Článek
Cílem návrhu je, aby orgány Celní správy ČR převzaly správu placení (tj. výběr a vymáhání) peněžitých plnění v režimu dělené správy tam, kde tuto agendu dosud nezajišťují.
Úvodem musím uvést, že v návrhu postrádám hlubší smysl. Nota bene když agenda vymáhání peněžitých plnění je v ČR dlouhodobě pokryta soudními exekutory. Navíc i dnes má veřejnoprávní věřitel možnost výběru, jestli bude pohledávku vymáhat sám, prostřednictvím exekutora, nebo Celní správy ČR.
Města a obce exekutory dlouhodobě využívají
Faktem je, že dnes celá řada takových subjektů, včetně obcí a orgánů veřejné moci, již dávno exekutory k vymáhání využívá. Proč? Díky jejich rychlosti, efektivitě, specializaci a úrovni vymahatelnosti.
Nelze tak tvrdit, že by důvodem nové úpravy měla být skutečnost, že by exekutoři veřejnoprávní pohledávky doposud nevymáhali úspěšně. Ani jsem nikde nezaznamenal, že by po takovém posílení Celní správy ČR volala společenská poptávka.
Experimenty v exekucích nevycházejí
Stát má zřejmě další potřebu se po neslavné insolvenční novele opět zabývat exekucemi. Měl by se však hlavně zaměřit na posílení role soudního exekutora v celkovém systému vymáhání pohledávek. Namísto toho přichází s dalším rizikovým experimentem, který má velký potenciál negativních dopadů. Především do vymahatelnosti práva a zvýšení výdajů ze státního rozpočtu.
Soudní exekutoři jako stabilní a efektivní součást právního řádu
Soudní exekutoři jsou součástí právního řádu České republiky již od roku 2001. Za tuto dobu se etablovali jako vysoce efektivní a stabilní nástroj pro vymáhání všech peněžitých pohledávek. Nejenom soukromoprávních, ale také veřejnoprávních (zejm. pohledávky měst a obcí, justiční pohledávky atd.).
Vedle toho mají exekutoři vysokou míru specializace a odbornosti v oblasti vymáhání dluhů. Jsou zabezpečeni technicky i personálně. Podstatné rovněž je, že sami procesně zajišťují celý exekuční proces, což ve svém důsledku představuje výraznou administrativní úlevu soudům.
Navíc nejsou napojeni na státní rozpočet. To znamená, že veškeré náklady na probíhající exekuce zatěžují pouze samotné účastníky. Na ostatní daňové poplatníky náklady běžících exekucí nedopadají.
Ekonomická zátěž pro státní rozpočet a daňové poplatníky
Úplné nebo i částečné převzetí agendy placení peněžitých plnění v režimu dělené správy Celní správou ČR může znamenat značnou ekonomickou zátěž pro státní rozpočet. Bude zřejmě nutné nabrat a zaškolit další zaměstnance. S tím bude souviset nárůst personálních nákladů (do budoucna i výsluh). Rozšíření vymáhací agendy s sebou patrně přinese i nezbytné investice technického charakteru. Opomenout nelze ani potenciální vytváření zbytečných administrativních nákladů. V souhrnu však tyto náklady ponesou nikoliv samotní účastníci řízení, ale všichni daňoví poplatníci.
Vymáhání pohledávek Celní správou není systematické
Celní správa ČR je ozbrojený bezpečnostní sbor. Má se profilovat především v oblasti celnictví, správy spotřebních a energetických daní, dělené správy a hazardních her. Hraje tak klíčovou roli v ochraně ekonomických zájmů, zajištění bezpečnosti a ochraně spotřebitelů. V současné době je nutné zaměřovat se i na rapidní nárůst uskutečněných obchodů z e-shopů ze třetích zemí (zejm. Temu, Amazon atd.).

V rámci těchto klíčových oblastí je nesystémové, aby se nadbytečně posilovala úloha Celní správy ČR jako obecného vymahače peněžitých plnění v rámci veřejné správy.
V konečném důsledku se totiž může jednat o výraznou ztrátu pro státní rozpočet nebo rozpočty měst a obcí (v souhrnu až několik miliard ročně).
Další chaos pro dlužníky
Z praxe navíc mohu potvrdit, že vymáhání peněžitého plnění jakýmkoliv jiným orgánem než exekutorem je pro samotného dlužníka chaotické a nepřehledné. Obyvatelé ČR si za posledních téměř 25 let dávno zvykli, že dluhy na území ČR vymáhá exekutor. Že exekutor postupuje podle Exekučního řádu. Celní správa ČR však postupuje podle jiného zákona. O nařízených exekucích se lidé běžné informují z Centrální evidence exekucí. Stát, resp. Celní správa ČR ovšem obdobný registr nemá. Ani z dlužnického pohledu tak není další vymáhání Celní správou ČR zcela žádoucí. Nebudou se v tom dostatečně orientovat.
Geopolitická nestabilita a role Celní správy

V dnešní nestabilní geopolitické situaci je nutné počítat kdykoliv s možností dramatických změn v Evropě. Nelze proto vyloučit, že Celní správa ČR, jako ozbrojený bezpečností sbor, bude muset důsledně vykonávat svojí primární činnost. Zejména celnictví, pátrací nebo dohledovou činnost. A to kdykoliv, ze dne na den. Proto její cílené zatěžování další agendou, kterou navíc už vykonávají exekutoři, je nesprávné.
Zejména i z těchto důvodů se nabízí jako koncepční řešení. A to, aby Celní správa ČR agendu vymáhání zcela opustila. Tím pádem by vymáhání všech veřejnoprávních pohledávek bylo přeneseno výlučně na soudní exekutory.