Hlavní obsah

Korejská vlna v ČR: K-pop, K-dramata, kosmetika i jídlo dobývají trh

Foto: tenasia, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons

Skupina Blackpink

Hallyu – korejská kulturní vlna – se přelévá přes české hranice nenápadně, ale vytrvale. Zájem o termíny jako „K-pop“, „K-drama“ nebo „BTS“ v českém prostředí výrazně roste už od roku 2020.

Článek

Algoritmus YouTube mi nabídl klip od BTS a bylo to jak rána bleskem,“ směje se dvaadvacetiletá Tereza z Brna. Se spolužačkami teď spravuje facebookovou stránku o korejské hudbě. „Nejdřív to byl jen zajímavý styl hudby, dneska je to součást mého života,“ přiznává vysokoškolačka.

Od okrajového zájmu po fenomén

Zatímco velké korejské hvězdy zatím v Česku samostatné koncerty nepořádaly, fanoušci se sdružují na menších akcích jako Prague K-pop Meetup nebo si organizují vlastní taneční srazy v pražských parcích. Za koncerty svých idolů pak ochotně cestují do sousedních zemí.

Viděla jsem BTS v Londýně a Blackpink v Berlíně,“ vypráví šestadvacetiletá Nikola z Ostravy. „Vyšlo mě to levněji než letět do Soulu, i když i to mám v plánu.

Celosvětová K-pop revoluce přitom začala už v roce 1992. Jak vzpomíná Bernie Cho, bývalý pracovník MTV, v rozhovoru pro BBC: „Nebyl to nějaký pozvolný vývoj, ale naprostá revoluce.“ Skupina Seo Taeji and Boys tehdy šokovala korejskou veřejnost kombinací korejských textů s europopem a americkým hip-hopem. I když jim porotci v televizní soutěži dali nejnižší možné hodnocení, jejich singl „I Know“ 17 týdnů ovládal hitparády a odstartoval korejskou hudební revoluci.

Ale skutečný globální průlom přišel mnohem později. Za zlomový lze považovat rok 2009, kdy skupina Wonder Girls vstoupila do amerického Billboard Hot 100 se svým hitem „Nobody“. O tři roky později pak přišel fenomén „Gangnam Style“ od PSY, který se stal prvním videem na YouTube, které překonalo miliardu zhlédnutí. Tento virální hit otevřel dveře K-popu do hlavního proudu celosvětové popkultury.

Zatímco Gangnam Style mnozí považovali za jednorázový hit, ve skutečnosti šlo o předzvěst toho, co mělo přijít,“ vysvětluje kulturní analytik Martin Svoboda. „PSY ukázal, že jazyková bariéra nemusí být překážkou, pokud je hudba nakažlivá a vizuál dostatečně výrazný.

Co láká Čechy na korejské popkultuře?

K-pop spojuje perfektně zvládnutou choreografii, výrazný styling a chytlavé melodie. U K-dramat zase boduje filmařská kvalita, dobré herecké výkony a schopnost propojit romantiku s dalšími žánry od thrilleru po fantasy.

Fanynka korejských dramat Johana (28) to vidí podobně: „Západní seriály jsou často předvídatelné. Ty korejské dávají prostor i tradičním hodnotám jako je úcta k rodičům, pracovitost nebo obětavost. A navíc jsou vizuálně nádherné.

Na celosvětové popularitě korejské popkultury se podepisuje také její přístupnost. Jak upozorňuje studie z Curtinovy univerzity, K-pop hvězdy jsou pečlivě budovány jako mnohovrstevnaté osobnosti. Fanoušci mohou své idoly sledovat nejen v profesionálních vystoupeních, ale i v reality show, talk show nebo na sociálních sítích, kde působí přístupnějším a lidštějším dojmem.

Je to promyšlená strategie. Korejské agentury vytvářejí iluzi blízkosti mezi fanoušky a hvězdami. Není to jen o hudbě, ale o budování dlouhodobého vztahu.

Dalším faktorem je silná vizuální stránka. K-pop videoklipy jsou známé svou vysokou produkční hodnotou, propracovanými koncepty a často i příběhovou linkou. Korejci pochopili, že v digitální éře musí být hudba i vidět, nejen slyšet.

Za leskem K-popu stojí dřina a systém

Dokonalost korejských popových hvězd má svou odvrácenou tvář. Jak popisuje Hannah Waite, zakladatelka informačního portálu o K-popu, pro BBC: „Talentscouts hledají potenciální hvězdy už mezi dětmi kolem 10-14 let. Někdy stačí, že vás agent uvidí v nákupním centru a osloví vás.

Tři největší korejské zábavní agentury – SM Entertainment, YG Entertainment a JYP Entertainment – mají každá stovky učňů v přípravě. Jejich denní režim začíná v pět ráno a končí těsně před půlnocí. Střídají se hodiny tance, zpěvu a školní výuka.

Tento náročný systém, kritizovaný za „otrocké smlouvy“ a vyčerpávající režim, vedl k právním změnám, které zkrátily maximální délku kontraktů z 13 na 7 let. Přesto přetrvávají obavy o duševní zdraví hvězd, zvlášť po sebevraždě Jonghyuna, zpěváka populární skupiny SHINee, v roce 2017.

Foto: Anju, CC BY 4.0 , via Wikimedia Commons

Dne 18. prosince 2017 spáchal Jonghyun sebevraždu z důvodu dlouhodobé deprese.

K-pop průmysl je založen na systematickém procesu výroby popových hvězd. Lee Soo Man, zakladatel SM Entertainment, tento proces popsal jako kombinaci vyhledávání talentů, tvorby hudby, marketingu a řízení umělců. Tento systém klade důraz na kulturní hybridizaci – míchání korejských a západních kulturních prvků tak, aby výsledný produkt byl globálně přitažlivý, ale zároveň si zachoval svou „korejskost“.

Je to jako továrna na dokonalost,“ komentuje Petra, která studovala rok v Soulu. „Neexistuje tam prostor pro chyby. Buď jsi nejlepší, nebo tě nahradí někdo jiný. Pamatuju si trainee, který trénoval tanec denně do krvavých puchýřů na nohou.“

Kdo jsou čeští fanoušci?

K-pop komunitu v Česku tvoří převážně ženy mezi 16 a 30 lety. Ale ne výhradně.

Já jsem čtyřicetiletý IT specialista a BTS jsem objevil náhodou. Teď je u nás v práci poslouchá celý tým,“ říká Pavel.

„Skupina se rozšiřuje i věkově. Přidávají se starší ročníky, které láká kvalita produkce,“ doplňuje Jana, která vede skupinu zaměřenou na K-dramata.

Korejská vlna v českých obchodech

S rostoucím zájmem o korejskou kulturu se v Česku – zejména ve větších městech – rozšiřuje nabídka korejských podniků. Vedle specializovaných obchodů s kosmetikou a potravinami přibývá také autentických restaurací a bister nabízejících tradiční jídla jako kimči, bibimbap, tteokbokki nebo ramyun.

Nejdřív jsme prodávali jen pár položek online,“ říká Petr, majitel e-shopu s korejskou kosmetikou. „Dnes máme kamenný obchod a zákazníci se ptají na konkrétní produkty, které viděli v oblíbených seriálech.

Státní podpora jako základ úspěchu

Za globálním rozšířením korejské popkultury stojí také cílená podpora jihokorejské vlády. Jihokorejští političtí a obchodní lídři zjistili, že kulturní export může být významnou ekonomickou silou. Vláda začala podporovat hudební průmysl daňovými úlevami a financovat propagaci korejské kultury v zahraničí.

V Česku tento vliv vidíme v rostoucím zájmu o korejský jazyk a kulturu.

Průvodce pro začátečníky

Pokud vás korejská popkultura zaujala, tady je základní orientace:

5 doporučených K-dramat pro začátečníky:

  1. Crash Landing on You (Netflix) – přeshraniční hranice mezi Severní a Jižní Koreou
  2. Extraordinary You  – fantasy romance s postavami, které zjistí, že žijí v komiksu
  3. Itaewon Class (Netflix) – příběh o vytrvalosti a podnikání s tématy sociální spravedlnosti
  4. Hotel del Luna  – vizuálně úchvatné fantasy s hotelem pro duchy
  5. Kingdom (Netflix) – pro milovníky historie a napětí
Foto: Korea.net / Korean Culture and Information Service (Photographer name), CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons

Premiéra Iris2 - úspěšného K-drama

Nejpopulárnější K-pop skupiny mezi českými fanoušky:

  1. BTS – skupina, která prorazila K-pop do světového mainstreamu
  2. Stray Kids – Self-producing skupina s vlastním kreativním přístupem
  3. BLACKPINK – ženská skupina známá mezinárodními spolupracemi
  4. TWICE – mistři chytlavých melodií a propracovaných konceptů
  5. NCT – inovativní koncept s různými podskupinami a mezinárodním obsazením

Co dál s korejskou vlnou?

V Česku je Hallyu teprve v začátcích,“ myslí si Martin, mediální analytik sledující trendy popkultury. „Velké koncerty nebo K-pop obchody, jaké mají v Polsku nebo Německu, nás teprve čekají.

Pro Terezu z úvodu článku je korejská kultura víc než jen zábava. „Změnilo mi to život. Mám díky K-popu přátele po celém světě a cíl – po škole chci na stáž do Soulu. Před pár lety by mě to vůbec nenapadlo.“

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz