Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Stinná strana odborů amerických automobilek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: AP Photo/Paul Sancya, File

V pondělí bude pokračovat již třetím týdnem stávka UAW - United Auto Workers. Organizace se snaží vyjednat co nejlepší podmínky pro své členy napříč Spojenými státy na další čtyři roky. Nehledě na výsledek, následky ponesou většinou ti nevinní.

Článek

I když vyjednávání začala již před několika měsíci, UAW se s automobilkami stále nedohodla. Všem jde o hodně. Na jedné straně se dělníci právem domáhají růstu hodinové mzdy z cca 16$ za hodinu, lepší podpory v důchodu či volna navíc. UAW nastřelila požadavky hodně vysoko, něco až nereálně. Nikdo neočekává, že se dohodnou na 32hodinovém pracovním týdnu.

Na druhou stranu automobilkám, které investují mohutně do elektromobility jde hlavně o to, udržet jejich elektromobily konkurence schopné. GM,FORD a Stellantis akorát uvádějí na trh jejich levné varianty a Nové požadavky UAW mohou vyhnat jejich ceny výše než má například Tesla, která odbory nemá a nic z toho řešit nemusí.

UAW má právo bojovat za své pracovníky. Veřejně jsou podporováni z mnoha stran. Nicméně vytvořili svým bojem paradox, který naštěstí v Evropě řešit nemusíme a který by naštval pravděpodobně hodně lidí.

Jedná se o celý dodavatelský řetězec všech tří automobilek. Každý stávkující dostává od UAW podporu ve výši 500$ týdně. To je podobná kompenzace jako při normální pracovní činnosti když továrny vyrábí dle plánu. Jenže pokud zastavíte výrobu automobilů, zastavíte tím i celý dodavatelský řetězec. Pokud se zastaví výroba, nejvíce úspor se najde v propouštění lidí (i dočasného propouštění). V USA se neposílají lidé za 65 % platu domů, zde se posílají domů bez výplaty. Možná Vám uhradí zdravotní pojištění, pokud ho máte, ale jinak nedostanete ani cent.

Tímto opatřením je ohroženo mnoho lidí. Troufám si říci, že i více než 146 000 pracovníků které sdružuje UAW ze třech velkých automobilek. Tito lidé nedostanou žádné kompenzace nebo podporu. Musí toto období prostě přežít a doufat, že stávka skončí co nejdříve a oni se budou moci vrátit do práce. V roce 2019 stávka trvala 40 dní a i když byla zaměřena jen na GM, prakticky uspala celý Detroit. Tento rok má UAW budget také na 40 dní stávky. Zatím jsou škody minimální, ale máme za sebou jen 10 dní.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Strike

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Další články autora

Doporučované

Načítám