Médiu jako samostatná epizoda musí být ucelené, věcně správné a konzistentní. Veškeré prvky chráněné autorským právem je třeba mít licenčně vypořádány a uvádět autora či zdroj. Pokud je obsah vytvářen za pomoci nástrojů umělé inteligence (AI), doporučuje se jej označit a zachovat rozumný podíl vlastní autorské práce. Pokud jsou k dispozici titulky, doporučuje se je přidat; u videí v jiném než českém nebo slovenském jazyce jsou české titulky povinné.

Rozmyslete si formát videa už na začátku: výšku, šířku a poměr stran podle účelu použití. Držte se osvědčených standardů jako Full HD (1920×1080) a formátu MP4, který funguje univerzálně. První vteřiny rozhodují o tom, jestli divák u videa zůstane. Začněte něčím zajímavým, co upoutá pozornost a jasně ukáže, co divák získá. Zvuk tvoří minimálně polovinu celkového dojmu z videa. Špatný zvuk dokáže zkazit i skvělé záběry. Investujte čas do kvalitního nahrávání nebo výběru hudby. Dobrý střih může z průměrného materiálu udělat skvělé video. Naštěstí dnes existuje spousta zdarma dostupných programů: CapCut, Wondershare Filmora nebo DaVinci Resolve. Editovat můžete dokonce i na telefonu.

Nevhodný obsah

Veškeré příspěvky musí odpovídat smluvním podmínkám. Nepovolujeme vulgární, násilný či pornografický obsah, články nesmí podporovat násilí, obtěžování, rasovou, náboženskou, politickou a národnostní nesnášenlivost, terorismus nebo organizovanou kriminalitu, problematické jsou také komerční texty a aktivní reklamní prokliky, ve videích pak pozor na skrytou reklamu.. Útočné, očerňující příspěvky na viditelné pozice neumisťujeme.

Umístění na domovskou stránku Seznam.cz není nárokovatelné a rozhodují o něm editoři. I když váš text zdánlivě nic ze seznamu neporušuje, vyhrazují si editoři právo text na viditelné pozice neumístit, kupříkladu s ohledem na stylistickou kvalitu textu. Pokud má článek potenciál, ale je v něm pro umístění třeba provést drobné úpravy, editoři autora kontaktují s radou, co lze vylepšit, aby článek získal lepší pozice.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám