Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nákup bačkůrek s bonusem aneb když už sexshopy nejsou diskrétní, ale dětem zvídavost zůstala

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Midjourney

Protože si dcera nedávno stěžovala, že má ve škole bačkůrky, které ji už tlačí, vzala jsem ji do obchodu, abychom vybraly nové. Než jsme stihly dojít do obchodu s obuví, čekal mě vcelku nekomfortní zážitek.

Článek

Nepříjemné situace přichází nečekaně

Trapné a nekomfortní situace se často přihodí, když je čekáme nejméně. Většina rodičů asi zná ten trapný pocit, kdy by se nejraději propadli někam hluboko. Při jedné cestě metrem, v době, kdy dcera zrovna začínala mluvit, ukázala prstem na zarostlého pána, kterého označila jako „opičku“. Na druhé straně mám zkušenost, kdy mě cizí dítě označilo babičkou mých dětí. No nenaštvalo by vás to? Mě trochu ano, ale vzala jsem to sportovně, protože jsou to přece děti - upřímné, čisté a bezprostřední.

Jinou záležitostí jsou pak zvídavé otázky našich nejmenších zlatíček, a právě o jedné z nich bude tento článek. Dcera je v první třídě, takže už sice není nejmenší, ale na některé otázky mi přesto přijde malá a přiznám se, že někdy mám problém najít ty správné odpovědi, které budou v souladu s věkem.

Obchod pro dospělé

Dcera už zná například pravdu o Ježíškovi, okrajově o menstruaci a ani si nemyslí, že děti nosí čáp. Užšími souvislostmi jsem ji zatím nezatěžovala a ona se na ně zatím ani neptala. Říkala jsem si, že na detaily k sexualitě má ještě chvíli čas.

Když jsme s dcerou v rámci nákupu bačkůrek procházely obchodem, šly jsme také okolo sexshopu. Už z dálky jsem si všimla, že je otevřený a všemožné výrobky si můžete prohlédnout už z venku. Viděla jsem, jak se dcera dívá, co je to za obchod, a v duchu jsem doufala, že se nezeptá. Nevyhnutelná otázka samozřejmě přišla záhy: „Mami, co je to za obchod a co tam prodávají?“ Někdo by možná řekl, že to byla ideální příležitost pro vysvětlení sexuality, ale já si říkala, že to mohu nechat na později, třeba až dcera doroste. Nakonec se mi to podařilo trochu zbaběle zahrát do autu s tím, že je to obchod pro dospělé. Pak jsem její pozornost odvedla jinam a dcera se po tom dál nepídila.

Ačkoliv sex a sexualita jsou součástí lidské přirozenosti, myslím si, že by tyto obchody pro dospělé měly být diskrétnější a neumožňovat nahlédnutí dovnitř, jako by to bylo hračkářství.

Zjišťuji, že diskrétnost sexshopů postupně mizí. Když jsem byla malá, sexshopy byly opatřeny polepy a dveře vždy zavřené. Možná jsem si toho ale tehdy tolik nevšímala a možná mám jen smůlu na otevřené dveře obchodů pro dospělé, když jdu okolo zrovna s dětmi. Spíš si ale myslím, že je to záměr pro připoutání pozornosti dospělých.

Není už přece jen ten správný čas na sexuální výchovu?

Přesto mě tato nekomfortní situace dovedla k zamyšlení, které beru jako bonus. Není už přece jen čas k postupnému nastiňování sexuální výchovy? Není lepší, aby dcera o sexualitě věděla dříve od rodičů než s těmito znalostmi přijdou spolužačky nebo vše načte na internetu? U nás doma toto téma bylo tabu a rodiče ho se mnou probrat nestihli. Vše jsem se dozvěděla od zkušenější spolužačky a následně ve škole. Už si ale nepamatuji, kolik mi v té době bylo let.

Díky za impuls k zamyšlení

Ve finále bych otevřenému sexshopu mohla poděkovat za impuls k zamyšlení. Dost teď přemýšlím a čtu o tom, jak na toto téma vést debatu, aby situace nebyla pro nikoho trapná. A samozřejmě aby byla přiměřená věku.

Anketa

Měly by být sexshopy diskrétní?
Ano
85,5 %
Ne
14,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1267 čtenářů.

Anketa

Kdy začít s debatami k sexuální výchově?
V předškolním období, přiměřeně věku.
58,6 %
Mezi sedmým a devátým rokem věku.
18,7 %
Před desátým rokem věku a později.
8 %
Správný čas přijde sám. Nechal/a bych to na samostatném zjištění dítěte (internet, knihy...)
14,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 749 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz