Článek
I když vyjednávání začala již před několika měsíci, UAW se s automobilkami stále nedohodla. Všem jde o hodně. Na jedné straně se dělníci právem domáhají růstu hodinové mzdy z cca 16$ za hodinu, lepší podpory v důchodu či volna navíc. UAW nastřelila požadavky hodně vysoko, něco až nereálně. Nikdo neočekává, že se dohodnou na 32hodinovém pracovním týdnu.
Na druhou stranu automobilkám, které investují mohutně do elektromobility jde hlavně o to, udržet jejich elektromobily konkurence schopné. GM,FORD a Stellantis akorát uvádějí na trh jejich levné varianty a Nové požadavky UAW mohou vyhnat jejich ceny výše než má například Tesla, která odbory nemá a nic z toho řešit nemusí.
UAW má právo bojovat za své pracovníky. Veřejně jsou podporováni z mnoha stran. Nicméně vytvořili svým bojem paradox, který naštěstí v Evropě řešit nemusíme a který by naštval pravděpodobně hodně lidí.
Jedná se o celý dodavatelský řetězec všech tří automobilek. Každý stávkující dostává od UAW podporu ve výši 500$ týdně. To je podobná kompenzace jako při normální pracovní činnosti když továrny vyrábí dle plánu. Jenže pokud zastavíte výrobu automobilů, zastavíte tím i celý dodavatelský řetězec. Pokud se zastaví výroba, nejvíce úspor se najde v propouštění lidí (i dočasného propouštění). V USA se neposílají lidé za 65 % platu domů, zde se posílají domů bez výplaty. Možná Vám uhradí zdravotní pojištění, pokud ho máte, ale jinak nedostanete ani cent.
Tímto opatřením je ohroženo mnoho lidí. Troufám si říci, že i více než 146 000 pracovníků které sdružuje UAW ze třech velkých automobilek. Tito lidé nedostanou žádné kompenzace nebo podporu. Musí toto období prostě přežít a doufat, že stávka skončí co nejdříve a oni se budou moci vrátit do práce. V roce 2019 stávka trvala 40 dní a i když byla zaměřena jen na GM, prakticky uspala celý Detroit. Tento rok má UAW budget také na 40 dní stávky. Zatím jsou škody minimální, ale máme za sebou jen 10 dní.